Wat is het verschil tussen CPTSS en PTSS?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
13.7K

Het beste antwoord

Een Complex Post Traumatische Stress Stoornis, afgekort als CPTSS, kan ontstaan als je vroeg in je leven ernstige traumatische ervaringen hebt meegemaakt. Zoals seksueel misbruik, mishandeling of verwaarlozing. Hierdoor heeft de ontwikkeling van je persoonlijkheid ernstige schade opgelopen. Niet iedereen die geconfronteerd wordt met ernstige langdurige trauma’s ontwikkelt een CPTSS. Of je extra risico loopt heeft te maken met je kwetsbaarheid voor het ontwikkelen van een psychisch probleem. Deze kwetsbaarheid is voor een deel erfelijk bepaald maar hangt ook af van sociale en psychische factoren.

. Voor een diagnose CPTSS moet er in de eerste plaats sprake zijn van een PTSS
Dit lijkt een open deur, PTSS staat immers al in het woord CPTSS, maar toch komt het in de klinische praktijk vaak voor dat mensen de diagnose CPTSS krijgen zonder dat
ze aan de criteria van PTSS voldoen. Die PTSS-criteria zijn (in hoofdgroepen): herbelevingen, vermijding, en hyperarousal. Let wel: iemand moet symptomen hebbenvan
ál die clusters. Zonder herbelevingen bijvoorbeeld kan iemand niet de diagnose PTSS krijgen en dus ook geen diagnose CPTSS.
2. Voor een diagnose CPTSS moet er sprake zijn
van een PTSS plús nog andere symptomen
Voor complexe PTSS moet iemand bovenop de reguliere
PTSS-symptomen ook nog voldoen aan symptomen van
drie andere symptoomclusters, te weten emotieregulatie-problematiek, negatief zelfbeeld en problemen met relaties. Tezamen worden deze symptomen aangeduid
met: problemen in de zelforganisatie. Opnieuw, de persoon moet symptomen hebben uit ál deze clusters. Veel mensen hebben door allerlei trauma’s een negatief zelfbeeld, maar dat op zich is onvoldoende om de diagnose CPTSS vast te stellen.
fremar
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Soms bevat de diagnose voor PTSS niet alle klachten waar iemand last van heeft. In dit geval kan het zijn dat er sprake is van een complexe PTSS (CPTSS) . Vaak zijn de PTSS symptomen ernstiger en langduriger en gaat dit gepaard met dissociatie. In dat geval worden bepaalde gedachten, emoties, waarnemingen of herinneringen buiten het bewustzijn geplaatst en zijn tijdelijk niet oproepbaar. Dit is een veelvoorkomende overlevingsstrategie, waarbij gedachten en beelden van het trauma deels of geheel worden uitgeschakeld.

Het verschil tussen PTSS en complexe PTSS
Er zijn drie aspecten die het verschil maken tussen een diagnose voor PTSS en een diagnose complexe PTSS. Belangrijk om te realiseren is dat de complexe variant vaak te maken heeft met ernstig trauma op jonge leeftijd. Naast de klachten als herbeleving, vermijding, hevige angst, en cognitie en/of stemmingsproblemen, zijn de volgende drie aspecten kenmerkend voor een complexe variant:
– Dissociaties
– De thuissituatie was/is vaak alles behalve gunstig. Vaak is dit geen veilige thuishaven en wordt er niet gepraat over problemen en/of gevoelens.
– Veelvoorkomend is een bepaalde afhankelijkheid van de dader.

De gevolgen van complexe PTSS
Complexe PTSS wordt vaak ontwikkeld wanneer iemand langdurig en ernstig getraumatiseerd is op jonge leeftijd. Vaak wordt dit in verband gebracht met seksueel, lichamelijk of geestelijk misbruik en/of verwaarlozing. De impact van deze gebeurtenissen is dusdanig groot dat het dagelijks leven vaak ernstig verstoord wordt. Ernstige stemmingsschommelingen zijn een veelvoorkomend gevolg. Impulsief handelen wordt geuit in de vorm van overeten, verhongeren, overmatig alcohol en drugs gebruik. Daarbij kunnen ernstige argwaan en/of angst zorgen voor het ontstaan van een sociaal isolement

Er bestaat onder clinici veel onduidelijkheid over wat de concepten complex trauma en complexe posttraumatische stressstoornis (PTSS) behelzen. Dit heeft ongewenste consequenties voor de behandeling, omdat de behandelrichtlijnen voor complexe PTSS afwijken van die voor PTSS. In dit artikel wordt verhelderd wat er onder complex trauma en complexe PTSS verstaan wordt, om zo bij te dragen aan een meer gefundeerd gebruik van deze termen:
https://www.centrum45.nl/sites/default/files/domain-6/documents/2014_10_complex_trauma_en_complexe_ptss-6-14388846792023650734.pdf
SimonV