Wat te doen tegen een verslaving?

Ik weet haast zeker dat ik een computerverslaving heb. ik ben nu 16 en kan er makkelijk 12 uur per dag achter zitten, 7 dagen in de week. Het is niet dat ik de spelletjes zo leuk vind, maar het 'dood de tijd'. Om iets met mijn vrienden te doen heb ik weinig zin in, want ik ben voortaan erg snel geirriteerd aan mensen en blijf daarom zo veel mogelijk op afstand. Ik probeer vaak om van de computer af te gaan, maar dan slaat de verveling toe en kruip er toch weer achter.
Wat kan ik hier nu nog tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeeh....zestien ?? Zijn er geen volwassenen verantwoordelijk voor jou die je dat op gezette tijden zouden moeten verbieden.
En verder wordt het wellicht tijd wat hobbies te ontwikkelen ofzo ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk zijn die er. Mijn moeder vindt het ook helemaal niet leuk, maar is overdag gewoon werken, net als mijn vader. Hierdoor heb ik alsnog 8 uur van de dag voor mezelf in de vakantie. En als ik dan zorg dat de computer opgeruimd is als ze thuis komen, en hem pas opstart na het eten, heb ik alsnog de 12 uur vol, zonder dat ze iets door hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begint met 'tuurlijk zijn die er' en dan ga je verder met dat die er (gewoon, ook nog) niet zijn.....tja, dan houdt het een beetje op natuurlijk ; dan zul je inderdaad jezelf op moeten voeden.

Antwoorden (13)

Je geraakt sneller geirriteerd aan mensen omdat je minder sociaal word. Probeer eerst een uur per dag. Dan een halfuur de volgende dag en zo blijf je verminderen tot je nul hebt. Zoek een hobby. Het 'dood' inderdaad de tijd, maar met je vrienden iets doen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek een hobby, dan kan je daar de tijd mee doden. Of zoek een baantje, heb je ook iets te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gameverslaving is te vergelijken met elke andere verslaving en absoluut niet minder erg. Er zitten niet voor niets mensen in afkickklinieken die gameverslaafd zijn!
Pak je fiets en ga 12 uur fietsen ipv computerren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al eens naar buiten gekeken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hebben ze regenpakken voor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha idd
Kimath
12 jaar geleden
Nog goed voor je conditie ook!
Kimath
12 jaar geleden
En een beetje regen? Daar word je hard van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach hou toch op, alleen de die-hard fietsers gaan fietsen als het de hele dag regent, daar gaat de vraagsteller zich echt niet tot zetten om van zijn verslaving af te komen. Kortom: geen goed antwoord wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij egt zijn verslaving wilt stoppen moet hij tog iets doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil de verslaving oplossen inderdaad. Niet een nieuwe fiets-verslaving te creëren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ga je 12 uur lopen ipv fietsen als je daaraan verslaaft geraakt bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan krijg je loopverslaving.
Zorg ervoor dat je gewoon iets anders te doen hebt: werk, sport, school, hobby, vrienden etc. Als je in plaats van computert alleen maar op de bank ligt, is dat ook geen vooruitgang te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste stap is het erkennen dat je een probleem hebt en dat heb jij al gedaan :)

Een gameverslaving moet niet onderschat worden. Het is een ernstig probleem wat erg bij deze tijd past. En die twaalf uur per dag is natuurlijk wel heel schrikbarend.

Ik kan jou nu heel veel tips geven, maar ik denk dat dit niet zomaar te verhelpen is (en helemaal niet in 2500 woorden beschreven...).

Allereerst raad ik je aan om even op papier (of op de computer) te zetten waarom je denkt zo'n verslaving te hebben gecreëerd. Vaak is een verslaving vluchtgedrag en zit er iets in je 'echte' leven niet helemaal goed. Bedenk of je veel onvrede hebt over hoe dingen gaan en zijn.

Daarna raad ik je aan om er met iemand over te praten die jou goed kent. Wij gv'ers kennen jou niet persoonlijk. Iemand uit jouw naaste omgeving wel. Die kan jou misschien een duwtje in de goede richting geven. Als je zo iemand niet kan vinden, kan je altijd terecht bij een vertrouwenspersoon op school. Zij zijn er echt voor JOU.

Ik heb nog een link voor je toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is denk ik een van mijn problemen. Ik heb geen idee waarom ik deze verslaving heb gecreëerd. Ik denk omdat ik er gewoon alles mee kan. Alles wat ik leuk vind is te vinden op de computer. Problemen in mijn privé leven heb ik eigenlijk ook niet. Ik heb alles wat ik wil, en ben daar ook gewoon tevreden mee. Ik heb twee fantastische ouders, waar ik wel eens onenigheidjes mee heb, maar wie heeft dat nou niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad niet als een ernstige situatie.
Maar jij geeft wel aan je te vervelen als je geen computer binnen handbereik hebt. Had je die gevoelens voor je gameverslaving ook al, of heb je die ontwikkeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet ik toegeven dat die ontwikkeld zijn, want voor ik ontdekte wat je met 'het internet' allemaal kan, helemaal geen behoefte aan de computer, maar wat ik toen deed, kan ik me eigenlijk amper herinneren. Ik vind het gewoon heel ontspannend en ben wie ik wil zijn. Niemand kent me 'echt' en dat geeft me een fijn en machtig gevoel.
Na wat zoeken op internet kom ik alleen maar tegen, dat je heel hard hulp nodig hebt van een deskundige!!!
Je bent 16....waar zijn je ouders/verzorgers om je hiermee te helpen? Zij lijken me de eersten en erg laat daarmee trouwens, maar da's mijn idee.
Mij lijkt het het beste om contact op te nemen met je huiarts en je probleem met hem/haar te bespreken, want ik denk, dat je hier zelf in je eentje niet makkelijk vanaf komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is goed dat je beseft dat je verkeerd bezig bent. Schouderklopje daarvoor :) Hier enkele tips:

Ga als je de neiging hebt om achter de computer te gaan een boek lezen, muziek luisteren, dansen. Gelijk wat, maar zorg dat je bezig bent.

Als je een vriend/vriendin wilt spreken, bel hem/haar dan ipv dat je op msn gaat, zo raak je niet afgeleid om games te gaan spelen.

Ga koken, cake/taart bakken, opruimen, wandelen, fietsen of misschien het avond eten bereiden. Zo ben je weer een uurtje weg van de computer.

Shoppen! Zo kan je een hele dag bezig zijn met in winkels kijken, je hoeft natuurlijk niks te kopen maar kijken is ook leuk én je bent weg van de pc! Ga ook iets drinken, terrasje doen, laat het wat langer duren. Allemaal tijd minder op de pc.

Spreek af met vrienden, familie enz. Je kan niet achter de pc gaan zitten als je bij hen bent, én je krijgt terug sociale contacten. Want dat moet je weer gewoon worden. Het is omdat je zoveel alleen zit achter de pc, dat mensen je zo vlug irriteren. Als je alleen bent, heb je natuurlijk van niemand last, maar dat is niet gezond op de lange duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dat je er zelf van af wil!
Tips; zoek een baantje, of maak een dagplanning met een beperkt aantal uren computeren waar je jezelf dan aan gaat houden. Als het lukt om jezelf er aan te houden, verzin je een leuke beloning voor jezelf die niks met de computer te maken heeft. Of vraag je ouders om een lijstje met klusjes die je in en om huis kunt doen en streep er daar elke dag een paar van af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan programma's die je op je computer kunt zetten, waarmee je je maximale tijd kan instellen dat je op de computer kan. Als je zegt dat je er 12 uur per dag ong. op zit, kun je bijvoorbeeld instellen dat je de eerste week maximaal 10 uur erop kan zitten. Je moet er dan voor zorgen dat je zelf het wachtwoord niet weet, maar bijvoorbeeld je ouders. Dan stel je inc dat je na die week maar 9 uur per dag kan, en die week erna 8 uur, enzovoort. Zo ga je door tot je op de 2 of 3 uur zit.
Omdat je door dit programma niet de hele dag op de computer kan zitten, moet je wel iets anders vinden om de tijd mee te doden. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je kunt bijvoorbeeld een bijbaantje zoeken. Als je hier geen zin in hebt; een hobby zoeken. Ik hoop dat je hier iets mee kan, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je ouders over praten dat dit echt zo langer niet gaat, en met andere mensen praten waar je goed mee bent,dit is goed om te doen omdat je dan een grotere kans hebt dat je opties gaat creëren wat mensen je misschien wel te bieden hebben of ideeen hebben wat je er aan kan doen of er methodes zijn om je te kunnen helpen.

En je kan officiele hulp krijgen via deze site:

http://www.crisiscare.nl/werkwijze/intakefase

Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dat je het probleem zelf ziet. Het klinkt als een opvulling van een leegte. Weet je ook waarom je zo snel geirriteerd raakt door mensen? Dat lijkt me best belangrijk om te weten. Het lijkt me echt niet leuk als je dat gevoel hebt en mensen zoveel mogelijk op afstand houdt! Dan ga je je eenzaam voelen en nog meer gamen..
Hoogste tijd om niet alleen hier, maar ook bij je ouders aan de bel te trekken. En als je liever niet eerst naar je ouders wilt, neem dan een vriendin of familielid in vertrouwen of ga naar je huisarts. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga na school rustig naar je kamer en luister muziek op je mp3 (als je dat niet hebt dan dit:)ga naar buiten en ga bijvoorbeeld naar de de bioscoop geen computer maar een film probeer het een.doei en nog veel geluk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe je dit echt alleen om je tijd te doden of vind je omgaan met een computer echt heel leuk, want dan kun je proberen om van je verslaving en hobby ook je werk te maken.
Ga daar dan mee aan de slag, ga de juiste opleiding volgen. Bedenk van tevoren hoelang je op dat moment achter de computer wil en stel een wekker en neem zelf je verantwoording door als de wekker afloopt ook je computer uit te zetten, want voor een vent van 16 vind ik dat jij zelf die verantwoording moet nemen, daar ben je oud genoeg voor. Leg die verantwoording niet bij je ouders neer, want je wil toch benaderd worden op een wijze die bij jou leeftijd past. Je kun wel met ouders bespreken wat je doelen zijn, maar neem zelf verantwoording.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Ik geef mijn ouders ook absoluut niet de schuld, want ik ben zelf de gene die er steeds achter kruipt. Maar als ik niet achter de computer zit dan verveel ik me in 5 minuten. dus ga ik er snel weer achter