Wanneer kom je in aanmerking voor tweedelijns therapie?

Kun je dit gewoon vragen bij de huisarts? Want het is nogal een verschil, een volledige vergoeding voor therapie. Ik weet zelf niet goed hoe veel sessies er nodig zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Sommige soorten zorg zijn meer gespecialiseerd. Daarom is het vaak ook duurdere zorg. Bijvoorbeeld zorg in het ziekenhuis. Voor deze soorten zorg heeft u een verwijsbriefje nodig.

Deze soorten zorg heten tweedelijnszorg. Wilt u een afspraak maken bij deze zorg? Of wilt u dat uw verzekering deze zorg voor u betaalt? Dan heeft u meestal een verwijsbriefje nodig. Als u een afspraak maakt, vraagt men meestal om het verwijsbriefje.

In het verwijsbriefje staat vaak al de belangrijkste informatie over u. En over uw gezondheidsprobleem. Meestal staat er ook de reden in voor verwijzing. U krijgt het verwijsbriefje direct mee of via e-mail. De verwijsbrief is niet geheim. U mag weten wat er in staat. U mag het verwijsbriefje altijd zelf bekijken. Ook als u hem in een dichtgeplakte enveloppe meekrijgt.

Heeft u heel dringend tweedelijnszorg nodig? Dan kunt u daar meteen terecht. De verzekering betaalt de zorg dan toch. U hoeft zich daarover geen zorgen te maken. Soms moet u de verwijzing achteraf zelf regelen. Soms doet de zorgverlener dat voor u.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt het beste hiermee naar de huisarts gaan. Die kan je vertellen n.a.v. je klachten, wat je hulp je het beste kunt krijgen. Als je dat dan weet, kun je bij je verzekering navragen of je dat ook vergoed krijgt. Vaak weet de dokter dit ook wel. De dokter houd er vaak ook rekening mee of dingen vergoed worden en zal je eerder naar een sturen die volledig vergoed word. Ikzelf heb bijna 3/4jaar gelopen bij tweedelijns en alles werd vergoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tweedelijns therapie kan alleen op verwijzing. Dus huisarts of specialist.