Zijn er ook anti-depressieva's waar je niet van bij komt ?

Op dit moment gaat het niet zo goed met mij,er is ontzettend veel gaande ,maar wil niet teveel hierover kwijt.
Feit is dat ik mij steeds rotter ga voelen.
Ben al onder behandeling op diverse plaatsen,en ze willen toch dat ik met medicijnen ga beginnen,ik houd dat nog tegen ivm negatieve bijwerkingen in verleden,heb al ervaring met effexor,cymbalta,seroxat,allemaal die rot bijwerking 20 kilo bijkomen,emotieloos,hoofdpijn,ondanks hulp van dietiste ,en natuurlijk weet ik ook,dat het zo niet meer lang kan gaan,maar zie dan ook op als ik met die medicijnen begin,om daarna mij weer doodongelukkig te voelen door mijn gewicht.
Ben nu 168 bij 70 kilo,dus moet niet nog 20 bijkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
kan trouwens niet erbij sporten,gaat op lichamelijk gebied niet.

Toegevoegd na 6 uur:
Even toch maar een kleine toevoeging,ik ben in 2 jaar tijd lichamelijk ziek geworden,daardoor heb ik stuk bij beetjes heel veel moeten opgeven ( waaronder ook mijn baan ),in het gezin zijn ook diverse gezondheidsproblemen,wat natuurlijk ook op de relaties binnen het gezin inhakt.
Heb altijd veel moeite moeten doen om geen overgewicht te krijgen,ben 10 jaar geleden door efexor 26 kilo bijgekomen,voelde mij toen echt niet gelukkig,en nu is het voor mijn lijf dus ook niet goed als ik veel bijkom.
Het is dus absoluut geen schoonheidsideaal,maar noodzaak,dat ik niet wil bijkomen.
Maar had er heel wat voor over om mij beter te voelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
62K

Het beste antwoord

Van fluoxetine (Prozac) val je af, evenals van een aantal andere SSRI's. Maar ik weet niet of ik je daar wel zo'n goed advies mee geef. Een medicijn kies je in de eerste plaats op grond van de therapeutische eigenschappen oftewel, word je er beter van? Natuurlijk moeten de bijwerkingen niet de boventoon gaan voeren want dat is geen beter worden.

Maar, als een medicijn je helpt om meer grip op je dagelijkse functioneren te krijgen dan zou je ook beter in staat zijn om je gewicht onder controle te houden. Vocht vasthouden kan een gevolg van medicatiegebruik zijn maar dan heb je het meestal niet meer dan over een kilo.

Verder speelt lichaamsbeweging een zekere rol maar daar hoef je echt niet mee te overdrijven. Veel belangrijker is de hoeveelheid calorieën die je naar binnen werkt, vooral in de vorm van junkfood en snelle koolhydraten zoals suikers. Als je die vermijdt dan zit je al een stuk in de goede richting.

Toegevoegd na 1 dag:
Naar aanleiding van de reacties heb ik de bijwerkingen van een aantal antidepressiva eens goed bestudeerd in het Farmacotherapeutisch Kompas.

Bij de meestgebruite antidepressiva, de SSRI's (fluoxetine, paroxetine, citalopram, escitalopram, fluvoxamine, sertraline) is iets vaker sprake van een afname van gewicht maar toch ook vaak van toename. Allebei echter met een kans van 0,1-1%.

Bij de oudere generatie antidepressiva, de tricyclische, is er duidelijk veel vaker sprake van een gewichtstoename dan -afname, meestal >10%, hoewel gewichtsafname soms ook genoemd wordt.

Als bovenstaande klopt dan trek ik voorzichtig de conclusie dat gewichtstoename veel vaker als directe bijwerking aan SSRI's wordt toegeschreven dan door de feiten wordt ondersteund. Mogelijk komt dat door ervaringen met en verhalen over de oudere generatie antidepressiva. Daar doe ik helemaal niets mee af aan individuele ervaringen, want gewichtstoename is inderdaad mogelijk door het gebruik van SSRI's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sta overal voor open hoor, maar over het algemeen klopt het lijstje mogelijke bijwerkingen in het Farmacotherapeutisch Kompas heel goed, is mijn ervaring. Met alle respect, maar waar baseer jij je overtuiging op dat je aangekomen bent van Prozac en niet door andere oorzaken, zoals teveel eten, c.q. er niet meer door kunt afvallen? Ik bedoel, als jij stopt met eten dan val je gegarandeerd af, hoewel ik er meteen bij zeg dat ik het een verre van gezonde methode vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn twee persoonlijke verhalen, nog steeds met alle respect, voor alle duidelijkheid. Het is mij mij heus niet ontgaan dat het gebruik van een aantal psychofarmaca wordt geassocieerd met gewichtstoename. Maar wat betreft SSRI's kan ik eerder verhalen vinden over gewichtsverlies dan -toename als ik google. Nogmaals, in individuele gevallen sluit ik heus niets uit maar dan ben ik wel nieuwsgierig naar het volledige verhaal: wat voor andere medicijnen (ook niet-psychofarmaca), inderdaad al dan niet een ander eetpatroon, invloed op de stofwisseling, insulineresistentie, stress etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef me even een dag of zo maar ik ga ze zeker nalopen. Ik kom erop terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dank jullie allemaal hartelijk voor de leerzame kritiek. Mijn nadere beschouwingen heb ik in een uitbreiding van mijn antwoord verwerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan pse, en nogmaals, ik heb er ook iets aan omdat ik er van leer. Als je een forse depressie hebt, sta dan open voor tricyclische depressiva, de oudere generatie, ondanks de mogelijke bijwerkingen. Er is veel meer ervaring mee en van de SSRI's werd meer verwacht dan in de praktijk wordt waargemaakt, terwijl ze eveneens veel bijwerkingen hebben. Een gesprek met je psychiater lijkt me een goed idee maar maak ook afspraken over monitoren en opvolging. Psychofarmacotherapie moet altijd maatwerk zijn bij een flinke depressie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, nog even vergeten. Naast de SSRI's zijn er ook middelen (zoals jij die noemt) die naast de serotonine ook de heropname van noradrenaline remmen. Formeel zijn dat geen SSRI's, hoewel ze er in werking wel veel op lijken. Bij Cymbalta en Efexor is er in het FK overigens veel meer sprake van gewichtsafname dan -toename. Maar goed, laat je vooral door het therapeutische effect leiden en minder door de mogelijke bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut, Larina! De praktijk van gezondheid, ziekte en geneeskunst is grillig maar dat maakt het juist zo boeiend.

Andere antwoorden (8)

Ik gebruik zelf "Wellbutrin XR" (bupropionhydrochloride) 300mg per dag. En kom hier niet van aan. Maar de werking van een SSRI op het lichaam verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

De beste manier om hier achter te komen is gewoon proberen.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas ligt het eraan of je gevoelig voor bepaalde bijwerkingen bent. Dan kan je nog zo veel soorten antidepresiva proberen, het zal vaak de bijwerking hebben dat je aankomt. Je hebt ook van die 'natuurlijke' antidepresieva en die schijnen veel minder bijwerkingen te hebben maar ze werken minder goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedere medicijn heeft zijn bijwerking ,maar je kan dan wel duidelijk stellen dat je een medicijn wilt waarbij je niet teveel aankomt , er zijn zoveel medicijnen dat er toch wel 1 is voor je probleem waar je niet bij aankomt

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De minste kans om aan te komen heb je volgens mij bij Prozac en Efexor en ik geloof dat Zoloft ook niet zo'n dikmaker is, maar misschien is het beter dit voor te leggen aan je behandelend arts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier staat nog meer nuttige tips:

http://forum.viva.nl/forum/Gezondheid/Antidepressiva_waar_je_niet_van_aankomt/list_messages/2760
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg mitzarapine alleen heb ik geweigerd omdat je daar oedeem van krijgt ook gewichtstoename..alleen dan in water dus dat verlies je..in het begin wel wat bollig denk ik want ja je houd water vast.Zelf niet gedaan omdat ik echt een angst hb om aan tekomen trouwens oedeem is niet een standaard bijwerking je KAN het krijgen..succes!!Ik zal dit wat volgen misschien ga ik toch over om 1 te nemen...:$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al onder behandeling bent is het heel moeilijk om hier als leek nog iets aan toe te voegen. Van vrijwel alle anti-depressiva wordt je dikker, helaas.

Ik weet dat het wellicht niet hetzelfde effect zal hebben, maar waarom probeer je Sint-Janskruid van Solgar eens niet? Ik ken verschillende mensen die daar baat bij hebben.
Beterschap nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem zelf al zo'n 15 jaar Sertraline. Daar word je ook dik van. Ben dan overschakeld op Wellbutrin XR, omdat je daar niet dikker van wordt. Maar ik voelde me met Sertraline stukken beter op emotioneel gebied. Dus je moet overwegen wat voor jou het belangrijkste is : je gewicht of je geest. Voor mezelf heb ik een compromis gesloten : ik neem terug Sertraline, maar in een lagere dosis (50 mg in plaats van 100 mg).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prozac is een medicijn waar je van afvalt, het bijkomen lijkt nu meer een probleem voor je, dan de onderliggende problemen. ik weet niet of je naast medicijnen nog iets anders doet om je happy te voelen. Een goede bij je passende therapie kan je een gelukkigere kijk op het leven bieden. En als je gelukkig bent stroomt alles meer, ook je lichaam, waardoor je waarschijnlijk vanzelf gaat afvallen. sterkte!