Zijn vriendschappelijke gevoelens voor een therapeut een belemmering voor de behandeling?

Op dit moment volg ik een therapie in de praktijk waar mijn psychiater is gevestigd. De therapeut is een uiterst sympathieke man waar ik vriendschappelijke gevoelens voor heb ontwikkeld. Het is geen verliefdheid en dat zal er ook niet van komen dus daar maak ik me geen zorgen om. Wel merk ik dat ik persoonlijke gevoelens voor hem heb ontwikkeld die verder gaan dan de relatie therapeut/cliënt. Hij (en zijn man) zijn mensen die ik, als ik ze op een andere manier tegen was gekomen, graag als vrienden zou willen hebben. Hij komt ook wel eens bij mij thuis om me daar te begeleiden. Ik vraag me af in hoeverre deze vriendschappelijke gevoelens, die vrij diep zitten, een belemmering vormen voor mijn behandeling. Ik merk dat ik echt om hem ben gaan geven.
Ik heb altijd gedacht dat er een zekere emotionele afstand dient te bestaan tussen psychotherapeut en cliënt. Of klopt dit alleen maar wanneer er verliefdheid bij komt kijken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
7.4K

Het beste antwoord

Belangrijker nog dan jouw gevoelens tegenover de therapeut, zijn de gevoelens van hem voor jou! Op het moment dat voor de therapeut de relatie anders dan professioneel wordt of is heeft deze de handen niet meer vrij, kan gemakkelijk in de tegenoverdracht gaan.

Overdracht (van de client naar de therapeut) en tegenoverdracht (therapeut gaat onbewust in op deze overdracht van de client maakt dat de therapie langer zal duren, of geheel de mist in kan gaan.

Google eens op "overdracht en tegenoverdracht ". In de rolverdeling therapeut client is het overigens de taak van de therapeut overdracht van de client (vriendschap, verliefdheid, boosheid) aan de orde te stellen, wellicht therapeutisch te gebruiken, maar nooit in de tegenoverdracht gaan. Dit vereist veel zelfkennis van de therapeut. want het zijn complexe onbewuste processen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe je dit went of keert , ik vindt dit een zeer ongewenste situatie , en als ik de vraagsteller zo goed begrijp in de vraag die gesteld wordt voel ik ook twijfel bij de vraagsteller.
En waarom twijfel je zelf ? Als het niets bijzonders zou zijn dan kom je toch zelf ook niet eens op het idee dat er wel iets bijzonders zou kunnen zijn ??
En enkel al het feit dat de vraagsteller zelf twijfelt of dit niet de behandeling in de weg staat of misschien de hulpverlener er hinder van zou ondervinden, zou ik direct bij deze behandelaar zelf stoppen en het ook vertellen waarom en dat je dat totaal niet wil vanuit jezelf niet , maar ook dat je de behandelaar niet in een moeilijk parket wilt brengen..
Geen mens kan gevoelens tegen houden en die gevoelens gaan verder en verder , dit kan niet onopgemerkt gaan voor je behandelaar.
En jij gaat je niet verzetten tegen deze gevoelens ??
Nu dan is de wijste weg, stop bij deze behandelaar, geef de rede op , en verdwijn , als je door gaat wordt het steeds moeilijker en je maakt het voor jezelf zo moeilijk en voor de ander erbij.
Stop er mee en ga naar een andere hulpverlener, waar je weer neutraal bij kunt zijn. Mijn raad is dus ook , stop direct bij deze behandelaar, niet dat het niet goed zou zijn met de behandeling maar maak goed duidelijk wat de oorzaak is en dat je voor jezelf en voor de hulpverlener je niet in een zeer moeilijke situatie wil brengen.
U zegt er is geen verliefdheid , dat zal zo zijn, maar gevoelens voor een ander kan wel dezelfde uitwerking hebben als verliefd zijn op gehuwden
Er zijn al genoeg gebroken relaties in de wereld, daar hoef jij toch niet ook nog de oorzaak van te zijn dat er misschien er nog 1 bij komt.
Nu zeg je wel, nee een relatie zit er niet in, dit hebben meerdere mensen gezegd en even later gaan ze "heerlijk" samenwonen.
Dus kijk aub uit met uw gevoelens jegens uw behandelaar en stop ermee om u niet in grote problemen te brengen, want dan heb u daar weer een therapeut voor nodig om dat weer op te lossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Imke7878 Voor mijzelf als therapeut ligt het heel simpel, in principe doe ik geen sessies met mensen die te dicht in de buurt komen, familie of vrienden, Gewoon omdat ik als de vriendschap in gevaar kan komen ik als therapeut niet 100% vrij ben in mijn handelen, niet onafhankelijk. Tenzij dit wederzijds duidelijk van tevoren kan worden besproken en helder is, en voor een beperkt aantal sessies. Want als een client in therapie erg geraakt wordt krijgt een therapeut het soms zwaar te verduren. Dat is in een therapeut- client relatie geen probleem maar na de sessie geldt weer een gelijkwaardige (vriendschappelijke) relatie. Dat kan (te) verwarrend zijn.

Andere antwoorden (3)

Voor een goed verloop van je therapie zou ik je aanraden dit met je therapeut te bespreken. Hij is bekend met dit verschijnsel en weet er ook mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk wel dat je anders gaat doen omdat je hem ziet als een 'vriend' dan als een gewoon therapeut, hij is je therapeut praat er met hem over hij is heel wat gewend wat mensen zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij hoeft dit niet persé een negatieve invloed te hebben op jullie relatie. Misschien heeft het zelfs wel een positieve invloed omdat je dan misschien sneller bereid bent zijn adviezen op te volgen (als voorbeeld gegeven).
Ik zou het wel even met hem bespreken. Dan weet hij ook hoe de situatie in elkaar steekt.