Hoe word je echt socialer?

Hoi,
Ik ben een jongen van 19 en ik ben vanaf kinds af aan altijd heel zenuwachtig/stil geweest. Misschien zit het in de genen, aangezien mijn ouders ook niet de drukste zijn. Ik merk op 19-jarige leeftijd nu echt dat ik aan sociale vaardigheden ontbreek. Het is vooral in een groep: 1 op 1 gaat het nog wel. Maar ook praten tegen ouders lijkt voor mij een extreme opgave te zijn. Terwijl anderen (vrienden) daar makkelijk mee opweg kunnen. Ik ben onzeker wegens mijn (grote) neus en lach om die reden minder. Als ik in gesprek ben denk ik vaak in mijn hoof: “als hij/zij maar niet mijn neus ziet”. Ik ga binnenkort op kamers en dan wil ik echt van de zenuwen af en gewoon een “gezellig” leven lijden. Ik hoop dat er iets anders komt dan “accepteer het”/ “je bent hoe je bent”/ “ieder mens is uniek”. Ik geloof zelf dat alles kan. Hopelijk heeft iemand een oplossing. Graag wel eentje waar ik thuis mee aan de slag kan (zonder psycholoog of dergelijken). Ik wil het graag anoniem doen.

11 maanden geleden
in: Psyche
1.4K
Ritsuka
11 maanden geleden
Doe je aan sporten? Heb je hobbies? Dat kan je zelfverzekerder en socialer maken.
Mokko91
11 maanden geleden
Ik ga naar de sportschool!

Antwoorden (2)

Waar ik woon is door de gemeente een inloop voor mensen die eenzaam zijn ieder is welkom daar ga maar eens bij de gemeente vragen of ze daar zoiets dergelijks hebben dan weet ik zeker dat je op een dag socialer bent dan je misschien al bent deze inlopen worden geleid door gewone mensen die zoveel ervaringen hebben meegemaakt dat ze jou begrijpen en met jou meevoelen veel succes Mokko en denk eraan ook jij bent dit waard
11 maanden geleden
Mokko91
11 maanden geleden
Bedankt voor je reactie, echter wil ik graag thuis aan de slag (aangezien dit anoniemer is)
Jezelf zonder anderen sociale vaardigheden aanleren lijkt een contradictio in terminis.
Symbool: de grote neus staat symbool voor de fallus en een flink exemplaar spruit voort uit grote intellectuele kracht (denkt men). Anderen kunnen dus jaloers op je zijn en je zou er trots mee kunnen rondlopen.

Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen om jezelf te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden:
1. Bewustwording: begin met bewust te worden van je eigen gedrag, communicatiestijl en interactiepatronen. Wat verhindert je iets te zeggen in een groep? Let op hoe je reageert op anderen, je lichaamstaal en je verbale communicatie.
2. Non-verbale communicatie: let op je lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en stemtoon. Zorg ervoor dat je non-verbale signalen overeenkomen met je verbale boodschap. Oefen het maken van oogcontact en een open houding.
3. Feedback vragen: vraag om feedback van mensen in je omgeving die je vertrouwt. Ze kunnen je inzicht geven in je sterke punten en gebieden waarop je kunt verbeteren.
4. Zelfreflectie: neem regelmatig de tijd om terug te kijken op je sociale interacties. Denk na over wat goed ging en wat je kunt verbeteren. Stel doelen voor jezelf om je sociale vaardigheden verder te ontwikkelen. Elke kleine stap die je zet is er één.
5. Lees en leer: er zijn veel boeken, artikelen en online bronnen beschikbaar over sociale vaardigheden en communicatie. Lees erover en leer nieuwe technieken en strategieën die je kunt toepassen in je dagelijks leven.
6. Oefen geduld en begrip: het aanleren van sociale vaardigheden kost tijd en oefening. Wees geduldig met jezelf en begrijp dat het normaal is om fouten te maken. Geef niet op en blijf oefenen.
SimonV
11 maanden geleden