Hoe kan je het beste boosheid uiten?

Hallo,

Ik merk dat als ik boos ben het vaak binnen
in me laat sudderen. Ik hou wel een dagboek bij.
Maar echt praten of het van me af slaan doe ik niet echt.

Maar wat helpt nou echt bij boosheid?

Dus is het oude bekende met iemand erover praten,
of een andere bekende namelijk op iets slaan?
(een knuffel, boksbal of gewoon in de lucht).

Wat helpt op korte termijn en wat op de lange termijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
ik ga tegen een kussen slaan, dat lucht altijd op. Daarna even wat water drinken en paar keer rustig ademhalen.

Het beste antwoord

Je woede opkroppen is in ieder geval niet goed voor je.
Als je je gevoelens "onderdrukt", ontstaat (zoals het woord al zegt) druk, dus spanning.

Er zijn een heleboel manieren om met boosheid om te gaan. Je kunt het, zoals je zelf al aangeeft, "van je af te schrijven". Dat is een prima methode om alles als het ware opnieuw te beleven, en niet alleen je gedachten aan het werk te zetten, maar ook de bijbehorende gevoelens te ervaren. Woede is immers een emotie; een gevoel. Vaak een mengeling van verdriet en teleurstelling. Door over je boosheid te schrijven, komen je gevoelens aan de oppervlakte en kun je vaak op een andere manier tegen de situatie aankijken.

In plaats van te schrijven, kun je ook gewoon rustig op de bank gaan zitten en al je gedachten en gevoelens de vrije loop laten. Door erover na te denken en je gevoelens toe te laten, verwerk je feitelijk je woede en spanning.

Een andere (ook heel goede manier) is je woede met iemand delen, door te praten over wat je dwars zit. Ook dan beleef je alles opnieuw en komen je gevoelens boven. Het voordeel van praten is dat je gesprekspartner het probleem waar jij mee zit, misschien op hele andere manier benadert. Een "klankbord" kan handig zijn om de kwestie wat objectiever te gaan bekijken.

Soms zit er in je lijf al zoveel opgekropte spanning, dat je je woede "van je af moet slaan", b.v. door tegen een boksbal aan te rammen. Op zo'n moment moet je eigenlijk realiseren dat je de spanning te hoog hebt laten oplopen.
Er zit dan immers al een heleboel opgekropte spanning in je lichaam, die zich wil uiten door agressie. Wanneer je eerder met die boosheid aan de slag was gegaan, zou je daar geen last van hebben gehad.

Iedereen is weleens boos. Op jezelf, de mensen om je heen, het onrecht in de wereld. Toch heeft niemand er last van als je boos bent, behalve jijzelf. Daarom is het goed om je telkens af te vragen of iets belangrijk genoeg is om je er over op te winden. Leer om dingen te relativeren en denk daarbij aan de bekende wijze woorden:

God,
Geef me de kracht om te veranderen
wat ik veranderen kan,
Geef me de moed om te accepteren
wat ik niet kan veranderen.
En geef me de wijsheid
om het verschil tussen beide te zien.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord het is dat ik op de app zit anders had je een +tje van mij
Ceeve
12 jaar geleden
Dat gebedje doet me sterk aan mijn vader zaliger denken die ook altijd heel goed wist te relativeren en de gezegende leeftijd van 97 heeft bereikt. En de humor daarna is het natuurlijk helemaal +
En je avatar is met afstand de mooiste die bij alle GV-ers is te vinden. Dus eigenlijk nog een +

Andere antwoorden (7)

Ik zal een boksbal gebruiken want dan kan je al je energie uiten en dan word je ook nog eens sterker. Dus 2 voordelen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar een rustige plek waar je alleen bent en schreeuw het uit.
Maar je kan ook gaan mediteren. Wellicht helpt dat om met je geest tot rust te komen. Vechsport is een goede combinatie van controle over lichaam en geest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het er aan ligt waarom je boos bent.. Praten is nooit verkeerd en zeker als het iets groots is waar je kwaad om bent is dat een goede om het op langere termijn te verhelpen. Is het iets kleins kan je kiezen voor de boksbal. Maar in alle situaties lijkt me een combi het beste..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boos zijn we allemaal wel eens en dat zal een ander ook aan je reactie merken. Daarover hoef je dan ook niet echt met iemand te praten. Door letterlijk te zeggen: "daar kun je me toch wel (flink) boos mee maken", zal meestal voldoende zijn, als dat nog een beetje blijft nasudderen zal niet zo erg zijn.

Maar iemand kan je ook het bloed onder de nagels uit halen. Daar kun je op verschillende verstandige manieren op reageren:

allereerste de oude regel - die echt helpt - eerst tot tien tellen, dit geeft je namelijk de kans om even na te denken hoe je het beste kunt reageren en daar wordt je dan vanzelf wat rustiger door;

dan proberen je ademhaling, die als je boosheid toeneemt ook gejaagder wordt, proberen onder controle te houden of te krijgen door met aandacht rustig in en uit te ademen;

ook helpt het om je even terug te trekken als die mogelijkheid er is en dan kun je op zo'n moment ook je ademhaling weer onder controle proberen te krijgen en je kunt weer nadenken wat je het beste kunt doen.

Maar dit soort boosheid opkroppen is natuurlijk niet goed, het gevaar is anders niet bepaald denkbeeldig dat je die boosheid niet meer in de hand kunt houden en dat de stoppen kunnen doorslaan met als gevolg dat er echt vreselijke dingen kunnen gebeuren. Een ander niet denkbeeldig gevaar is dat je door steeds maar je woede op te kroppen zelfs een hart of herseninfarct zou kunnen krijgen.

In zo’n situatie kan het een enorme opluchting geven als je die opgekropte woede, die ook bestaat uit samengebalde energie, een uitweg kunt geven. Dus als je echt woedend bent en (even) alleen "kun je met een paar krachttermen en/of een flinke klap (met de vlakke hand) op een tafel of bijv. het aanrechtblad die boosheid ventileren. En tegen een boksbal aanrammen of tegen een voetbal aantrappen lucht natuurlijk ook op. Je zou ook hout kunnen zagen of hakken, maar het moet wel een flinke fysieke inspanning zijn die flink wat energie kost, bijv. het bekende met de deuren slaan helpt niet echt in zo’n situatie. Bij dit afreageren kun je je wel flink verwonden, dus daar moet je wel aan denken.

Ook altijd proberen er rekening mee te houden dat je je zoveel mogelijk beheerst zeker in de nabijheid van (kleine) kinderen, want de laatsten zullen dit gedrag overnemen en een goed voorbeeld geef je als ouder met een woede-uitbarsting - hoe menselijk ook - natuurlijk niet.

Veel nuttige tips op de site:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/8107-tips-om-woede-te-beheersen.html
12 jaar geleden
Op korte termijn kan het zoals eerder al beschreven is, opluchten om je boosheid kwijt te raken door op een boksbal te slaan of te gaan sporten of iets dergelijks.
Als je je wat minder "explosief" voelt en je kunt er beter over nadenken, kan het helpen dingen voor jezelf op een rijtje te zetten, zoals je nu eigenlijk al doet door in je dagboek erover te schrijven.

Op de langere termijn kun je kijken naar de overeenkomsten tussen de momenten waarop je zo boos werd. Had het met bepaalde persoonlijke irritaties te maken of met waardes die jij belangrijk vindt? In die gevallen kan het goed zijn er op een rustiger moment over te praten met degene om wie het gaat of als je het moeilijk vindt er out of the blue over te beginnen bijvoorbeeld op het moment waarop het weer speelt (en je boosheid nog niet zo groot is).

Als voorbeeld:
Iemand maakt een kleinerende opmerking, je voelt dat je daar boos over wordt maar je kan dit nog beheersen en je zegt tegen diegene dat je dat soort opmerkingen echt niet op prijs stelt. Dit kan voorkomen dat je bozer wordt en als de ander er goed op reageert, kan je boosheid ook wegebben.
Mocht de ander hier vervelend op reageren en je wordt alleen maar bozer, zou ik proberen dit wel duidelijk te maken maar vervolgens weg te lopen voordat het te hoog oploopt. Probeer die woede dan op andere manieren (sporten, boksbal) kwijt te raken en praat er later met iemand anders over. Misschien heeft diegene ook wel tips hoe je een volgende keer met die persoon om kunt gaan.

Als je sowieso snel boos wordt, niet per se als gevolg van iets wat er net is gezegd of gebeurd, is het goed om naar de oorzaak daarvan te kijken. Misschien ben je te gespannen en voel je je daardoor vaak boos en vindt die boosheid vervolgens geen uitweg.
Dan is het goed om erachter te komen wat er aan de hand is en dit op een rijtje te zetten. Misschien in eerste instantie in je dagboek omdat je gewend bent te schrijven maar het kan ook goed zijn het met iemand anders te bespreken.

In je eentje blijven tobben en je boosheid laten sudderen en oplopen, is echt niet goed. Zo raak je dat gevoel niet echt kwijt en kan het best zijn dat je een volgende keer dat er iets gebeurt waar je boos over bent, je buitenproportioneel boos wordt. Een ander zal je dan niet meer begrijpen en zelf kom je daar ook niet verder mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door te sporten kunnen je je boosheid even kwijt en er tegelijk ook even goed over nadenken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet zo maar boos. Er moet een reden zijn. En daar moet je mee aan de slag.

Bijvoorbeeld, als jou onrecht is aangedaan, wordt je boos. Zo zit een mens in elkaar. Die boosheid is een sein van je gevoel naar je verstand:"Er klopt iets niet, doe er wat aan!". Vervolgens ga je denken, de zaak beoordelen, een soort plannetje maken, en dat uitvoeren.
De boosheid geeft je dus de kracht om voor jezelf op te komen. Want een ander doet dat niet voor jou, die heeft genoeg aan zichzelf.

Het omgaan met boosheid kun je leren in een assertiviteitscursus, of een cursus persoonlijke effectiviteit.

Het is heel goed dat je deze vraag stelt, en ik hoop dat je met de antwoorden aan de slag gaat.