we rijden bijv. op de snelweg, ga ik zo alle lantarenpalen tellen, en bijv. in de ruimte tussen de palen mijn adem in houden, weet je iets hier tegen?

ik zit in de auto op de snelweg achterin, dan kijk ik naar buiten en tel de lantarenpalen, erg irritant, en ook als we dan voorbij een paal rijden dan moet ik voor de lol denk ik, mijn adem in houden tot de volgende paal. of bij elke moet ik mijn voet bewegen, opzich is het niet zo erg ernstig maar het is nou niet echt fijn, want dan luister ik muziek en zie de lantaren palen en ga dat automatisch doen!! pfff....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een drang/ of kan je het wel inhouden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat heb ik ook altijd... precies hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik knipper altijd met mijn ogen als we langs een paal rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger wilde ik altijd stoeien met mijn vader en altijd als hij een nachtzoen gaf zei ik dat het aantal zoenen een even aantal moest zijn zodat hij moest stoeien om een zoen te geven. Voor het leven ben ik nu geobsedeerd met even aantallen(17 jaar nu). Dit heeft invloed op letterlijk alles wat ik doe, geen 3 of 5 keer tikken met mijn vingers of voet, geen boterham opeten in 7 happen, etc. En het word van kwaad tot erger, mijn hersens hebben ook opeens besloten dat ook alles symmetrisch gelijk moet zijn: tekeningen, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook, even aantallen.... Als ik 3 keer op m'n brood kauw, moet er nog een bij, 2 x met mijn rechter wijsvinger ergens aanzitten, ook met de andere wijsvinger 2 x
jc54
13 jaar geleden
Wat wij vaak deden met het hele gezin, gebruik de letters van kentekenplaten als afkortingen, en maar er leuke woorden van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook gehad hoor, tussen mijn 8e en mijn 18e ongeveer. Ik mocht nooit op de voegen tussen stoeptegels stappen, moest altijd eerst met mijn linkervoet over een drempel, mijn knuffels moesten altijd in dezelfd e volgorde op bed. En toen ik op Schoevers typen moest leren kon ik geen woord of zin meer zeggen zonder die in mijn hoofte typen :-).
Het gaat over hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest van mijzelf altijd mijn adem inhouden als we onder een tunnel reden. Was altijd blij als we er waren..want soms was een tunnel lang. Veel kinderen doen dat soort spelletjes in de auto, maar gelukkig gaat het ook weer over ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zie je maar, is heel normaal dit. De meeste mensen in onze maatschappij verzwijgen dit.(en dit is natuurlijk lekker unaniem)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat typen is herkenbaar. Dat heb ik ook, ik type van alles en nog wat in m'n hoofd en beweeg m'n vingers er vaak ook bij. En alles onderverdeeld in groepjes van 3 letters, een driekwartsmaat haha. Kan best hinderlijk zijn, dus ik hoop dat er een paar goeie antwoorden tussen zitten.

Het beste antwoord

Hey Annedepanne,
Ik heb bijna precies hetzelfde gedaan als jij als kind, zo ongeveer rond m'n 10e.
Ook in de auto vaak, met lantaarnpalen, alleen waren het bij mij vaak vlekjes op de voorruit die ik er dan overheen moest laten 'springen'. Of inderdaad mn adem inhouden. En als ik op de stoep liep moest ik vaak over die stukjes grond heen springen waar de bomen in geplant stonden. Of niet op de lijntjes van de stoeptegels. Veel kinderen hebben op een bepaalde leeftijd wel zoiets. Het gaat ook vanzelf wel weer over. Ken je het liedje van kinderen voor kinderen: met een been op de stoep? (is al oud, is uit mijn tijd :D) dat gaat daarover.
Wat je ertegen kan doen is in gedachten of hardop tegen jezelf STOP zeggen en iets anders gaan doen. Bijvoorbeeld gaan kletsen met je moeder of vader/groertjes/zusjes of lezen in ieder geval iets actiefs en dus ook niet meer naar die lantaarnpalen in dit geval kijken. En als je denkt het MOET, nee het moet niet! HEt is nergens voor nodig! En als je muziek luistert meezingen met de muziek, maar ik zou even de muziek afzetten en even een praatje maken en ook zeggen tegen je ouders nou pa en ma ik ga nu even met jullie praten want ik wordt er helemaal gek van dat ik de hele tijdmn adem in moet houden tot we bij de volgende lantaarnpaal zijn. Dan weten zij ook waar je mee bezig bent en misschien herkennen zij het ook wel van vroeger. Hebben zij dat vroeger ook wel gehad.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ herkenbaar antwoord ladylien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig en heel herkenbaar, ik deed hetzelfde als kind of ik verbeeldde mijzelf dat ik op een paard zat en dan over al die slootjes ermee sprong en we konden net zo hard als de auto.. Ja dat liedje van kinderen voor kinderen..later zong ik dat samen met mijn dochter. grappig om te lezen dat er meer mensen zijn die zulke tics hadden. Gelukkig is dit weer over gegaan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat met die vlekjes brengt herinneringen naar boven, dat heb ik ook veel gedaan.

Andere antwoorden (7)

iedereen heeft wel dit soort dingen (gehad), in sterkere of zwakkere mate. Wat helpt is om andere dingen ervoor in de plaats te zetten, zoals alfabetspelletje (alle letters van het alfabet in de juiste volgorde proberen te vinden op kentekenplaten en/of richtingaanwijsborden) of zo.
Het is niet fout wat je hebt, alleen als je jezelf eraan ergert moet je proberen andere dingen ervoor in de plaats te zetten die dan weer een tijdje interessant voor je zijn. En dan een poosje later verander je weer.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik vroeger een rondje draaide, moest ik van me zelf altijd ook weer terug draaien, anders raakte ik in de "knoop" :P
Het zijn een soort dwanggedachten, je ziet dat vaker bij jonge mensen. Mijn nichtje heeft het gehad met een bal, die moest altijd 100 keer tegen de muur gegooid worden, anders dan zou ze geen 100 jaar worden.
Op zich groei je erover heen, maar het moet natuurlijk geen ernstige vormen aannemen, want dan functioneer je niet goed meer en heb je er echt last van.
Probeer het te doorbreken, door aan andere leuke dingen te denken in de auto. Of doe je ogen lekker dicht, dan zie je de lantaarnpalen ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb priecies het zelfde
Niet naar de zijkant kijken maar naar de grond of voor uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=iXMkLRqplHQ&feature=player_detailpage

Ik denk dat veel mensen dit hebben maar er niet bij stilstaan. Iedereen heeft wel iets wat ze op een bepaalde manier doen en iedere keer hetzelfde of iets altijd in dezelfde volgorde. Dit liedje gaat erover van Kinderen voor kinderen. Eigenlijk wordt hierin al precies aangegeven waarom mensen het doen.

Het is moeilijk maar probeer de eerstvolgende keer op de snelweg op iets anders te letten dan de lantaarnpalen....op de borden boven de weg bijvoorbeeld, of andere auto's of op de chauffeur. Op den duur ben je deze "Tic"(zal ik maar zeggen) kwijt. Het is alleen moeilijker in de praktijk dan in theorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik ook gehad zo een 6 jaar geleden ben ik er volledig mee gestopt, probeer gewoon idd zoals eerder is gezegd te concentreren op de weg voor je, mediteer als het ware..
lekker tot rust komen, vertel jezelf dat je voortaan bent gestopt met denken aan palen tellen etc..
gaat vanzelf wel over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klinkt als dwangneuroase... doe je ogen diocht en adem vijf tellen langzaam in, hou drie tellen vast, adem dan vijf tellen uit en blijf dit herhalen tot je op de plek van bestemming bent... Dat zet je de neurose om in een meditatie. op zich ben je met die lantaarnpalen alenigszins aan het mediteren m,aar gezien het feit dat je dat in de auto doet lijkt me dat meer op hyperventlatie aanleren :)
Dit is mijn eerste spontane ingeving... ik hoop dat je er wat mee kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een dwanghandeling. Veel mensen hebben wel iets dwangmatigs. Het wordt pas vervelend als je er veel last van hebt, of als het veel energie of tijd gaat kosten om de handelingen uit te voeren.

Als je het vervelend vindt dat je het moet doen, zou je eens naar de huisarts kunnen gaan. Die kan je doorverwijzen naar een gedragstherapeut. Er zijn heel goede therapieën tegen dwanghandelingen, die goede resultaten boeken.

Vaak komen dwanghandelingen voor vanuit angst/fobie. Als je bij jezelf merkt dat dat aan de orde is, zou ik zeker met de huisarts gaan praten.

Als je het allemaal zelf niet zo ernstig vindt en er weinig last van ondervindt, zou ik me geen zorgen maken. Eventueel kun je met jezelf afspreken dat je het voor een bepaalde tijd niet doet, en jezelf zo trainen om steeds langer het niet te doen.