Waarom herhaal ik mijn eigen woorden steeds?

Al zo lang ik me kan herinneren herhaal ik mijn eigen woorden in stilte ( soms fluisterend) Als ik iets tegen iemand zeg herhaal ik daarna wat ik gezegd heb zonder geluid ( niet in mijn hoofd, ik 'articuleer' wel.. ) Dit is niet altijd zo als ik praat, maar wel vaak.
Ik doe het niet expres en heb het meestal niet eens door. Pas als ik de woorden al herhaald heb denk ik; verdorie, ik deed het weer.
De meeste mensen zien het niet eens. Je kijkt immers iemand niet meer onafgebroken aan nadat hij/zij iets heeft gezegd, maar soms zien mensen het wel en vragen wat ik zei of vragen waarom. Ik vind het vervelend, onhandig en raar en ik wil graag weten waarom ik dit doe en of er iets aan te veranderen is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan een zogeheten "dwanghandeling" zijn.
Google maar eens op "dwang" en "herhalen woorden' o.i.d., dan kom je er wel informatie over tegen.

Antwoorden (2)

Het is een ingesleten gewoonte. Misschien ben je er ooit mee begonnen omdat je bang was iets verkeerds te hebben gezegd, dus ging je voor jezelf herhalen wat je zei, als controle zeg maar.
Een mogelijkheid om er af te komen is misschien als je merkt dat je het doet meteen stoppen, of bewust als je iets gezegd hebt letten op je mond, dat je die dicht houdt.
Maar ga niet met opeengeklemde kaken staan want dat ziet er nogal gek uit
9 jaar geleden
Dit kan een gewoonte zijn, die je af kunt leren door er bewust op te letten voor een aantal weken.

Maar stotteren is ook een mogelijkheid.
Dit zal dan een lichte vorm (fase 1) zijn en het is de moeite waard om op google te zoeken en kijken of je nog meer herkent.