Hoe ervaart iemand met dyslexie een sarcastische of cynische opmerking?

Mensen met dyslexie hebben voornamelijk moeite met visuele zaken, dus sommige geschreven raadsels en moppen zullen lastig zijn. Maar hoe ervaren zij auditieve humor? En dan vooral wanneer het gaat om de kwetsende vormen sarcasme en cynisme.

Misschien kan iemand met dyslexie, of een expert hierin, hier antwoord op geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je in de war bent met autisme, of bijvoorbeeld het asperger syndroom. Zij hebben moeite met het begrijpen van sarcasme of bijvoorbeeld uitdrukkingen. Dyslexie is puur het problemen hebben met spellen/lezen/schrijven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ElizaB: mensen met dyslexie kunnen ook moeite hebben met auditieve zaken, niet slechts visuele. Lees het maar eens na.
Kristal
12 jaar geleden
Mattmens, jammer dat je zo over reacties en vragen heendendert. Elo is dus dyslecties en geeft een reactie. Niet naar je zin blijkbaar.... zoals ook de andere reacties niet naar je zin zijn...
Toch neemt iedereen hier even de tijd en doet de moeite je antwoord te geven,
waarom eigenlijk?
Wat mij betreft blaas je gewoon nogal hoog van de toren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook erg de indruk dat de vraagsteller geen enkel antwoord accepteert dat niet zijn vooroordeel dat dyslectici sarcasme en cynisme anders verwerken dan 'normale' mensen bevestigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik accepteer elk antwoord, dat een antwoord is op de vraag. Als jullie de vraag "Welke kleur heeft mijn tafel?" stellen en iemand antwoordt "Die boom buiten is bruin", dan is dat heel leuk en aardig, maar geen antwoord op je vraag. Bovendien onderbouw ik elk argument dat ik geef, wat meer is dan ik van de meesten hier kan zeggen. Ergens "de tijd voor nemen" en "moeite doen" is niet zo snel mogelijk een antwoord plaatsen om maar de eerste te zijn. Zelfs nu heb ik al meer tijd genomen om dit te typen en mezelf te verantwoorden dan jullie met jullie kritiek op mij. Erg jammer en makkelijk om elkaar zo te steunen. Kom eens met goede argumenten, i.p.v. je eigen indruk.
Kristal
12 jaar geleden
Vervelend voor je dat ik je al weer meer tijd heb gekost
dan je van plan was, maar ik denk serieus dat je op de verkeerde site bent beland. Je kan misschien beter naar een site op zoek gaan die beter aansluit bij jouw verwachtingspatroon van reageren. Hier zal je je alleen maar ergeren.

Het beste antwoord

Dyslecten hebben juist vaak een enorm goed visueel geheugen. Het is moeite met lezen en schrijven. Een geschreven grap zal er vaak niet begrepen worden. Terwijl als het verteld of uitgebeeld wordt kan het letterlijk onthouden worden.
Bron:broers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarin staat hier een antwoord op mijn vraag hoe zij sarcasme en cynisme ervaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn broers zijn juist adrem en hebben grappen juist snel door. En maken ook grappen die zo 'ingewikkeld' zijn dat ze voor een ander niet altijd direct begrepen worden.
Maar ik weet niet of dit met dyslexie te maken heeft. Ik zou me kunnen indenken dat je door het makkelijk kunnen visualiseren van gebeurtenissen makkelijk verbanden kan leggen. Feit is dat dyslecte mensen vaak creatief zijn.
Ik merk dus dat mijn broers juist zelf cynisch en sarcastisch zijn. Op een humoristische wijze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat is nou een mooi onderbouwd antwoord met praktische voorbeelden uit je eigen ervaring. Goed gedaan, dikke plus! Bedankt nog voor je reactie.

Andere antwoorden (7)

Auditieve zaken ervaren zij net als ieder ander, er is namelijk niets mis met hun oren!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook geschreven taal waar een betekenis achter zit kunnen zij net zo begrijpen als anderen.

Er bestaan ook mensen die moeite hebben wanneer taal niet letterlijk is bedoeld, maar dat zijn niet de dyslectici.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelf, maar ik snap niet waarom ik geschreven grappen niet zou kunnen begrijpen. Misschien dat ik hem langzaner lees of desnoods 2 keer moet lezen. maar ik heb geen probleem met het begrijpen van grappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook niet geschreven: ik stelde dat het voor jou LASTIG zal zijn om een visueel raadsel of rebus (bijv. op papier) te begrijpen. Dit bevestig je vervolgens ook zelf, door te zeggen dat je langzamer leest of zaken 2x moet lezen. Nergens heb ik vermeld dat je geschreven grappen niet zou kunnen begrijpen, bovendien geef je geen antwoord op mijn vraag. Daarom een min.
Ik heb dyslectie.

Ten eerste zijn er heel veel vormen van dyslectie. Dit loopt ongeveer uiteen van het amper kunnen lezen tot moeite hebben met woorden leren (van een vreemde taal).

Ik ken een paar dyslecten. Niemand heeft last met door jou beschreven dingen. Ik hoop dat ik je vraag zo een beetje heb beantwoord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want ik vraag niet of mensen per sé last hebben van sarcasme en cynisme, maar hoe zij dit ervaren. Dus je hebt hem half beantwoord door te stellen dat die "paar dyslecten" naar jouw ervaring er in ieder geval geen last van ondervinden.
Dyslexie maakt iemand niet dom.

Het gaat om problemen met het ontcijferen van de symbolen naar een betekenis (dus om van een verzameling letters een woord te maken en individuele letters en woorden in hun geschreven vorm te herkennen en associëren aan de reële betekenis). Niet om problemen met het begrijpen van woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand zegt iets over intelligentie, althans ik niet als vraagsteller. Dus vanwaar die opmerking?
Verder heb je het over technisch lezen, maar daar gaat mijn vraag niet over.
Jammer dat iedereen zo nodig zo snel mogelijk een antwoord wil geven, in plaats van de tijd te nemen om een nuttig, betrouwbaar verhaal te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het wel degelijk over technisch lezen. Je vraag gaat er zelfs al bij voorbaat van uit dat problemen met de symbool - klank koppeling en/of het vormen van woordbeeld gepaard gaat met problemen in de basis communicatie. En let wel: problemen... Wanneer je namelijk standaard een andere draai geeft aan wat er gezegd wordt dan dat de rest van de maatschappij doet is dat een probleem omdat dan je communicatiemogelijkheden en daarmee je vermogen tot functioneren wordt aangetast. Je gaat zelfs zo ver om eerst te vragen naar hoe mensen met dyslexie dit ervaren om vervolgens het antwoord van thomasvasselt weg te zetten als "half beantwoord door te stellen dat die "paar dyslecten" naar jouw ervaring er in ieder geval geen last van ondervinden". (Het is overigens dyslectici.) Om heel eerlijk te zijn is dit de eerste keer dat ik iemand tegenkom met dergelijke vooroordelen tov dyslexie. Ik vind het behoorlijk verontrustend dat dergelijke denkbeelden nog steeds rondwaren onder mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Ik ben het volkomen eens met je antwoord en reactie( vooral de afsluiting)
Vraagsteller is behoorlijk overtuigd van zijn eigen gelijk en bekritiseerd iedereen hier die een andere mening heeft en een antwoord geeft dat hem niet bevalt.
Ook al spreken mensen uit eigen ervaring.
Iets meer respect naar de beantwoorders hier zou op zijn plaats zijn.
Kristal
12 jaar geleden
Juist Roepieroepie en Laurena,
helemaal mee eens.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfff, wat een flauwekul Laurena. Is dit soms een forum? Nee, maar je loopt hier wel te trollen. Ik respecteer de ervaringen van mensen, maar ik zie veel zaken die geen antwoord zijn op mijn vraag. Dus wat heb ik er dan aan? Dat is alleen onnodige opvulling. Ik stel een serieuze vraag en ik moet vervolgens tussen alle reacties over irrelevante ervaringen en kritiek op mij op zoek gaan naar een degelijk antwoord. De enige die hieraan voldoet (tot nu toe) is Sereph.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"En waarin staat hier een antwoord op mijn vraag hoe zij sarcasme en cynisme ervaren?" Oh ja... de appreciatie straalt er van af. (Zie hier een voorbeeld van sarcasme door een dyslecticus.) Uit je acties en commentaren blijkt overigens weinig van respect voor de ervaringen van mensen. Vooringenomenheid is wel genoeg te bespeuren. Ik hoop toch echt dat je niet verantwoordelijk bent voor personeelsbeleid ergens. Er zijn hier heel veel antwoorden die letterlijk stellen dat dyslexie en taalkundige dingen als sarcasme of een houding als cynisme (cynisme is geen taalkundig iets maar een houding) niks met elkaar te maken hebben maar verschillende fenomenen zijn. Echter: je weigert domweg om die antwoorden te accepteren en beloont de mensen die in hun vrije tijd een beetje voorlichting proberen te geven met een min duim en een commentaar waarin je hun moeite uitlegt als waardeloos. Het enige antwoord waar je enige waarde aan zegt te hechten (nou ja; het is een reactie op een reactie op een antwoord maar goed) is er 1 die jouw eigen vooroordeel over dyslexie (namelijk dat dyslectici sarcasme en cynisme niet _op dezelfde wijze_ op dezelfde wijze appreciëren als 'normale' mensen; wat dus zoals ik al in mijn vorige reactie uitleg een duidelijk maatschappelijk nadeel is) bevestigt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Appreciatie voor mensen die de snelste willen zijn door lukraak iets neer te zetten wat hooguit een zijtak kan zijn van een bruikbaar en betrouwbaar antwoord heb ik inderdaad weinig. Appreciatie voor mensen die het nodig vinden om deze website te gebruiken om iemand te bekritiseren op zijn houding jegens andere gebruikers, heb ik ook niet. Nergens in mijn vraagstelling uit ik een vooroordeel over dyslexie, dyslectici en/of hun interpretatie van sarcasme en cynisme, dus appreciatie voor mensen die dit ervan maken en vervolgens klagen wanneer een andere gebruiker wèl een positieve reactie krijgt, heb ik ook niet. En daarmee sluit ik dit forum... ik bedoel deze vraag.
Wat een rare vraag.
Die 2 dingen hebben niks met elkaar te maken.
Mijn broer en vriend en een vriendin van mijn hebben in meer of mindere dyslexie en dat betekent in de praktijk:moeite met lezen,schrijven,spelling.
Volgens mij ben jij in de war met Asperger(een vorm van autisme)
Deze mensen kunnen dit wel hebben.
Zij begrijpen vaak dit soort grappen niet.Zien het niet.
Dit heeft trouwens niets met intelligentie te maken,en dat geld ook voor dyslexie.

Toegevoegd na 18 minuten:
PS:ALBERT EINSTEIN was dyslectisch,dus iedereen hier die dit heeft is in goed gezelschap.;-)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer van je eerste zin, hierdoor kan ik je al niet meer serieus nemen. Bovendien heb je overduidelijk zelf geen onderzoek gedaan naar dyslexie, want je geeft irrelevante, nietszeggende voorbeelden en je gaat er vanuit dat ik in de war ben. Daarom een dikke min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had was niet onaardig bedoeld hoor!Ik vind het een beetje rare vraag, in de zin dat het me verbaasd.
Een ietwat genuanceerde reactie jou kant was wel op zijn plaats geweest.
Ik zeg niet dat je in de war bent( ben je zelf dyslectisch?)
maar dat je( volgens mij) 2 dingen door elkaar haalt( met elkaar verward dus).
Mijn broer is dyslectisch en mijn ouders hadden deze uitkomst gekregen naar onderzoek van een kinderpsycholoog om te achterhalen waarom hij zoveel moeite had met lezen en hij wel een bovengemiddeld IQ had. Wij hebben ons ( ook de kinderen) hier toen behoorlijk in verdiept.En laten informeren.
En je stelt hier op deze site een vraag, als je de mening van profs wil moet je beslist zorgen dat je die krijgt.
En minnen( en plussen ook) laten mij koud.( ik heb een leven, namelijk)
Zelf deel ik zelden minnen uit omdat ik er toch wel van uit ga dat mensen behulpzaam willen zijn, maar hè,dat ben ik!
Prettige dag nog, en probeer jezelf wat minder serieus te vinden( of heb je ook moeite met een beetje opbouwende kritiek soms?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je had het simpelweg kunnen laten bij "Had was niet onaardig bedoeld hoor!", maar je moet en zal even je zegje doen, of niet? Zwak hoor, jij bent degene die begint met "wat een rare vraag". Ik heb jou toch niets verweten? Dan moet je ook niet verbaasd zijn dat het door mij anders geïnterpreteerd wordt dan jij bedoelt. Dan had je het anders moeten formuleren, of gewoon niets plaatsen. Net als je reactie op RoepiRoepi's antwoord overigens; totaal overbodig en erg zwak om dit topic te gebruiken om iemand te bekritiseren.
Uit de reeks aan antwoorden en reacties over en weer blijkt, dat mensen niet altijd goed lezen wat je vraag is; echter ook, dat jij niet altijd ruimte laat voor de verschillende antwoorden. Bijv., waar het gaat over dyslectische broers die zelf goed zijn in het maken van cynische grappen.
Misschien is het goed om je te realiseren hoe cynische humor in het brein verwerkt wordt? Je hebt het over "auditieve humor"; terwijl juist cynisme en sarcasme veel complexer zijn dan dat; er wordt gebruik gemaakt van o.a. de visuele cortex en verschillende andere hersengebieden bij de verwerking ervan! Daarnaar is uitgebreid onderzoek gedaan (zie bronnen).
Ik mag dan geen (ervarings)deskundige zijn op het gebied van dyslexie, maar je probeert 2 grootheden aan elkaar te verbinden en zou dus eigenlijk expertise moeten hebben op BEIDE onderzoeksgebieden om daar iets zinnigs over te zeggen, denk je niet?