Komt het door de narcose?

Dat je dan later ontdekt bij het schrijven dat je echt niet meer weet hoe een woord geschreven wordt terwijl men er eerder geen problemen mee had? Bv:eu, dat je echt niet meer weet dat de e eerst komt. Dat men dingen zegt in een andere volgorde terwijl je toch iets anders bedoeld? Voor de narcose had ik geen problemen. Het lijkt of er iets weg is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
7.1K

Het beste antwoord

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat ik na een narcose vergeetachtiger ben geworden en dan met name plaatsnamen, namen van personen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan heel goed door de narcose komen.
Het is een van de verschijnselen wat je vaak ziet na een operatie.

http://www.mst.nl/thoraxcentrum/openhartoperatie/uw_opname/verschijnselen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Narcoses kunnen wel degelijk concentratie- en andere storingen veroorzaken.
Dit hangt af van de soort narcose, de duur en de individuele gevoeligheid.
Ofschoon narcose tegenwoordig behoorlijk "veilig"
is, kunnen naeffecten ontstaan.
De tijd zal moeten leren of de storing tijdelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de vergeetachtigheid kan door de narcose komen.
Maar na een paar maanden zou dat zich toch moeten herstellen. Anders zou ik er toch met de huisarts over spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan na een narcose nog een paar weken last hebben van dergelijke dingen. Het kan een week of 6 duren naar het schijnt voor die middelen helemaal weg zijn en tot die tijd zou je last kunnen hebben van bijwerkingen (oog testen bijvoorbeeld zijn ook behoorlijk lang na een narcose onbetrouwbaar). Persoonlijk geen last van gehad gelukkig maar het kan wel voor komen dat je er nog een tijdje last van hebt. Het hangt ook af van de specifieke narcose en de persoon.

Als het lang aan houd wel even met je huisarts gaan praten. Narcose blijft toch ingrijpend en helemaal risicoloos is het nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een tijdje last gehad met me de juiste dingen te herinneren na een narcose. Dit is na een aantal maanden steeds beter geworden.

Het volgende heb ik er over gevonden;

Geheugen- en concentratiestoornissen, verwardheid en andere mentale gevolgen
Na een algemene anesthesie voelt een patiënt zich vaak nog suf of slaperig, zwak of wat duizelig en vermoeid. Lichte concentratiemoeilijkheden, wazig zicht en coördinatiemoeilijkheden kunnen eveneens voorkomen. Het is juist omwille van deze redenen dat een patient die een anesthesie heeft ondergaan de eerste 24 uur niet met de wagen mag rijden, geen machines mag bedienen of geen belangrijke beslissingen mag nemen. Deze neveneffecten hangen sterk samen met de soorten medicatie die men heeft gebruikt, het type operatie en het type patiënt ( leeftijd, alcoholgebruik,… ). In de meeste gevallen verdwijnen deze neveneffecten zodra de anesthesiemedicatie uitgewerkt is.
Na een algemene anesthesie zal u zich niets herinneren van de operatie. Een normaal verlopen algemene anesthesie leidt echter niet tot geheugenstoornissen op lange termijn. Bejaarde patiënten hebben vaker en meer last van geheugen- en concentratiemoeilijkheden na een algemene anesthesie of grotere operaties. Ook dit herstelt meestal op wat langere termijn.
Verwardheid en onaangepast gedrag kan soms voorkomen, maar wordt vaker gezien bij bejaarden, patiënten die verdovende middelen gebruiken of lijden aan alcoholisme of bij mensen met een psychiatrische voorgeschiedenis. Sommige medicamenten kunnen verwardheid ook uitlokken. Indien onrustige opwinding en/of verwardheid optreden, wordt dit met medicatie behandeld.