Hoe ernstig is het als iemand tijdens zn boosheid zn arm onder bloed en blauwe plekken krabt?

Een vriendin van me had ruzie met haar vriend. Ze heeft toen uit boosheid haar arm gekrabd. Waarom heeft ze dit gedaan? Ze zegt dat het zelfs geen pijn deed. Ik maak me zorgen!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.9K

Het beste antwoord

Zelfverminking is uiteraard nooit goed, dat het geen pijn deed komt waarschijnlijk omdat ze te kwaad was dan voel je ( meestal ) weinig. Ik denk dat ze dit heeft gedaan omdat ze liever zichzelf bezeerde dan haar vriend!
Als dit eenmalig was hoef jij je geen zorgen te maken,als het meerder keren gebeurd kan ze het beste een therapeut om hulp vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het absoluut niet erg om een - te krijgen want daar gaat het me niet om maar ik zou het wel op prijs stellen als er bij gezet wordt waarom, dan kan ik er nog wat van leren! Alvast bedankt
Groet vlindertje
Kristal
11 jaar geleden
Nou, Vlindertje, dat is al heel vaak gevraagd hier op GV maar velen die een - zetten vertellen niet waarom. Ik (en anderen) noem het maar gewoon mijn minnaars, ze beminnen mij al denken ze van niet ;-)) Je zal er wel aan wennen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal zoals ik al zei die minnen boeien me verder niet,snap het alleen niet want de +gevers lichten vaak wel toe waarom. Na jouw reactie begin ik "bijna" te hopen op een - vind minnaars wel spannend;-) Nu niet allemaal minnen gaan geven want dan word ik verlegen hahaha
Kristal
11 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat ze liever zichzelf bezeerde dan haar vriend. Ze zei dat ze haar vriend sloeg en toen er spijt van kreeg. Toen verwondde ze zichzelf.... Bedankt voor je antwoordt!

Andere antwoorden (6)

Iedereen is anders. En ieder beoordeeld de situatie ook anders. Het kan misschien helpen door een psychiater op te zoeken als het verder gaat of erger wordt.. maar dat ligt toch aan haar zelf of ze daar hulp in wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze dat een keertje doet, is het geen probleem. Het is het afreageren van frustratie, zoals je mensen in strips wel eens met hun hoofd tegen een muur ziet bonken als ze boos zijn, of zoals kleutertjes wel eens hard in hun eigen arm bijten als ze boos zijn. Als ze het trots aan jou laat zien, is het zelfs een beetje aanstellerig en zou ik er verder maar geen aandacht aan besteden.
Als ze het vaker doet, moet je je wel zorgen gaan maken en haar aanraden om er eens met de huisarts over te praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar van mij een - Hoe kom je erbij ,dat je alleen in strips ziet dat mensen met hun hoofd tegen een muur aanbonken en waar zie je staan dat ze het "trots" heeft laten zien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@vlinder:
"Als ze dat een keertje doet, is het geen probleem. Het is het afreageren van frustratie, zoals je mensen in strips wel eens met hun hoofd tegen een muur ziet bonken als ze boos zijn, of zoals kleutertjes wel eens hard in hun eigen arm bijten als ze boos zijn." wat @stippel hierboven zegt, is een voorbeeld.
daarmee wil ze niet zeggen dat mensen in "real life" dit niet doen... nee het is een voorbeeld, om het duidelijker te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké dan ben ik het niet eens met het voorbeeld van de strips want er zijn meer mensen/kinderen dan je denkt in de "echte"wereld die met hun hoofd tegen een muur of op de grond bonken als ze boos zijn of uit frustratie!
Hij had dan beter het woord "strips"weg kunnen laten,vind ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1: ik ben een vrouw
2: ik doe het zelf ook wel eens
3: ik bedoelde het inderdaad als voorbeelden voor mensen die er zelf geen ervaring mee hebben.
4: ik beweer niet dat vraagsteller zegt dat die vriendin het trots heeft laten zien, ik stel alleen dat ALS ze het trots heeft laten zien, het 'aanstellerietis' kan zijn. Ik heb inmiddels wat ervaring met pubergrieten.
Kristal
11 jaar geleden
Voor mij was het verhelderend zoals Stippel het beschreef Vlindertje.
Ik heb persoonlijk nog nooit zelf iemand met het hoofd tegen een muur of op de grond zien bonken uit frustratie maar ik begreep nu meteen hoe Stippel het bedoelde. Ze bedoelde dat niet om te ontkennen dat het in het echt ook gebeurde weet je. En misschien heb jij er zelf wel ervaring mee (hopenlijk niet) maar Stippel steekt er echt de gek niet mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel, als je er bij had gezet dat het een voorbeeld was en "als" bij trots,had ik het beter begrepen en je de - NIET gegeven,helaas kan ik dat nu niet meer wijzigen,sorry! Ik heb in het verleden veel met pubermeisjes die leden aan zelfverminking te maken gehad vandaar waarschijnlijk mijn verdedigende reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kristal fijn dat jij stippel wel meteen begreep,ik helaas niet zodat het me flink tegen de borst stuitte! Na de uitleg van stippel begrijp ik het een stuk beter.
Helaas heb ik te vaak gezien dat niet alleen pubermeisjes (zoals ik eerder schreef) maar ook kleine kinderen en volwassenen aan zelfverminking deden en dan met name het hoofd tegen een muur of grond bonken en snijden op alle lichaamsdelen die bedekt kunnen worden.

Hoop dat jullie mijn reactie nu beter begrijpen! @stippel excuses dat ik hij ipv zij schreef en zo fel reageerde.
Uiteraard wens ik je heel veel sterkte en hoop dat je er zo snel mogelijk van af kunt komen!!! Groetjes vlindertje
iedere vorm van zelfverwonding is ernstig.
hier moet hulp komen, ze moet naar de dokter en vertellen wat er gebeurd is.
als iemand zo boos wordt, dat is niet goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan ernstig zijn bij iemand die het meer doet:

Zelfverwonding, ook wel automutilatie genoemd, kan vele vormen aannemen. Dit kan krassen, ergens tegen slaan en zelfs zichzelf snijden of branden inhouden. De redenen of aanleidingen hiertoe kunnen zeer verschillend zijn. Ze kunnen verband houden met recente gebeurtenissen of met ervaringen uit het verleden. Gewoonlijk heeft iemand die tot zelfverwonding overgaat niet de bedoeling om zelfmoord te plegen. Het blijkt soms juist een manier te zijn om zelfdoding te voorkomen, er niet langer aan te denken of om het leven 'draaglijker' te maken in het algemeen. Het gebeurt echter wel dat iemand die zichzelf verwondt zo ontredderd raakt dat zelfdoding overwogen wordt. Het gebeurt echter evenzeer dat iemand zichzelf pijn doet zonder goed te weten van waaruit dit komt. Er is dan enkel een gevoel van radeloosheid en het idee dat men 'iets' met zichzelf moet doen.
fremar
11 jaar geleden
Je maakt je zeer terecht zorgen over je vriendin...want wat zij doet is inderdaad heel ernstig èn heel verdrietig.

Wat zij doet heet: Automutilatie. Dit betekent zelfverwonding.

Ze verwondt zichzelf omdat ze een innerlijke uitweg voor haar emoties en pijn mist.

Ik vermoed zelfs dat je vriendin zichzelf al veel langer verwondt..helaas.

Waarschijnlijk huilt je vriendin ook al lang niet meer om haar spanningen, verdriet en pijn een uitweg te geven.

Wat zij zeer behoeft is: Heel veel liefde, heel veel begrip en heel veel geduld.

Het is maar de vraag of jij haar dit alles kunt geven..want feitelijk is het zo dat je er dan dag en nacht voor haar moet zijn.

Dat ze geen pijn heeft door die zelfverwonding..dat klopt. Ze tracht als het ware d.m.v. automutilatie haar innerlijke pijnen te 'overschreeuwen'

Tijdens zelfverwonding geven de hersenen een stof af die vergelijkbaar is met morfine. Endorfine.

Die stof moet de mens in staat stellen na verdriet en tegenslagen weer op te krabbelen.

Het nadeel van die stof is..dat er een zekere verslaving aan kan ontstaan.

Laat je vriendin eens praten met haar huisarts die haar mogelijk doorverwijst naar een psychiater en..

Probeer jij er zoveel mogelijk te zijn voor haar..want jouw warmte als vriendin heeft ze ook heel hard nodig.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze huilt juist heel veel om kleinste dingen.... Bedankt voor uw reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wees daar maar heel blij en dankbaar om.. want als ze nog kàn huilen..is er nog veel mogelijk om haar te 'genezen' Maar ondanks dat..lijkt het er tòch sterk op dat ze gevoelsmatig naar andere uitingsmogelijkheden, het snijden dus, bezig is te zoeken. Ik ken een meisje dat opgenomen was wegens haar vele depressies..maar in de inrichting zag zij dat andere meisjes zich sneden teneinde hun verdriet te uiten..en..ze nam die tragische 'gewoonte' over. Het doet mij trouwens erg goed dat jij je het lot van je vriendin aantrekt. Ik vind dat bijzonder lief van je. Als ik iets kan doen, laat je het mij maar weten. En jij..geef jij haar af en toe maar een extra lekkere knuffel. Die heeft ze NU zeker hard nodig. Groetjes, Ton
Automutilatie komt voornamelijk bij chronische psychiatrische patiënten, bij mensen in een (chronische) depressie of bij verstandelijk gehandicapten. Voor wat de vraagsteller schrijft zou ik die vriendin (nog) niet onder een van de drie groepen plaatsen. Ik vind de term automutilatie, in dit verband althans, overdreven.

Het kan een signaal zijn voor aandacht van die vriend. In dat geval hoef je je denk ik geen zorgen te maken.

Mijn vraag is eigenlijk: heeft ze het aan je laten zien? En waarom heeft ze het aan je laten zien?

Ik vraag dat omdat er nog een ander aspect kan bestaan, nl. het aspect van de emotionele chantage, mogelijk zelfs onbewust!!! (dit is dus geen waarde-oordeel). Zolang jij medelijden toont omdat ze dit doet voelt ze zich er goed bij. En kan de kans op herhaling bestaan.

Mocht jij vermoeden hebben dat dit aan de orde is, dan kun je volstaan met: ik vind het niet fijn dat je dit laat zien. (Dat is dus anders dan: ik vind het niet fijn dat je jezelf openkrabt - bij emot. chantage wil de persoon dat juist horen!).

Het kan overigens ook emot. chantage richting die vriend zijn. Dan kun je haar het beste steunen door te zeggen dat die vent het niet waard is. Denk ik.

Zo lang er geen herhaling plaatsvindt zou ik er niet teveel achter zoeken.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze heeft het niet aan mij laten zien, ik zag het per toeval. Bedankt voor uw reactie!