Wie heeft er ervaring met een persoonsgebonden butget op psychische grond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet wel dat er verschrikkelijk gefraudeerd wordt met het PGB. Wanneer je dat gaat aanvragen moet je echt heel goed in de gaten houden of het geld goed wordt besteed of je moet het zelf doen. Wanneer je het uit handen geeft, en er gaat wat mee mis, dan komt dat voor jou rekening. Daar komt bij dat je ook een CIZ indicatie nodig hebt, en dat houdt dan weer in dat je geheel met "de billen bloot" moet en een stempeltje krijgt...vinden het CIZ je ziek genoeg, dan beslissen zij of je voor PGB in aanmerking komt...Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okeee....daar heb ik al wat aan...goed uitkijken dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, ik zag dat je uit hengelo o komt... Me too :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is grappig en bedankt nog voor je antwoord de meeste geven alleen rare antwoorden en niet echt leuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar je vraag staat nog niet zolang toch, ik zou hem gewoon een paar dagen laten staan, want er zijn vaak wel mensen die hier een heel goed antwoord neer kunnen zetten, maar die zijn nu misschien even niet online. Wat ik wel weet ( uit ervaring) dat je met Mediant ook best ver kan komen, ik heb niet zo lang geleden ook de keus gehad om pgb aan te vragen, maar ik durf het niet omdat je idd een stempel krijgt en mocht er iets mis gaan met dat geld en het weg is, dan is dat voor jou rekening, dus ze hebben bij mij een ander potje los getrokken en krijg hetzelfde als dat ik pgb had aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okee ik heb de aanvraag al gedaan via ciz....ff afwachten,hoor veel rare verhalen inderdaad...groetjes

Antwoorden (4)

http://www.pgb.nl/persaldo/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb/?waxtrapp=ajcfnMsHcwOhcPjBCG
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik. Wij hebben een PGB voor onze zoon met Asperger. We betalen er begeleiding bij het inplannen van zijn schoolwerkzaamheden uit, en hij gaat een keer in de maand een weekend logeren (autiloze zondag heet dat bij ons thuis). Verder doet hij soms een cursus speciaal voor mensen met een autistische contactstoornis, zo heeft hij pas een cursus gamedesign gedaan met speciale begeleiding.

Het PGB werkt in ons geval heel goed. Je moet je boekhouding strikt doen en het PGB-geld goed gescheiden houden van het huishoudpotje (wij hebben er een aparte rekening voor). Elke cent die je uitgeeft, moet je uiteindelijk verantwoorden, dus zorg dat je vooraf goed op de hoogte bent van wat je met het geld wel en niet aan begeleiding in mag kopen.

De vereniging voor budgethouders, Per Saldo, heeft goede informatie over het reilen en zijlen met een PGB. En inderdaad: er zijn veel schimmige bureautjes werkzaam die je graag van je geld afhelpen.

De hele PGB-regeling staat momenteel sterk onder druk omdat de AWBZ veel te duur wordt. De kans is groot dat wij bij de volgende indicatiestelling in elk geval het budget voor de logeerweekends kwijt raken, want dat wordt alleen nog toegekend als de budgethouder 24-uurs toezicht nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,
Ik heb daar ervaring mee.
Ik heb dat al jaren. Eerst kreeg ik het geld zelf in beheer, wat de normale gang van zaken is als je een PGB budget aanvraagt en krijgt. Je krijgt dan in een klap een grote som geld op je rekening gestort wat je moet beheren en verantwoorden en een administratie van moet bijhouden. Wat ik daar niet zo handig van vind is dat vooral bij de mensen die het gekregen hebben op grond van psychiatrische problematiek, dat die vaak al zo'n moeite hebben met het beheren en op orde houden van hun eigen budget en financiën, en juist daar hulp voor moeten inschakelen, dat juist die mensen dus ineens toegang krijgen tot een boel geld. Dat is bij mij in het verleden dus mis gegaan. Het ging door elkaar lopen. Mijn eigen geld en het geld van het PGB. Niet expres maar vanwege de warboel in mijn kop en mijn structuurloosheid. Natuurlijk heb ik eigen verantwoording en betaal in in termijnen netjes alles terug. Maar officieel ben ik een 'fraudeur' natuurlijk. Maargoed, eigenlijk mocht ik geen PGB meer maar ik had het wel nodig maar wilde het niet eens meer op mijn eigen rekening en weer dezelfde fout maken natuurlijk en had een betrouwbaar PGB-bureau via via gevonden dat alles voor me kon beheren. En toen mocht het toch. En dat heb ik nu al jaren zo. HEt PGB-bureau beheert mijn geld en houdt in de gaten hoeveel ik kan uitgeven en ik koop mijn hulp zelf in. Zo werkt het goed. Ik weet wel dat ze gezien de bezuinigingen steeds strenger worden met indiceren voor PGB-budgetten. Als ze bv maar even het idee hebben dat je familie je wel kan helpen dan krijg je bv al niks. Ik ben gelukkig nooit opgelicht. JE kunt aan je begeleider (degene wiens hulp je inkoopt) zelf aangeven waar je hulp bij nodig hebt. Dit kan van begeleid wonen zijn, pgb-bureau, van GGZ, een particulier of een vriend of familielid.
Als je nog vragen hebt, laat maar weten!
Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dit bedoelde ik niet hoor, ik kan me idd voorstellen dat als je in je hoofd al een wir-war hebt, dat het dan een belachelijk moeilijke opgave is om dat goed te beheren. Als het dan mis gaat, dan weet je dat het door jezelf komt. Maar je hebt ook mensen met PGB die denken dat alles goed loopt en dat er dan wordt gefraudeerd, jij denkt dat je krijgt wat je koopt, maar ondertussen krijg je minder als dat je denkt. En mocht dat gebeuren, niemand weet ergens van, er mist zomaar een hap geld en niemand weet waar het gebleven is. En dan is het voor jou rekening.....Daarom durfde ik het niet aan te vragen. maar goed, ik heb nu bijna hetzelfde en geen PGB.
+ trouwens voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Anne01
Het is wel eng inderdaad om het uit handen te geven aan een bureau want je kunt inderdaad opgelicht worden als het malafide is, gelukkig was het een kennis vaniemand die ik weer goed kende dus vertrouwde ik het.
Ik denk dat Per Saldo daar misschien ook over kan informeren wat goed is en wat niet.
groetjes.
PGB kan je gewoon aanvragen bij sociale verzekringsbank of lokale PGB kantoor voor goedkeuring meestal een verzekeringsbedrijf invoormeer bij SVB voor telefoonnummers.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo gewoon vraag je dat niet aan hoor, er moet wel degelijk een reden zijn....En je moet eerst indicatie hebben anders krijg je helemaal niks!