Wat houdt dagbehandeling (GGZ) in en wat zijn mijn rechten?

Beste lezer,

Ik zal proberen het verhaal zo kort en krachtig mogelijk te houden.

2010 - Sociale fobie en PTSS geconstateerd. In behandeling bij GGZ voor 1,5 jaar.
2011 - Ik voelde mij weer sterk en stabiel genoeg en begon aan een MBO 2 opleiding.
2012 - Geslaagd voor MBO 2 en doorgestroomd naar MBO 3.
2013 - Het tweede half jaar kwam er stage bij. De sociale fobie nam de overhand. Ik raakte in burn out en heb eerder zomervakantie genomen. Na de zomervakantie waren de klachten zo heftig (depressie) dat ik besloot de opleiding te beëindigen. September wekelijks naar psycholoog.
2014 - Aan de antidepressiva voor 5 maanden. Augustus psycholoog beëindigd en ingeschreven GGZ.

2 Weken geleden heb ik een intake gehad bij de GGZ. Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik ingeschreven wordt voor dagbehandeling in Leeuwarden.

Momenteel woon ik niet op een vaste plaats. Ik scharrel wat rond tussen vrienden en familie, omdat ik mij niet langere tijd op 1 plek kan vestigen. Er is veel onrust. Ik heb veel huilbuien en last van woede aanvallen. De depressie is erg aanwezig en lijkt met de dag te verergeren.

Dagbehandeling. Wat doe je zoal daar, is er iemand die daar ervaring mee heeft? En gezien mijn woonsituatie, wil ik dolgraag een eigen plek. Maar deze moet gefinancierd worden. Heb ik recht op een uitkering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Het beste antwoord

Dagbehandeling bij de GGZ houdt in dat je meerdere keren per week verschillende behandelingen volgt bij een GGZ-instelling. Het kan nogal variëren met het soort traject dat je volgt hoeveel dagen je therapie hebt en hoe die therapieën zijn ingedeeld. Vaak is het grootste deel groepstherapie, maar je zult ook individuele gesprekken hebben. Vaak heb je gesprekken met een psycholoog of psychiater, creatieve therapie, psychomotore therapie, en verschillende soorten groepstherapie onder leiding van een psycholoog of sociotherapeut. Als je wilt weten wat voor therapieën je precies krijgt en waar die therapieën uit bestaan, moet je dat aan je behandelaars vragen. De GGZ-instelling heeft daarnaast vast ook algemene informatiefolders, daar kun je naar vragen.

Verder vraag je of je mogelijk recht hebt op een uitkering. Dat hangt onder meer af van je leeftijd. Ik vond een vraag van je van vorig jaar, toen was je 20. Ik ga er vanuit dat je nu dan (bijna) 21 bent. Als je geen recht hebt op een WW- of ZW-uitkering omdat je niet werkt of recent nog gewerkt hebt en je kunt niet werken door ziekte, zijn er globaal twee mogelijkheden: je zou in aanmerking kunnen komen voor Wajong, en als je daar niet voor in aanmerking komt, heb je misschien recht op Bijstand. Omdat je pas in aanmerking komt voor Bijstand als je geen recht hebt op een andere uitkering, zul je eerst de aanvraag voor Wajong moeten doen. Direct daarna kun je wel alvast een aanvraag doen voor Bijstand: je aanvraag voor de Wajong is dan in behandeling, en terwijl je daar op wacht heb je mogelijk al recht op Bijstand. Mocht later je Wajong-aanvraag worden toegekend, dan wordt dat achteraf verrekend met de Bijstand.

Wajong is voor jonggehandicapten, dus mensen die al op jonge leeftijd een ziekte of handicap hadden. Jij beschrijft in je vorige vraag dat je vanaf je 17e vast begon te lopen, dus je zou hier mogelijk voor in aanmerking komen. Een verzekeringsarts en arbeidsdeskundige van het UWV zullen dan jouw situatie moeten beoordelen. Ook voor de Bijstand zul je waarschijnlijk door een arts gezien moeten worden, omdat normaal gesproken iemand van jonger dan 27 een opleiding zal moeten volgen en geen uitkering krijgt. Als jij om medische redenen geen opleiding kúnt volgen en jij of een eventuele partner geen of weinig verdere inkomsten geniet, heb je mogelijk toch recht op een uitkering. Deze vraag je aan bij de sociale dienst van de gemeente waar je staat ingeschreven. Voor Wajong moet je zijn bij het UWV.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Mooi uitgebreid en duidelijk antwoord! + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een goed idee. En ik begrijp je angst wel, psychische klachten zijn nu eenmaal niet zichtbaar, en dat maakt het soms zelfs voor jezelf moeilijk om uit te leggen wat je nu wel of niet kunt. Maar voor de Wajong zul je hoe dan ook beoordeeld moeten worden door een arts. Zelfs als je geen recht hebt op Wajong, heb je waarschijnlijk wel recht op ondersteuning bij het zoeken naar werk. En heb je geen andere inkomsten, dan kun je met een afwijzing van het UWV naar je gemeente gaan voor een Bijstandsuitkering. En soms IS het UWV niet te volgen: een vriendin van mij deed ooit een aanvraag voor Wajong en werd volledig goedgekeurd ondanks het feit dat ze een levensverwachting had van minder dan een jaar. Ik werd zelf goedgekeurd in een periode waarin ik niet eens zelfs naar de WC kon en ik alleen liggend op een brancard gedoucht kon worden. In beide situaties is het uiteindelijk goed gekomen na bezwaar en beroep. Je moet je dus niet laten ontmoedigen als je eerst geen gehoor vindt: als het UWV je goedkeurt terwijl je wel degelijk ernstig beperkt bent, is dat niet omdat jij je aanstelt, maar gewoon omdat het UWV soms een beetje getikt is. De mensen die ik ken die op psychische gronden een Wajong hebben, kregen dat trouwens wél in één keer: misschien dat het UWV juist die onzichtbare aandoeningen het voordeel van de twijfel geeft, ik weet het niet. Onthoud gewoon: het kan zijn dat je wordt goedgekeurd, en als jij vindt dat je echt niet kunt werken, moet je gewoon in bezwaar gaan en blijven volhouden. - wordt vervolgd -
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vervolg van vorige reactie: Het helpt altijd als je een duidelijke medische verklaring hebt met diagnoses en informatie over jouw functioneren. Neem dat gerust mee naar het UWV, of stuur het vantevoren mee met je aanvraag. Ik adviseer dan wel om de medische stukken in een aparte envelop erbij te doen en daar "medisch geheim" op te zetten. Dan worden je medische gegevens alleen door een arts gelezen en niet door de medewerker die toevallig je aanvraag op z'n bureau krijgt. En je mag altijd iemand meenemen naar het gesprek bij de arts of arbeidsdeskundige. Ik raad dat ook zeker aan, want niet alleen horen twee meer dan één, een ander die jou goed kent kan ook bevestigen wat jouw beperkingen zijn. Zolang je in dagbehandeling bent, zul je naar alle waarschijnlijkheid sowieso niet kunnen werken. Niet alleen de tijd dat je therapieën hebt, maar ook de rest van de week heb je je aandacht en energie daarvoor nodig. Een verzekeringsarts weet dit en zal daar ook rekening mee houden. Ik verwacht dat je tijdens je behandeling sowieso niet zult kunnen werken en daarom recht hebt op een uitkering, of dat nu Wajong is of Bijstand.
Kristal
9 jaar geleden
Top antwoord Lies! +1