Wat voor dromen zijn deze dromen dat je even in bed licht en je ineens wakker schrikt?

Soms lig ik bijvoorbeeld 10 minuten in bed, en ik slaap dan heel snel, dan begin ik ook een beetje te dromen, dan zit ik op de grens van slapen en wakker zijn. Dan zie je bijvoorbeeld jezelf snowboarden en dan ga je steeds harder, en net als je begint te slapen bots je ergens tegenaan en schrik je ineens wakker, wat voor droom is dit en kan iemand hier iets over uitleggen, hoe ontstaat dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

De hypnagoge schok of slaapstuip is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren die zich vaak voordoet tijdens de overgang van waken naar slapen. Het wordt vaak beschreven als een vallend gevoel of een elektrische schok; dit veroorzaakt dan de hypnagoge schok. Hypnagoge schokken zijn heel normaal en de meeste mensen zijn dan ook bekend met het verschijnsel. De hypnagoge schok doet zich vooral voor wanneer mensen oververmoeid zijn of in een oncomfortabele positie liggen. De exacte oorzaak van de plotselinge stuiptrekkingen zijn onduidelijk maar er zijn hypotheses geformuleerd:

1. Het is een natuurlijk onderdeel van het slaapproces wat zich voordoet wanneer de ademhaling is vertraagd en de lichaamstemperatuur is gedaald.
2. De gevoelens die worden geassocieerd met ontspanning worden foutief geïnterpreteerd door de hersenen als vallen of omtuimelen, in een reflex duwt het lichaam de ledematen uit om rechtop te blijven staan.

In jouw geval is dus sprake van hypothese 2. Zo ervaar ik het zelf ook.

Hypnagoge schokken worden gewoonlijk één of twee keer waargenomen tijdens de nacht. Regelmatiger doen zich stuiptrekking voor gedurende de normale slaap. Deze zijn doorgaans veel minder dramatisch en blijven daardoor onopgemerkt. In extreme gevallen, wanneer de nachtrust ernstig wordt gestoord door de hypnagoge schokken, spreken we van een aandoening genaamd periodieke beenbewegingen of beter bekend onder de Engelse naam PLMD (Periodic Limb Movement Disorder).

Wanneer iemand verstoken blijft van slaap en tracht tegen de slaap te vechten, zal hij vaker hypnagoge schokken beleven; dit gebeurt meestal met mensen die van slaap verstoken blijven voor een periode langer dan 24 uur.

Deze stuiptrekkingen zijn overigens niet gevaarlijk voor de persoon zelf maar kan tot schrikreacties leiden van de persoon die zich ernaast bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je nog maar net slaapt kan het zijn dat je lichaam nog niet helemaal uitgeschakeld is, een snelle heftige beweging in je droom kan dan alsnog door de hersenen naar de spieren worden gestuurd waardoor je een snelle beweging maakt en wakker wordt.

Soms gebeurd het ook andersom, dan wordt je s'ochtens wakker maar kun je je nog niet bewegen omdat je lichaam nog uitgeschakeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt door een plotselinge verslapping en heropleving van de spieren. Je hersenen nemen in activiteit op dat moment net iets sneller af dan gebruikelijk, en je lichaam wil daarop reageren maar het gaat net iets té snel.
Daarna zul je snel in slaap vallen in de meeste gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent dan al te laat gaan slapen. Dan kom je al voor bij je diepe slaap als het ware. Dan wil jij wel gaan slapen alleen beginnen dan je spieren zich aan te spannen. Dus probeer met onspanne spieren inslaap te vallen