Zie uitleg, anders is de vraag erg lang

hey mensen ik wil eerst even zeggen dat ik dislectisch ben,ben trouwens een tiener (17) jaar.

had/zit(moeilijk aan te geven) nu 2 maanden in een dip en voelde me klote. soms dacht ik weleens niets is leuk, leven is niet leuk en ik kan beter stoppen. maar dat doe ik niet en eerst raakte ik in paniek van die gedachtes en voelde ik me schuldig en droevig.

nu ben ik echter aan het herstellen voor mijn gevoel. ik heb dingen op internet gezien maar heb mij zelf nu voorgenomen om:

- geen aandacht te richten als ik mij somber voel of negatieve emoties heb
- richten op de leuke dingen en dit te laten groeien
- wanneer ik toch depressieve gedachtes heb raak ik niet in paniek en denk ik meteen aan iets anders
- piekeren onderbreek ik en dat gaat beter

ben daar sinds 2 dagen mee bezig en begin in me zelf te geloven maar ik wil wel 1 ding weten:

ik heb namelijk vaak automatische sombere gedachten met schuldgevoelens en gedachten/angsten over de dood. dit wordt wel minder nu omdat ik het niet zo serieus neem.

maar mijn vraag is kan ik als ik deze dingen doe op den duur gewoon weer normaal denken? zonder deze sombere automatische gedachten of heb ik daarvoor hulp nodig...

ik bedoel nu gaat het nog lekker..ik voel verbetering maar wanneer ik over 2 maanden bv. nog steeds deze gedachten heb denk ik toch van shit...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (4)

Ik weet 1 ding zeker haha..en dat is dat internet je gek kan maken! Denk dat het wel kan, moet je zelf proberen lijkt me? Niets te verliezen toch...

Toegevoegd na 34 seconden:
Rene van der Gijp als tagg?:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je wat meegemaakt? Probeer dan te verwerken, misschien heeft dat zin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastige vraag. Aan de ene kant vind ik het goed wat je bedacht hebt, maar aan de andere kant, je lost het probleem denk ik niet echt op. Ik denk dat het het beste zou zijn als je naar de dokter zou gaan en je laten doorverwijzen naar het ggz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Allereerst: super van je, dat je het aan het aanpakken bent!!! Dat getuigt van doorzettingsvermogen en wil om te veranderen. Zet door!
Probeer bewust je gedachten aan te pakken. Da's niet makkelijk, maar je doet het en je merkt nu al resultaat.

Je zit ook in de puberteit: dat is een vaak moeilijke tijd. De Sturm und Drang periode ;-)
Dit soort sombere gedachtes, schuldgevoelens en angsten kunnen daarbij horen.
Niet leuk, maar je lichaam en geest zijn zo aan het veranderen in korte tijd: niet zo gek dus dat je wat uit je balans raakt.

Stel nou, en dat is je vraag, dat het niet doorzet.
Niks "shit": dan kan je altijd een gesprek aanvragen met je huisarts en met hem/haar bekijken wat de dan te volgen stappen zijn.
Misschien heb je gewoon even wat hulp nodig. Dat is geen schande, hulp vragen is sterk.
Maar dat is toekomst kijken: NU ga je lekker! Geniet ervan en hou vol!!!
Succes!!