Heb ik HSP? (hooggevoelig)

Heb ik dat?
Ik voel me nooit goed als ik zie dat iemand uitgelachen of gepest wordt. Zelfs niet in fictie tv-programma's !
Ik ben ook snel aan het huilen en heb dadelijk pijn. En nog zo van die dingen. Nog meer gevoelens of info nodig? Zeg het even.
Ik vroeg het me af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (4)

Er staan veel testen op het internet.

http://www.balancedlifestyle.nl/

http://www.onesessioncoaching.nl/?gclid=CM2ckvOou6sCFW8JtAodnz-Lbg

http://www.omdekunstvanleven.nl/algemeen/hoogsensitiviteit/test_voor_volwassenen.html?gclid=CMHM8_qou6sCFSdItAodhxuGPg

http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/162

http://www.spiritplaza.org/testen/hsp-test.php

................er zijn er nog meer.
Als je die allemaal gedaan hebt [ in ieder geval meer dan een! ] dan weet je of je jezelf dat stempel kunt en wilt opplakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mozes, wat een lange test (die vierde) - al leek het meer een zenuwpees/stresskiptest dan een HSP-test. 80 punten ; nauwelijks sensitief. Kan wel kloppen als ik zo die vragen zie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het zo erg?
Ga ook even proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom nog niet op de helft:
Ik mis: dat weet ik niet (meer)!!
Wat een tententieuze vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 van die tests zijn vrijwel hetzelfde :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de vierde test kwam ik op 298 punten, er moeten dus ook sterke punten in de test zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo ?
Omdat je HSP bent, en je net zo lang op zoek gaat tot je een test hebt die dat bevestigd ? Dat lijkt me niet de bedoeling........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ! Bij de laatste test was het raak : ik ben toch waarschijnlijk wel een gevoelig persoon - ondanks dat de andere test het tegenovergestelde liet zien :lol:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb trouwens bij deze vijf links het onaangename gevoel, dat je bij sites die zich (commercieel) richten op deze hoog- danwel overgevoeligheid je een vele malen hogere kans hebt op een 'positieve' uitslag - en wel door uit de lijst van 100 vragen (waarop ik dus 'betonkop' scoor met 80 punten) precies DIE vragen er uit te pikken die veel algemener op de meeste mensen wel enigszins tot sterk van toepassing zijn , en vooral door geen nuance aan te brengen tussen JA en NEE. Daarmee is denk ik de vierde test de enige redelijk betrouwbare - door zijn uitgebreidheid. Maar na al die testen vraag ik me wel af, want dan precies het verschil is tussen' een HSP zijn' en 'normale' verlegenheid / faalangstigheid / onzekerheid / weinig zelfvertrouwen / overgevoeligheid en andere eigenschappen waarvan je normaliter zou zeggen dat je er aan moet werken om steviger in het leven te staan. Want als ik naar die vragen kijk denk ik, ja dat zijn van die fases waar veel mensen / kinderen doorheen moeten om tot volwassenheid te groeien. Hou je al die eigenschappen vast onder het mom 'ik ben nu eenmaal zo' , dan heb je dunkt me een zwaar leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, ja dat onaangename gevoel had ik ook al snel, nu heb ik dat altijd al, als er iets gratis is.
Dan denk ik, wie gaat hier, wat verdienen?
ook deze tests zijn deurtjes die je zelf open doet, waarachter een commerciële insteek ziet.
Hooggevoelig ben je als:
je erg gevoelig bent voor onrecht.
je de emotie van de ander kan voelen.
je erg blij kan worden van kleine dingen in de natuur
je tussen veel mensen je niet fijn voelt.
je verjaardag liever overslaat.
je de ander graag wilt helpen.
je anders voelt dan de anderen.
je vaak eenzaam voelt.
je kan voelen of er net een ruzie is geweest.
je niet tegen dierenleed kan.
je niet tegen schreeuwende mensen kan.
je de feestdagen liever overslaat.
je erg blij kan zijn als de zon schijnt.
je de pijn kan voelen van de ander.
je snel onrust voelt, maar niet weet wat het is.
je een onuitlegbare band kan hebben met dieren.
je makkelijk je tranen laat lopen.
je vaak maag of/ en darmklachten hebt.
je eigenlijk nooit echt tevreden bent, kan altijd beter.
je soms erg gejaagd voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dit lijstje, maar het is toe te passen op 100000 andere 'eigenschappen' dan HSP. Erg algemeen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Covered, ja je hebt gelijk, het kader van een HSPer is niet goed af te bakenen, maar hoe meer punten er kloppen, hoe groter de kans dat je dan een HSPer bent.
HSP is een naam die voor verschillende mensen verschillende dingen kan betekenen

Algemeen gezegd is het wel: gevoeliger dan gemiddeld voor iets, maar de één is gevoelig op zijn huid, (dus labeltjes en stofjes irriteren), weer anderen kunnen niet tegen drukte, en weer anderen zijn heel gevoelig naar andere mensen toe.

en sommige bofferds/stakkers hebben het allemaal

Het doen van een testje kan wel verhelderend zijn.

Dat je niet tegen pesten van andere mensen kunt kan ook betekenen dat je een sterk ontwikkeld empathisch vermogen hebt (is ook wel een HSP kenmerk maar hoeft niet) OF je hebt een reden dat dit gevoelig voor je is (door eigen slechte ervaringen)
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ze staan er niet voor niks BEIDE (en een oplettende lezer ziet dat bofferd vooraan staat) maar ieder kan het voor zichzelf invullen. Het komt trouwens HEEL vaak voor de omgeving van een HSP persoon die persoon een erge stakker vindt dus het is maar wie het leest, maar dank voor je toevoeging
Ik denk dat je geen testen moet doen of naar kenmerken moet kijken, want je kunt ook gewoon aan die kenmerken voldoen en toch niet hooggevoelig zijn. Dit kan je dan erg in verwarring brengen. Ga vooral voor jezelf na of je in het dagelijks leven erg beperkt word door de dingen die je noemt. Je kunt ook gewoon veel inlevingsvermogen hebben! Ik noem nu wat dingen die ik bij mezelf zie, misschien heb je er wat aan in je zoektocht...
Ik ben zelf gevoelig en ik merk het vooral aan dat ik onbewust ontzettend de stemming van andere mensen overneem. Ga ik met iemand om die een chagrijnige bui heeft, dan kom ik helemaal depressief thuis. Praat ik met een blij iemand, dan ben ik superblij. Dit kun je niet sturen, is heel erg heftig. Ik hoor en zie bijna alles en kan snel gekwetst worden of zomaar in huilen uitbarsten om iets. Ik kan iets mij heel erg aantrekken of ergens diep over nadenken, terwijl andere mensen zeggen: "wat doe je moeilijk?! trek je er nix van aan!". Nog een ander voorbeeld: na een halve dag zit mijn hoofd bomvol en ben ik helemaal moe. Gewoon door alle indrukken, die extra sterk binnenkomen. Zomaar wat dingen. Als je gevoelig bent is je gevoel altijd erg sterk aanwezig. Misschien ben je creatief, dat kan er ook mee te maken hebben.
Ik denk dat het niet het belangrijkste is om te weten of je hsp bent, maar hoe je het beste kunt omgaan met je gevoeligheid. En anders kun je natuurlijk altijd nog een test doen :P