ik beleef alles wat ik doe en zeg de hele dag in een soort van droom of ik niet echt aanwezig ben in persoon

ik weet niet waar het vandaan komt maar ik heb het sinds 1,5 jaar en de huisarts zegt dat het een soort van spanningen zijn die echt vanzelf over gaan. Het Rare is dat het nog niet over is wat zou het kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.9K

Antwoorden (7)

Dat heb ik ook gehad!
Bij mij is het vanzelf overgegaan.
Ik dacht dat het door mijn verliefdheid kwam, maar het hield ineens op en ik was nog verliefd.
Ik probeerde me altijd op één ding heel goed te concentreren en dit lukte meestal wel.
Wat ook hielp was, een dagboek bijhouden zodat je zeker weet dat je het echt hebt meegemaakt. En lees het dagboek ook vaak door, zo word je je bewust van de dingen die je meemaakt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen onderzoeken waar dit verschijnsel vandaan komt. Héél belangrijk voor je herstel en om weer lekker in je vel te komen zitten! Zoek in de kern, niet bij het symptoom. Als spiritueel holistisch therapeut zou ik daar naar kijken en je eventueel op energetisch niveau ondersteunen met Bach bloesems. Zoek dus een goede holistisch geneeskundige op en/of een goede Bach bloesemtherapeut. Voor mij dus geen vreemde zaak! Succes! Wel zelf actie ondernemen als je hiervan af wilt en meer inzicht wilt krijgen in je Zijn hier op aarde!

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit antwoord is niet om mezelf aan te prijzen, maar om je te wijzen op een weg die je zou kunnen gaan. Lezen van boeken over onderwerpen als intuïtieve ontwikkeling, spirituele psychologie, numerologie etc. kunnen je ook verder helpen.

Voor mij voelt het alsof je niet goed geaard bent. Maar een oorzaak kan ook liggen in niet verwerkte gevoelens en emoties. Niet in het hier en nu kunnen zijn door gedachten die in je hoofd blijven spelen, etc.....

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit in het verleden ook gehad, wat bij mij goed geholpen heeft, waren vitaminesupplementen met visolie.

Daar word je net iets alerter in 'deze wereld' van. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ken je de termen dissociatie, derealisatie en depersonalisatie?
Ik moet hieraan denken maar ben natuurlijk geen arts. Ik heb zelf een dissociatieve stoornis vandaar. Je zou er eens over kunnen lezen en kijken of je dingen herkent. Mocht dit zo zijn dan zou ik toch eens teruggaan naar je huisarts, die kan je doorverwijzen naar een therapeut, want er zijn oefeningen die je kunt leren om meer in het hier en nu te blijven. Zintuigoefeningen bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
quote:
Depersonalisatie (afgekort als DP) is een bewuste ervaring waarin een persoon zichzelf of zijn eigen lichaam als vreemd, niet vertrouwd of onecht ervaart.
Veel mensen beschrijven deze ervaring als: angstaanjagend; het idee hebben dat je niet echt leeft; levend dood zijn; leven als een automaat; vervreemd zijn van je eigen lichaam en je gevoelens; denken dat je gek wordt; toeschouwer van jezelf zijn; jezelf horen praten alsof je iemand anders bent; jezelf nauwelijks herkennen in de spiegel.

Derealisatie (afgekort als DR) is een bewuste ervaring waarin een persoon zijn vertrouwde omgeving als vreemd, niet vertrouwd of onecht ervaart.
Deze ervaring wordt vaak beschreven als: leven in een film; in een glazen kooi, in een stolp of achter glas zitten; de hele buitenwereld komt raar of onwerkelijk over.

Depersonalisatie en derealisatie komen meestal samen voor en het is niet altijd duidelijk te zeggen waar een ervaring bij ingedeeld moet worden.
"Normale" mensen kunnen depersonalisatie/derealisatie ervaren tengevolge van ernstige vermoeidheid; slaaptekort; extreme spanning of stress; angst; meditatie. Lichamelijke ziekten, alcohol en drugs (bijvoorbeeld cannabis, ecstasy en lsd) veroorzaken ook vaak gevoelens van depersonalisatie/derealisatie.
DP en DR komen echter vaker voor als symptoom bij bijna alle psychiatrische stoornissen, zoals bijvoorbeeld depressie en angststoornissen. Na angst- en stemmingsklachten is het zelfs het derde meest voorkomende symptoom. Ook bij een aantal neurologische condities, zoals migraine en epilepsie, treden deze ervaringen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan ook met hyperventilatie te maken hebben. Dit heeft met spanning te maken, onbewust te veel ademen, en dan heb je voortdurend een onwerkelijk gevoel, alsof je droomt, 'ijl gevoel in het hoofd'. Dit gaat niet zomaar over, dat merk je nu zelf ook. Artsen weten hier helaas weinig over. Zoek op je gemak eens iets op over chronische hyperventilatie en kijk hoeveel symptomen je hiervan hebt. Er bestaan veel ademhalingstherapiën, ontspanningsoefeningen en tips voor je gevoel en gedrag om hiervan af te komen. Fysiotherapeuten en haptonomie kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je een hobby zoeken wat jou uitdaagd, en dan vooral geestelijk. Ik denk namelijk dat je brein deze droomstand heeft gecreerd en het wel een lekkere stand vind en daarom in deze sluimer stand blijft.
Wellicht is sporten iets? En dan iets met een hoge hand oog coordinatie of portret tekenen of patchworken. Bij deze hobbies moet je je concentreren en helder denken om geen fouten te maken, en wellicht heeft jou brein die uitdaging nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk is er iets gebeurd wat maakte dat je als het ware buiten jezelf treedt, je afscheidt van je lichaam. Onderzoek dat eens, maar vraag je ook af of je dit als hinderlijk ervaart want dat wordt niet duidelijk uit je bericht.

Leg het in elk geval nooit 'buiten' jezelf, het is een mechanisme in jou dat dit opwekt, waardoor je de wereld anders beleefd.

Vind je het lastig om mee te dealen, dan zoek een hulpverlener, mogelijk kan een hypnotherapeut iets doen, want wat je beschrijft komt op mij over op een soort trance-toestand of zelf-hypnose.