Ik slik twee weken p. maand(cyclusgebonden) 20 mg Prozac per dag ivm PMS-klachten. Is dit veel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.7K

Antwoorden (2)

Bij volwassenen is de begindosering van fluoxetine (prozac) meestal 20 mg, en indien nodig kan dat verhoogd worden tot 40 of maximaal 60 mg per dag. Als dosering van prozac is het dus niet veel, het is voor volwassenen de laagste dosering. Als middel tegen PMS is het natuurlijk redelijk heftig en in die zin 'veel' om een antidepressivum in te zetten, maar dat is natuurlijk een afweging die je maakt samen met je behandelend specialist. Blijkbaar was jullie afweging dat omdat de klachten ernstig waren en andere middelen niet voldoende werkten, dit de juiste stap was. Bij elke behandeling gaat het in feite om die afweging: als de klachten zeer ernstig zijn, is de behandeling niet snel "te heftig" of "te veel". Als er sprake is van milde klachten, dan ligt die afweging vaak heel anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het tweewekelijks per maand slikken van prozac is volstrekte onzin. Antidepressiva zijn zinloos, omdat die 2 weken vragen alvorens ze werken, en het syndroom duurt maar een week. Lasix schijnt wel te werken en wel meestal binnen een kwartier na inname. In het algemeen is een halve pil (10mg) per dag voldoende om weer normaal te kunnen functioneren. De hormonenpil schijnt niet veel effect te hebben op het syndroom.

De behandeling is nochtans eenvoudig in de grote meerderheid der gevallen: enkele dagen een licht diureticum, zodat de waterretentie gecompenseerd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste hans, Allereerst bedankt voor de vele informatie. Heb het met veel interesse gelezen. Maar heb een vraag over Lasix: heb net op internet gekeken waar het middel voor gebruikt wordt(hartfalen, hoge bloeddruk, oedeem enz.) maar ik zie er geen PMS klachten bijstaan. Hoe kan een vochtafdrijver helpen bij depressieve klachten? ik zie(als leek zijnde;-) het verband niet. Groet, Monica
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals gezegd op de website: Lasix schijnt te werken. Het middel mag dan oorspronkelijk bedoeld zijn bij hartfalen e.d., het werkt (merkwaardig genoeg) ook bij PMS klachten en heel snel. Omdat PMS vermoedelijk wordt veroorzaakt door waterretentie is een vochtafdrijver de meest aangewezen medicatie hiertegen.