De oorzaak is altijd onderwerp geweest van vele speculaties, en ook tegenwoordig zijn de boeken hierover nog lang niet gesloten.

Er kunnen lichamelijke afwijkingen in de hersenen een rol spelen. Erfelijkheid speelt een belangrijke, maar niet uitsluitende rol. Mogelijk bestaat er een genetische verwantschap tussen schizofrenie en de schizotypische persoonlijkheidsstoornis.

Recent wordt vooral een geïntegreerd kwetsbaarheid-stressmodel gehanteerd.

Met andere woorden:
Men weet het nog niet precies.

Schizofrenie is een psychische aandoening binnen het schizoïde spectrum die in verschillende vormen en gradaties voorkomt en zich meestal openbaart tussen het 15de en 30e levensjaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe je dat wordt ik heb geen idee.. volgens mij kan het bij iedereen tot uiting komen, je hebt wel mensen die er gevoeliger voor zijn dan anderen.

Ik heb eens gelezen dat als je blowt, en dan elke dag, vanaf jonge leeftijd, je meer kans hebt om later depressiviteit te ontwikkelen en/of schizofrenie.

Ook eenzaamheid in je jeugd kan het ontwikkelen, en mishandeling.
Zijn allerlei mogelijkheden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt inderdaad niet. Ik ben schizo. En schizofrenie is een afwijking in je hersens. Het is een zichtbaar plekje op een MRI scan. Het uit zich vaak in de puberteit. Zo kreeg ik het in het eindexamenjaar. Maar het kan ook zijn dat je je hele leven er mee rond loopt zonder het ooit door te hebben. Er is zelfs een ziekenhuis in belgie die mensen hieraan opereert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso snap ik niet waarom je überhaupt een antwoord gaat typen als je geen idee hebt.. En dan je antwoord ook nog begint met te bekennen dat je geen idee hebt! Haha
Daar moet je eigenlijk (vermoedelijk) mee geboren zijn, of in ieder geval de aanleg voor hebben. Of dat genetisch is bepaald of tijdens de zwangerschap kan ontstaan is ook nog niet helemaal duidelijk.
Vaak openbaart schizofrenie zich pas in de puberteit / aan het einde van de puberteit, en niet zelden begint het vrij ongemerkt, (wat is nog een normaal puberprobleem / wat hoort al bij schizofrenie) om uiteindelijk uit te monden in een psychose. Dan is wel duidelijk hoe de vork in de steel zit.

Soms is er een specifieke 'trigger' aan te wijzen die voor de doorbraak heeft gezorgd (spanningen, problemen, drugs), maar soms komt het ook zomaar 'uit de lucht vallen'. Maar : het is niet iets dat je zomaar oploopt, dat je van een ander kunt krijgen of zelf bewerkstelligt door bijvoorbeeld drugsgebruik (al schijnt dat wel een van de sterkste triggers te zijn).

Ook weten we niet of iedereen met aanleg voor schizofrenie het ook altijd gaat krijgen, of dat sommige mensen de dans om welke reden dan ook ontspringen.

Dingen die wijzen op schizofrenie zijn onlogische gedachten, wanen, hallucinaties, stemmen horen, achtervolgingswaan, en afwijkende beleving van de werkelijkheid.

Het is nog steeds onderwerp van veel onderzoek en alle feiten zijn nog lang niet bekend en het laatste woord is er ook nog lang niet over gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe... is heel lastig te verklaren.

Als epilepticus, wat ook een "afwijking" in de hersenen is heeft m'n meest favoriete neuroloog me eens uitgelegd dat wij mensen nog geen anderhalve procent van de complete werking van de hersenen af weten.

De moderne wetenschap mag dan al zo'n 400 jaar geleden begonnen zijn, als je het naast de 50.000+ jaar legt dat we op aarde rondlopen zijn we eigenlijk nog maar net aan het kijken hoe zaken in elkaar steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die aan schizofrenie lijden, hebben één of meerdere psychosen doorgemaakt. Een dergelijke periode kan van enkele dagen tot vele jaren duren. Een psychose kan zeer heftig verlopen, waarbij de persoon vaak behalve verward ook heel druk is. Dit wordt ook wel een acute psychose genoemd. Als een psychose langer duurt, verloopt ze meestal rustiger. We noemen dit een chronische psychose. De meest kenmerkende verschijnselen van schizofrenie zijn de hallucinaties, wanen en verwardheid.

Schizofrene personen lijden onder negatieve en positieve symptomen. Positieve symptomen duiden op de aanwezigheid van ongebruikelijke percepties, gedachten en gedragingen zoals wanen en hallucinaties. De negatieve symptomen duiden op de afwezigheid of een gebrek in bepaalde gedragsdomeinen zoals energieverlies, geen plezier meer in dingen kunnen hebben (anhedonie) en lusteloosheid.

Er zijn manieren om de geest weer tot rust te manen, door een rustige levenswijze: goed slapen, eten, en een normaal dagritme. Er bestaan ook geneesmiddelen die de positieve symptomen (vooral hallucinaties en denkstoornissen) vrij goed onderdrukken, met als nadelig gevolg een duidelijke vervlakking van het emotionele leven. Doordat prikkels, verbale en non-verbale signalen uit de omgeving, door antipsychotica (geneesmiddel) enigszins gedempt worden, worden gebeurtenissen vaak minder intens beleefd. Zowel prettige als onprettige gebeurtenissen maken minder "indruk". Met recht kan daarom gezegd worden dat de medicatie een gewenste en ongewenste kant heeft.

Het verminderen van prikkels kan uiteraard ook bewerkstelligd worden door in een prikkelarme omgeving te vertoeven. In concreto: vermijden van drukke winkels, verjaardagsfeestjes, telefoon, televisie e.d.

Zogenaamde negatieve symptomen van de ziekte zijn vooral affectvervlakking, verlies van concentratievermogen en initiatiefverlies. Deze zijn moeilijker te behandelen dan de positieve symptomen. Voor de nieuwere atypische antipsychotica geldt dat zij effectiever zijn in de bestrijding van negatieve symptomen, vergeleken met de klassieke middelen.

Er bestaan verschillende antipsychotica. Meestal worden ze onderverdeeld in de typische en atypische middelen. Het verschilt van persoon tot persoon welk middel werkt. Het is vaak een kwestie van proberen welk middel bij een bepaald persoon het best werkt.

Microcefalie is een verschijnsel dat regelmatig bij mensen met schizofrenie wordt waargenomen.