ik heb vaak overal het gevoel dat ik door iemand bekeken word, ook als ik helemaal alleen ben denk ik dat er camera's hangen, hoe kan dit?

als ik op de fiets zit denk ik dat iemand er een camera in verborgen heeften dat er iemand in mn kamer zit en nog meer van die paranoia gevoelens, zou dit aan mijn eigen gevoel liggen of zou er misschien iets zijn dat ik niet kan zien? ik heb het al een paar jaar en maak mezelf geregeld gek met deze gedachtes..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
9.6K

Het beste antwoord

Het is niet raar om dit soort ideeën te hebben, maar als ze jou gaan belemmeren in je dagelijks leven moet je er mee naar de dokter.

Zo lang je zelf goed genoeg weet dat het niet waar is en dat je jezelf wat in je hoofd haalt: niks aan de hand, gewoon een levendige verbeelding. Zodra je binnen blijft om buiten niet bekeken te worden, of je constant achtervolgd voelt en er nerveus van wordt: naar de dokter.

En dan bestaat er natuurlijk ook nog het hele kleine kansje dat je gelijk hebt, dat we een of ander kosmisch experiment zijn en dat er ergens een stel aliens zichzelf helemaal krom lachen om die gekke proefwezentjes ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met name het idee proefwezentjes te zijn is hilarisch!!!! hahahahha ik lach dan wel maar voor wie is het dan hilarisch!! hahahaha maarre ik geloof zelf ook in de proefwezen theorie. Ik zeg dan wees je zelf dan hebben ze dubbel zoveel plezier aan hun proefwezen experiment. Nu stel ik ze op de proef en zeg tegen datgeen wat ons tot proefwezen heeft gemaakt proef dit jullie mislukte experiment is dus niet geslaagd of lachen jullie echt krom om een allesverwoestende tsunami met wegvluchtende auto's met kleine japanse proefwezentjes achter het stuur?? Show your selves jullie zijn vast zelf ook gewoon proefwezentjes van degeen die jullie weer tot proefwezen hebben gemaakt. Marry go around and around and around. Denk dat ik morgen maar eens op sta en naar de spiegel kruip en aan me spiegelbeeld vraag What's up doc... need a carrot??? it's good for your eyes.

Andere antwoorden (6)

Deze paranoide gevoelens heb ik ook wel eens hoor!
Vooral nadat ik The Truman Show had gezien (met Jim Carrey!)

Maargoed, je kan gewoon rustig ademen. Ik heb je nog nooit gezien op TV! haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Hoe weet je dat zo zeker ;)
Jezelf gek maken is natuurlijk niet de bedoeling. Ga eens langs bij je huisarts. Hij kan jouw verhaal aanhoren en samen met hem kun je een passende oplossing vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je een te groot of ego.

Toegevoegd na 20 seconden:
* of

moet weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent zeker niet vreemd. Dit gevoel zit bij iedereen ingebakken. Het zal een overblijfsel zijn van ons jachtinstinct; toe moesten we nl overal ogen hebben omdat er achter elk bosje een gevaarlijk dier kon zitten. Deze gevoelens zijn dus normaal maar betekent niet dat je bekeken wordt door iets of iemand. Er zijn zelfs testen gedaan op mensen die dit gevoel vaak hebben. Iemand werd dan geblindoekt en er werd getest of hij/zij doorhad wanneer hij echt bekeken werd... Mensen die dit gevoel vaak hebben scoren niet hoger op deze tests. Een grappig boekje hierover heet Supersense.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel het onschuldige fantasie KAN zijn, kan het ook een van de eerste symptomen zijn van schizofrenie, die zich normaliter vaak aan het eind van de puberteit / rond het 20e levensjaar voordoen. Eerder of later kan trouwens ook.

Alleen paranoia echter is bij lange na niet voldoende om die diagnose te kunnen stellen. Het is echter wel dermate ernstig, dat je met deze 'klacht' zeker een keer langs de huisarts moet, al is het maar om je gerust te stellen.

Twee dingen zijn zeker : de wereld is niet verwikkeld in een persoonlijk complot tegen jou, en spoken / geesten bestaan niet - athans, niet buiten je eigen hoofd. Zolang dat niet te ver gaat, is het een onschuldig verschijnsel van voorbijgaande aard, wat bij vee tieners (met name meisjes) voorkomt, vermoedelijk door de rijpende hersenen in combinatie met de buitensporige media-aandacht voor alles wat 'paranormaal' is of zou moeten zijn. Dat gaat niet altijd weer over, maar in de regel is het een vrij onschuldig vermaak / geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn "veetieners"? Tieners die massaal worden gehouden op een boerderij? :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, mijn l blijft steeds hangen ; moet mijn toetsenbord weer eens ont-shaggen. En ik had er wel netjes een spatie tussen he ? ;-)
Ik heb het zelf ook, denk al zo'n 15 jaar.
Mijn vermoedden is dat het te maken heeft met onzekerheid, weinig zelfvertrouwen. Het gevoel dat je constant op je vingers wordt gekeken, hard je best doen om niks verkeerds te doen en steeds op je best te zijn.

Een oplossing kan ik je helaas niet geven, het helpt als je een vermoedden hebt waar het weg komt.

Misschien toch even met iemand over praten? Kan nooit kwaad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik kwam er trouwens achter dan ik een B12 tekort heb.. en nu zijn de klachten wel minder. Even met de dokter praten dus ;)