Is st.janskruid een goede vervanger voor antidepressiva?

Ik slik al ruim een jaar antidepressiva maar wil er wel eens van af komen. Zou st.janskruid een goede vervanger zijn? Ik heb een ernstige depressie/angststoornis gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Antwoorden (8)

nee, de middelen van een arts zijn veel sterker, aan st janskruid hangen ook veel bijwerkingen en het heeft ook een negatieve invloed op de anticonceptiepil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan uit ervaring zeggen dat dat zeker GEEN goede vervanger is. Zou het dan ook sterk afraden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Nederlandse Depressie Vereniging pleit voor meer aandacht van het Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva bij lichte en matige depressieve klachten. Volgens de vereniging is voldoende aangetoond dat het Sint Janskruid een alternatief is voor antidepressiva.
Volgens prof. Brenda Penninx, hoogleraar psychiatrische epemiologie en hoofdonderzoeker van de Nederlandse Studie naar Angst En Depressie – NESDA, lijkt bij een lichte of matige depressie het Sint Janskruid even goed te werken als de zogenaamde SSRI’s. Voorbeelden van SSRI’s zijn Prozac (fluoxetine) en Seroxat (paroxetine).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kun je afleiden uit het antwoord, dus op zich is dit wel een goed antwoord.
Nee, StJanskruid kan de werking van andere medicijnen verstoren, beter is het om aan de oorzaak van je depressie/angststoornis te werken onder begeleiding van een deskundige. Dan kan je echt van je antidepressiva afkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ditzou je met je behandelend arts moeten bespreken. Hij is de enige die jouw geschiedenis kent vwb medicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn de meningen over verdeeld. Bij een ernstige depressie niet.
Je schrijft, dat je die hebt gehad met angststoornissen, daar leid ik uit af, dat het beter met je gaat: je zou het gebruik van st.Janskruid kunnen bespreken met je behandelend arts, en dan niet in combinatie met antidepressiva.
Je schrijft niets over therapie: mocht je die nog niet hebben, dan lijkt het me raadzaam ook dat te bespreken met je arts. Er zijn vele mogelijkheden voor het behandelen van depressies en angststoornissen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sint Janskruid is geen goede vervanger voor antidepressiva. Je mag nooit zelf overschakelen naar een ander middel tegen depressie/angststoornis, ook niet om het af te bouwen. Als je van de antidepressiva af wil komen, moet je dat samen met je behandelende arts doen. Hij/zij zal je begeleiden in het afbouwen van de medicatie zodat je op de duur zonder kunt.

Sint-Janskruid kan sommige mensen helpen die in een dip zitten of wat somber zijn. Bij een depressie echter mag en kan het kruid professionele hulp niet vervangen. Sint-Janskruid kan onder meer ook de werking van bepaalde HIV-geneesmiddelen, de anticonceptiepil en antistollingsmiddelen reduceren. Dus voorzichtigheid is toch aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut niet! Sint-Janskruid maakt echter wel wat 'rustiger'. Vergelijk de werking met die van een benzodiazepine, maar dan véééél lichter.
Wat wél werkt: hardlopen. Ga 3x per week lopen! Dat is wetenschappelijk bewezen even effectief als het slikken van een antidepressivum. De Nederlandse psychiater Bram Bakker heeft veel over 'Runningtherapie' geschreven. Google maar eens! Succes.