Kun je door je onderbewuste last krijgen van ptts?

Stel er is iets in je leven wat 8 jaar geleden indruk op je heeft gemaakt (dood dierbare en ongeval, maar zonder letsel etc) en je dat destijds goed hebt verwerkt en nu een plek in je leven heeft. Je denkt er eigenlijk niet meer aan.

Kan dit dan toch nog in je onderbewuste spelen zonder dat je er weet van hebt EN dat je hier van ptts krijgt? Of is Ptts altijd iets waar van je weet dat het niet goed verwerkt is oid / merkbaar last van hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Een posttraumatische stressstoornis ontstaat als gevolg van ernstige stressgevende situaties, waarbij sprake is van levensbedreiging, ernstig lichamelijk letsel of een bedreiging van de fysieke integriteit. Deze situaties zijn voor de persoon traumatisch.

Voorbeelden zijn:
Oorlog, burgeroorlog en andere gewapende conflicten (shellshock (WO I), battle fatigue en concentratiekampsyndroom (WO II))
Gewelddadige aanvallen
Verkrachting
Emotioneel of lichamelijk misbruik in de vroege jeugd
Verkeersongeval

En ja, er zijn situaties en voorbeelden van bijvoorbeeld soldaten die in Afghanistan of in de Bosnisch-Servische oorlog geweest zijn en die in eerste instantie geen problemen leken te hebben, maar die problemen zich pas later openbaarden.

Veel traumatische gebeurtenissen worden in eerste instantie verdrongen,
maar kunnen door allerlei omstandigheden toch opeens naar boven komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dan zijn dat dus dingen die niet of niet goed zijn verwerkt neem ik aan?
Als je iets als in mijn voorbeeld hebt mee gemaakt maar goed is verwerkt kan er neem ik aan geen ptts ontstaan?
De symptomen van PTSS zijn herbeleving (nachtmerries of flashbacks), vermijding van herinneringen of emotionele uitschakeling hiervan, ernstige prikkelbaarheid en slaapstoornissen, extreme spanning als gevolg van bepaalde prikkels, irritatie en hevige schrikreacties. Het is ook mogelijk dat de persoon symptomen van andere psychische aandoeningen vertoont zoals een klinische depressie. Van PTSS is sprake wanneer de symptomen langer dan een maand duren.

Kernwoord bij PTSS is spanning. Als je je steeds heel erg gespannen voelt kan het zijn dat je weet waarom. Het kan ook zijn dat je dat niet weet. Je kunt denken dat het niet aan het plotseling verlies van je dierbare kan liggen omdat je dat al verwerkt hebt en er niet meer aan denkt. Maar dat kan ook wijzen op het vermijden van de herinneringen en de emotionele uitschakeling daarvan.
Verwerken gebeurt soms in fasen: je geeft iets in eerste instantie een plek, een paar jaar later komt er een diepere gevoelslaag boven die je dichter bij de pijn van het trauma brengt. Daar was je klaarblijkelijk dan nog eerder niet aan toe.

Het is dus mógelijk dat iemand na zoveel jaar door zo’n trauma PTSS heeft.
SimonV
10 jaar geleden
Ja, dit kan zeker. Sterker nog, heel veel van je ervaringen, of deze nu wel of niet traumatisch zijn geweest zijn bepalend hoe je nu bent, hoe je je nu voelt en hoe je je verhoudt tot je omgeving en tot ervaringen. Die ene ervaring dus ook. Als een ervaring van angst, shock,verdriet of iets anders wat destijds niet helemaal te verdragen was niet helemaal is doorvoeld kan dit in het heden nog van invloed zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord van jullie. Dankjewel.