Is het normaal of komt het wel vaker voor dat men zo gekwetst kan voelen dat het precies hetzelfde voelt als liefdesverdriet/gebroken hart?

Ik voel mij altijd snel gekwetst en ben vaak erg onzeker. Voornamelijk als het bepaalde opmerkingen beteft van mensen die dicht bij mij staan zoals mijn moeder, zus of mijn partner.
Wanneer mijn partner bv een opmerking maakt waarbij een 'normaal mens' zich misschien een beetje rot zou voelen, raak ik helemaal van slag. Soms voelt het ook net hetzelfde als wanneer iemand het uitmaakt. Dat gebroken hart-gevoel. Ik krijg dan ook buikkrampen en moet dan ook naar de wc.
Ik weet wel van mezelf dat ik overgevoelig ben van aard, maar is dit wel normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (7)

Dit is helemaal niet gek,en een normale reactie als er echt iets beledigends wordt gezegd,maar je kunt er wel sterker in worden.Sukses
12 jaar geleden
Is niet raar, hoor.
Je bent gewoon heel gevoelig.
Niemand vindt het leuk om een rot opmerking te krijgen, maar de 1 reageert daar heftiger op dan de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ben ik ook heel gevoelig, en het is best irritant dat je zo'n gevoel krijgt dat je even niet weg kunt drukken.
Het beste is praten met je partner en familie. Zodat ze ook echt rekening ermee houden, en het ook snappen. Het is niet erg, bovendien, betekent dat je een hart hebt zeg maar xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent dus duidelijk een 'hoogsensitief persoon (hsp)'. Op internet (bijv. op Wikipedia) kun je informatie hierover vinden. Google op hsp en je vindt van alles. Heel veel sterkte en succes! (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn, dat je heel gevoelig bent. Maar het kan ook zijn, dat je lichtgeraakt bent.
Gevoelig wil zeggen, een grote opmerkzaamheid. Lichtgeraakt wil zeggen, dat je het je veel meer aantrekt dan een ander doet.

Wat is het bij jou?

Iemand die gevoelig is, en dingen al opmerkt voordat andere dat doen, heeft een groot voordeel. Hij zal gemakkelijk communiceren en geen problemen hebben.

Iemand die lichtgeraakt is, zal eerder proberen zijn gevoeligheid in te perken en zich af te schermen. Daardoor wordt de communicatie moeilijker en zullen de mensen komen met scherpere mededelingen, om maar te kunnen doordringen. Zo ontstaat een vicieuze cirkel.
De persoon kan eenvoudig uit deze cirkel stappen. Door gewoon te beginnen met goed luisteren. Samenvatten en doorvragen. De anderen merken dan dat de persoon luistert en weer communiceert. De scherpe toon is dan niet meer nodig en verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel naar zo'n dominante moeder. Zij heeft je opgevoed en (normaal gesproken) jou dus ook geleerd om voor jezelf op te komen. Maar als zij dat heeft nagelaten, zit jij met het probleem hoe je alsnog die vaardigheden kunt aanleren. Omdat de opvoeding nu voorbij is, zit er niets anders op dan dit zelf ter hand te nemen.
Zoek eens op 'assertiviteitscursus' en 'aangeleerde hulpeloosheid'. Bedenk verder, dat je een ander mens niet kunt veranderen. Al zou dat wel gemakkelijk zijn. Een ander mens heeft zijn eigen wil, en daar kun je niet omheen.
Jij hebt je eigen wil en daarmee kun je je leven vorm geven. Jij kunt jezelf dus gemakkelijker aanpassen dan dat je dat aan een ander opdraagt.
Dus zie je moeder en je partner als een vast gegeven. Verspil geen energie door over hen te klagen. Al je energie heb je voor jezelf nodig.
flyingcrow
12 jaar geleden
Goede reactie klaas,Was het een antwoord,kreeg je een plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je flyingcrow. Maar ik denk dat piekertje gewoon een hele lieve meid is. Ik gun haar het geluk van harte.
Het komt erg veel voor, zeker bij mensen die alles heel graag heel goed doen. De vraag is niet zozeer of het nor- maal is maar eerder in welke mate je er last van hebt en dat geef je ook aan hoe het bij je uitwerkt. Er is zeer zeker wat aan te doen zonder meteen het verschijnsel te psychologiseren. Ik krijg clienten met dezelfde verschijnselen en die clienten komen zover dat ze veel minder last krijgen van gekwetstheid of paniek als iemand ander wat zegt. Als je er in wil groeien om er anders mee te leren omgaan, kijk dan of je iemand kunt vinden die je kunt vertrouwen en die ter zake kundig is. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt wel vaker voor bij mensen met weinig zelfvertrouwen.
Je bent al onzeker van jezelf. Daarom geraak je snel van slag als er dan nog iemand een schepje bovenop je eigen onzekerheid doet. Het zijn dan nog net die mensen waarvan je steun en begrip verwacht, die je kwetsen. Daardoor komt het des te harder aan, zodat je het zelfs lichamelijk voelt.

Probeer opmerkingen of kritiek niet als een afwijzing te zien. Pieker er niet te veel over en zet het van je af.
Probeer je zelfvertrouwen op te krikken. Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, des te minder je je aantrekt van anderen. Je beseft dan dat het niet noodzakelijk is om door iedereen lief te worden gevonden en dat eigenwaarde belangrijker is dan andermans waardering.