Hoe kan ik hier van afkomen of mee leren omgaan? (lees beschrijving)

Ik ben nogal obsessief met geld bezig. Ik kan geen geld uitgeven als het niet nodig is, dat mag ik niet van mezelf. Ik denk bij alles na over het geld.. Ik dronk eerst altijd thee, nu alleen nog maar water omdat dan de waterkoker niet aan hoeft. Ik ga kort douchen, doe de amper verwarming niet aan, moet goedkope boodschappen doen, plan geen dagjes uit en koop voor mezelf bijna nooit iets nieuws. En dat terwijl ik gek op kleren ben..

Ik zou serieus niet weten hoe het komt dat ik het zo lastig vind om geld uit te geven, want ik weet ergens wel dat ik geen geld tekort kom. Net nu ik mijn eetstoornis grotendeels overwonnen heb, komt dit mijn leven in. Nu is het niet meer het eten waar ik continue over nadenk, maar ook het geld.
Ik weet niet hoe ik dit kan veranderen, maar ik wil het wel graag. Het belemmert mij namelijk in mijn dagelijkse leven. Zo kan ik niet genieten van het leven, want dit heeft ook gevolgen voor mijn sociale contacten doordat ik die vermijd omdat ze vaak geld kosten. (terrasje, uit, etc)

Ik kom er niet meer uit, en weet niet wat ik moet doen.
Iemand hier ervaring mee? Of tips? Alles is van harte welkom!

Toegevoegd na 2 minuten:
Er staat een typfout in.. Inplaats van; doe de amper verwarming niet aan moet het zijn; doe de verwarming amper aan. ;) Erg domme fout. Sorry! Te gehaast denk ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.3K
Kimath
13 jaar geleden
heb je verder ook geldproblemen dan, of is het alleen een kwestie dat je van jezelf vind dat dit moet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb verder geen geldproblemen, niks geen schulden. Iets houd mij gewoon tegen, maar ik heb geen idee wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waren je ouders vroeger arm en moesten die ieder dubbeltje omdraaien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je de controle die je eerst in het (niet)eten zocht nu in het geld gaat zoeken..

Het beste antwoord

Ik denk ook, met een aantal van je antwoorders, dat je professionele hulp moet gaan zoeken vanwege de combi van eetstoornis, geldobsessie en je toevoeging n.a.v. het typefoutje "Erg domme fout. Sorry!" Je gaat hier wel heeeeeeeeel diep door het stof ;-)
Er is bijna ongetwijfeld een diepere oorzaak, want als je het ene bijna hebt overwonnen (eetstoornis) komt het andere (geldobsessie).
Dat heeft een reden of redenen en daar kan een deskundige (psycholoog/psychiater) je bij helpen.

Misschien heb je iets aan een eerder op GV gestelde vraag over obsessies:
http://www.goeievraag.nl/vraag/vindt-jezelf-terug-obsessie.42213

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik heb nog wat info voor je gezocht over contrôle willen hebben; ik heb een stukje uit de tekst aangehaald, maar er staat nog veel meer:

"Controle uitgelegd:
Mensen hebben van nature een behoefte om controle te willen hebben. Het is prettig om een zekere mate van controle te hebben, daarmee schep je voor jezelf veiligheid, zekerheid, het helpt je om zelfstandig te kunnen zijn, om zelf te zorgen dat je je zaakjes goed op orde hebt.
Maar is het mogelijk om controle te hebben? Over je leven, over je gevoelens, je gedachten, je herinneringen, de dingen die gebeuren?"

http://www.mindyourownlife.nl/je-gevoel/angst-bang-zijn/controle
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hè! Ik was ook enthousiast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor jou antwoord, de site die erbij zit is ook goed! Daar heb ik wel wat aan.
Ik denk dat ik ook maar eens op zoek ga naar professionele hulp.

Andere antwoorden (5)

Hetgeen je vertelt lijkt op een dwangneurose.

Iemand met een dwangneurose verzint zelf regels die hij of zij moet volgen. Een voorbeeld is het controleren van de deur. De persoon moet van zichzelf voor het slapen gaan drie keer aan de deur trekken om te controleren of de deur echt op slot is.
Bij jou heeft het dan weer alles te maken met geld. ("dat mag je niet van jezelf")

Ik zou er eens met je huisarts over praten. Er zijn behandelingen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een vicieuze cirkel waar je inzit en die moet je zien te doorbreken. Anders word je heel eenzaam en raak je mensen om je heen kwijt.

Maak voor jezelf een lijst met de vaste uitgaven en zet daar om mee te beginnen eens € 25.00 bij op.
Dat is voor de eerste keer en die moet je opmaken aan iets waar je nu te zuinig voor bent.

Maak van die uitgaven een verplichting en verhoog het bedrag per maand.
Zo leer je weer langzaam meer uit te geven en wordt het leven een stuk aangenamer.
Als je het niet alleen kunt, vraag dan een goede vriend/vriendin mee om iets te verzinnen waar je het aan gaat uitgeven, zo moet het lukken.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je de grotendeels overwonnen eetstoornis noemde, denk ik dat je onderliggend probleem waardoor je die eetstoornis ontwikkelde, nog steeds aanwezig is en zich nu op een andere manier uit. Het doet me denken aan gedrag waarmee je controle over iets kunt hebben. Maar het is om iets anders te compenseren. Om uit te zoeken wat het is kan je denk ik het best professionele hulp inschakelen. Iemand die zich toelegt op eetstoornissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt het zelf al: net nu je je eetstoornis hebt overwonnen komt dit ineens. Je houdt je nu vast aan iets anders waar je controle over wilt hebben. Waarschijnlijk ben je een perfectionist, een control-freak.
Let ook op het feit dat je je zo excuseert voor je typfoutje, je wilt waarschijnlijk te perfect zijn, alles onder controle hebben om fouten te voorkomen.
Het is helemaal geen gek idee om naar een psychotherapeut te gaan, dat doen heel veel mensen en het zal je helpen om de rest van je leven wat onbezorgder te leven.
Ook kan je ontspanningsoefeningen leren, jezelf leren loslaten. Jezelf fijne dingen gunnen. Lak hebben aan wat mensen van je denken. Haptonomie kan je hierbij helpen.

Als je er echt vanaf wilt, kom je er wel vanaf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Obsessies kunnen een reactie zijn op iets heel anders; onzekerheid over je eigen functioneren op een heel ander gebied kan maken dat je je aandacht verlegt naar iets wat je beter kunt beheersen. Maar het is natuurlijk duidelijk dat al wordt je multimiljonair je daarmee die ene onzekerheid niet verhelpt.
Naar een therapeut gaan en de koe (je zwakke plek) bij de horens vatten lijkt me de beste oplossing.