Waarom is het voor veel mensen lastiger om de eigen fouten te vergeven, terwijl ze een ander, die dezélfde fout maakt, liefdevol kunnen vergoeilijken?

Waarom zijn we vaak harder voor onszelf?

Ik weet natuurlijk wel dat er ook mensen zijn die juist zichzelf altijd vergoeilijken en een ander moeilijk vergeven, maar over die groep heb ik het nu even niet in deze vraag.

Kristal
12 jaar geleden
in: Psyche
8.5K
Kristal
12 jaar geleden
Dat is fijn ;-), maar dan heb ik het dus even niet over jou ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Dank je adrem, het intrigeert me, welk mechanisme zit er nou achter dat we dat zo vaak doen. Is het opvoeding? Iets anders?
Kristal
12 jaar geleden
Adrem, neem maar alle tijd, de vraag blijft nog wel even ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag, om even over na te denken..!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom deze vijandigheid adrem? volgens mij is de opmerking van Del(kash is het) met een knipoog bedoeld. tenmisten, zo vat ik het op. als ik zo vrij mag zijn: mij vraag je het niet, maar eerlijk gezegd hoef ik niet zo nodig te weten/lezen wat jij van het 'soort' (of dit soort opmerkingen?) vindt, maar vind het daarentegen wel weer interesant wat de reden is van je felle reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie vraag Kristal: +!
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Wen :-) Adrem, eigenlijk maakt Delkash me wel nieuwsgierig :-) Delkash, vertel ons je geheim! ;-) Waarom doe jij zo makkelijk wat voor anderen zo moeilijk is: jezelf vergeven ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook een goede vraag! Plus erbij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ v vraag ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adrem fijn dat je even reageert en er op terug durft te komen op deze manier. Als dit niet in plaatje past... ;-)) @kristal
denk dat er nog een toevoeging is op het antwoord n.a.v. je vraag:
lef en eerlijkheid naar jezelf en anderen zijn ook belangrijk hierin ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat eigen fouten beter in je geheugen blijven. Ook, als iemand jou iets aangedaan heeft, weet je van je zelf hoe dat bij jou overkwam, valt het mee? Dan ben je het zo vergeten. Maar, als jij iemand anders een keer iets aandoet, weet jij niet hoe hij/zij zich voelt. Dit geeft een onzekerheid, je gaat uit van het ergere (meestal) en kan je het niet/nauwelijks vergeven van jezelf.
Ik ken het ook, en het is een vervelend gevoel...
Kristal
12 jaar geleden
Tuimel en Forall, dank! Adrem, mijn waardering voor je excuses ;-) Marien, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt; doordat jij niet weet hoe hard het aankwam bij de ander word je onzeker en maak je het vaak erger.
Maakt het dan wel verschil voor je als je het er met die ander over hebt en die zegt dan dat het je vergeven is?
Is het dan wel mogelijk om jezelf te vergeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal,
Ja, ik denk dat wanneer je met de desbetreffende persoon er over gaat praten (en sorry zeggen) het probleem er minder is, dan wordt er een 'boek' gesloten
Heb je het er niet over gehad, dan blijft het 'openstaan'
Zo kan je ook meer in de toekomst van het probleem leren ;)
Kristal
12 jaar geleden
Marien, ik vind dat je dat mooi gezegd hebt. Als het mogelijk is, is openheid naar de ander toe belangrijk om het af te sluiten en dan is het makkelijker om jezelf te vergeven. Ik ga je ergens anders plussen, want een reactie kan ik niet plussen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is een interessante vraag zeg... Ik moet er nog wel even wat langer over nadenken...
Kristal
12 jaar geleden
neem je tijd ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal; Echt een goeie vraag! Ik heb nogal problemen met het voorstellen van; Liefdevol vergoeilijken. Ik denk dat het zo is; Dat die mensen die dat doen, zelf niet erkennen dat de fout hetzelfde is, maar eerder redeneren van; "Die anderen maken nooit fouten."Die anderen nemen het niet kwalijk van zichzelf, door het zo te bekritiseren, zodat zij die dat wel doen zichzelf niet kunnen herkennen of ander gezegd identificeren. Kun je me uitleggen wat je bedoelt met 'liefdevol vergoeilijken'?
Kristal
12 jaar geleden
@Contignentera, ik weet niet of ik je goed begrijp Contignentera, even zien;
Bedoel je dat mensen, die liefdevol een ander vergoeilijken, zich er niet van bewust zijn dat de fout van die ander dezelfde fout is als zij zelf ook wel gemaakt hebben?
Of bedoel je het anders? Wat voor mij liefdevol vergoeilijken betekent, als voorbeeld: als een kind leert lopen valt het regelmatig. We kijken daar met begrip naar; het kind is immers aan het leren en we troosten het als het zichzelf zeer deed en moedigen het aan om weer op te staan en weer een paar pasjes te zetten.
Als wij in ons leven vallen, ergeren wij ons vaak aan onszelf dat wij nu alweer een (voor de zoveelste keer?) miskleun maken. Dan zijn we niet in staat om onszelf te zien als mensen die leren. We schijnen het allemaal te moeten kunnen op een bepaalde leeftijd. Vinden wij zelf. We hebben dan weinig begrip voor onszelf.
Is dit een duidelijke uitleg? Dank voor je reactie :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja jeetje daar zeg je zo wat... Das iets om over na te denken Kristal, dankjewel voor dit waardevolle inzicht!!! knuffel!!!
Kristal
12 jaar geleden
Forall, dank je voor je knuffel! ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal; Ze bedoel ik het ja, (sorry overigens voor me late reactie zit momenteel met me eigen vraag op GV in de weer.) Mooie visie trouwens over liefdevol vergoeilijken. Ik denk dat ik er nog weinig aan toe te voegen heb aangezien er genoeg antwoorden staan en reacties + leuke humor over een spinnenweb (las ik ook ergens). Aangezien ik erg op mijn spelling wil letten, en ik zou een foutespelling maken hier op GV bijvoorbeeld denk ik ook van k*t. Maar daarna denk ik van; "laat ook maar zitten. Is er nog wat te drinken in huis "-;) Op sommige punten zou ik mezelf niet kunnen vergeven. Maar mijn filosofie is; "Er is een tijd voor alles", waar je over piekert vandaag, kan morgen al weer over zijn. En er komt altijd wel een afleiding, die je ergens anders heen zal slepen net als een soap, maar dan met meer variatie van omstandigheden.
Kristal
12 jaar geleden
Ha die Bennie 242,
Nieuw zeker?
welkom op GV ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
danku ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het wellicht mogelijk voor een vraag wordt verwijderd ook eens te kijken aar de grote hoeveelheid reacties en hoeveel mensen aan zo'n vraag hebben, voor hij wordt verwijderd? Voor vveel mensen staan er momenteel belangrijke groeivragen tussen, die niet altijd anders kunnen worden gesteld, En ik vind het best wel irritant worden dat die vragen verwijderd worden terwijl er heel veel antwoorden en reacties van mensen op komen, waaruit dus blijkt dat die mensen er veel aan hebben. dan haal je zo'n vraag toch niet weg??? Zo ook die vraag van mij over onthechting. Ik ben het er volstrekt niet mee eens dat die verwijderd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo mee eens, forallweknow!
Bij wijze van een voorstel zou modererend GV misschien beter de vragen die 'niet voldoen' eventueel kunnen afsluiten en alleen voor lezen toegankelijk maken voor degene die er een antwoord en/of reactie hebben achtergelaten, en verder niet. Of eerst een melding geven dat de vraag over een korte tijd wordt verwijderd, maar niet direct, zodat je er nog wat info uit kunt copy/pasten. Maar het zomaar verwijderen van de hele inhoud zo als het nu gaat is soms stijlloos, respectloos en ronduit grof. Ik heb er wel eens grote moeite mee, en ik ben vast niet de enige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
psies, begin er best wel boos over te worden. Veel mensen vonden die vraag belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke reden was er gegeven voor verwijdering Forall?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een idee om de moderatoren jouw voorstel door te geven Bas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben de door jou gestelde vraag "Als het beste middel tegen verdriet ongehechtheid is, wat is dan de beste manier om te onthechten? Mensen en materieel?" helaas moeten verwijderen. De reden hiervoor is: Je vraag gaat uit van een onjuiste/onbewezen veronderstelling. Het moderatie-team heeft de volgende uitleg gegeven: Je vraag gaat uit van een bepaalde veronderstelling, namelijk dat 'het beste middel tegen verdriet ongehechtheid is'.
Als je de vraag op deze manier stelt zal je deze dusdanig moeten onderbouwen dat de aanname klopt. Dat kan bijv. door een het noemen van een serieuze bron waaruit blijkt dat het is onderzocht met jouw stelling als resultaat. De bron is niet bij je vraag genoemd. Als je die bronvermelding nalaat, dan kan je vraag onderwerp worden van discussie, wat niet is toegestaan op Goeievraag.nl. En dat het onderwerp is van discussie, blijkt wel uit de grote reeks aan reacties die onder de vraag staan. Dit staat nog geheel los van de vraag of het woord ongehechtheid wel bestaat, en of de plaatsing in de categorie spiritualiteit correct is. Want o.i. heeft dit niets met spiritualiteit te maken, maar alles met psyche en emotie. Op de website is een uitgebreide uitleg aanwezig over de richtlijnen die gehanteerd worden bij de beoordeling van vragen: http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik net gedaan, Wendy.
Het voorstel nog een beetje uitgebreid en opgesplitst in meerdere mogelijkheden. Ik stuur je wel even een PB..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Forall en Bas.
Ik duim mee, dat er iets positiefs uit voortkomt!
Kristal
12 jaar geleden
Ik duim met je mee Wendy, want ik vind dit ook gewoon grof om het zo te doen. Dat men de vraag, die zoveel goede, gevoelige en zinvolle antwoorden en reacties oproept, zomaar verwijdert is bijzonder respectloos, terwijl respect tonen juist ook één van de richtlijnen in GV is.
Ik zei al tegen Forall dat men de inzichten op zich zelf niet meer kan verwijderen, maar men gooit de baby met het badwater weg als men op die manier de richtlijnen hanteert.
Ik heb me er over beraad of we mogelijk via een andere website deze vragen wél kunnen blijven stellen en beantwoorden, maar weet tot op heden geen goed alternatief. Ik zou het ook liever niet willen omdat ik dit over het algemeen een goede website vind en ik mijn GV vrienden zou missen, maar mijns inziens zijn het in dit geval de Gvers niet die de kwaliteit van deze website naar beneden halen maar de moderators die vragen als deze verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt erg veel aan vragen verwijderd momenteel. En ertegen in verweer gaan helpt niet. Men zégt wel hun hoofd erover te buigen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat wat ik ook zei, een vraag werd teruggeplaatst na afloop. Ik zit met het zelfde meis... het spirituele is wel iets dat veel mensen bezig houdt. Zelfs als bijzonder opsporingsmambtenaar leer je zaken objectief te bekijken., waarom dat hier dan niet kan. Ik vind dat bij de spiri vragen voor het verwijderen een mailtje moet naar de plaatser met een vraag waarom de vraag op die manier gesteld wordt. het ging hier om een boeddhistische spreuk. Dat gaat wel om spreuken van 2/3000 jaar oud., Deze luidde: "de beste remedie tegen verdriet is ongehechtheid" Dit maakte een hoop los bij de mensen. En terecht. Dus wil ik, en niet ik alleen dat de vraag wordt teruggeplaatst.
Kristal
12 jaar geleden
Aha Forall, je had dus wel degelijk een bron zelfs!
Ik vind zowiezo dat er overlegd moet worden met de vragensteller als een vraag zoveel reacties oproept. Het betekent dat het leeft en mensen aanspreekt. Ook als ze vinden, zoals bij jou vraag, dat het in de verkeerde categorie staat kunnen ze dat met je overleggen en in samenspraak overzetten naar een andere categorie.
En daarbij, wanneer men alleen vragen mag stellen op bewezen stellingen kan men beter de categorie spiritualiteit én psyche helemaal schrappen. Bas, tof dat je dat gedaan hebt. Wil je mij ook een pbtje sturen met jouw voorstel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en voor mij bas... trouwens deze vraag is ook niet wetenschappelijk bewezen. capiche? of wel :) Ik denk dat als psyche en spiritualiteit wordt geschrapt het hier een heel stuk rustiger gaat worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag, en ook jouw vraag die verwijderd werd, zijn wel degelijk kennisvragen. Er komen zó ontzettend veel adviesvragen op GV bij, en het worden er steeds meer en steeds vaker. Zoals iemand die bepaalde situatie zit en recht op de man vraag wat hij of zij daar nou meet moet.
Ik denk dat jou vraag er dan wél nog had gestaan, forallweknow!
Hoe is het nu te rijmen dat die wel blijven staat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook deze vraag zal verwijderd gaan worden vrees ik, als deze "discussie" doorgaat geliefde GVers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag toch reageren he... maar ja sinds vandaag heet dat blijkbaar discussie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je, ik denk dat het niet gaat lukken allemaal.
In het verleden zijn er ook supervragen van bijvoorbeeld Ed verwijderd. Na daaaaaaaaagen en vele antwoorden en reacties.
Nou weet ik niet, wat daar toen aan is gedaan richting moderatie en of zij er sowieso iets aan kúnnen veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ria heeft gelijk.
GoeieVraag is niet het geschikte platform voor sommige vragen.
Laten we allemaal eens onze voelsprietjes, bezemstelen, nekharen en noem het maar gebruiken om eens uit te kijken naar een platform waar we ook zo af en toe naar toe kunnen uitwijken voor levensvragen. Om er dan zeker van te zijn dat die beslist niet verwijderd zullen worden.
En we ons ook niet zo hoeven in te houden, ik heb daar wel eens last van, dat ik het gevoel het dat er steeds pottekijkers meegluren die de boel kunnen laten verwijderen.
En op GV natuurlijk gewoon ook blijven, het is hier toch, behalve het gekloot met die spirivragen de ze te pas en te onpas weghalen, gewoon leuk?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk op GV blijven.
Maar misschien is er iets aan te doen. We wachten af.

Het beste antwoord

*Het is een vlucht. Zolang je aan anderen denkt en helpt, hoef je geen tijd en aandacht aan jezelf te besteden en heb je toch een goed gevoel.

*Opvoeding. Je wordt grootgebracht in de illusie dat anderen altijd voor gaan en belangrijker zijn dan jij. Dat begint al als je heel klein bent "Eerst grote mensen, dan hangoren"

*Er wordt zoveel onderdrukt al honderden jaren lang, dat vele mensen het niet eens meer beseffen. je bent gewend dat het altijd de anderen zijn die hulp mogen hebben. En dat je jezelf dient weg te cijferen, want hoe meer je aan een ander denkt hoe meer je erbij hoort
Dat een ander ook eens aan jou mag denken even buiten beschouwing gelaten

Het blijft vooral die vlucht. Vooral als je nog autoritaire mensen om je heen hebt die je in blijven peperen hoe fout je wel niet geweest bent en hoezeer zij wel niet te lijden hebben gehad onder jouw nare karakter ( Ik overdrijf het een beetje, maar zo kan het gaan ongeveer), hoe meer je geneigd bent je vreselijk schuldig te voelen en jezelf vooral NIET te vergeven.
Tenzij je een rotsvast zelfvertrouwen hebt gekweekt en intussen wel weet dat dat wat diegene zegt deels een eigen spiegel is en je handelde uit onwetendheid. je intenties waren goed, TOEN deed je het beste dat je kon. waarom zou je jezelf niet mogen vergeven? Dat je het inziet bewijst al dat je leerde van die fout, maar dan wat is goed? Wat is fout? Misschien schudde je met die vreselijke fout die je maakte wel iemand heel erg wakker, waardoor diegene zijn levenskwaliteit verbeterde...
Omdat hij ineens een inzicht had waardoor hij weer verder kon.

En als jij jezelf vergeeft, kun jij ook weer verder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moooooooooi Forall!!! Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooooooooooooooooi compliment wen :))) thnax *blush*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
No blush needed, Lady of Hearts ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben er altijd :) gewoon een leuke vraag neerzetten dan kom ik wel om het hoekje kijken :P wat ben je weer adrem adrem :)) thankx for the plus en sterkte met je mierentietjes euh kippenvellentje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom niet wen, rood is mooi, kleur van de liefde... u.u
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het lekker vindt, gojoorgeng ;-))), maar ik vind het gewoon een prachtig antwoord: het komt uit je hart. En je hart is al rood genoeg, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das vragen naar de bekende weg ej
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Kristal
12 jaar geleden
Heel herkenbaar Forall, dat eerste deel en prachtig omgebogen naar hoe het ook kan. Dank je! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel kristal x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keigoed antwoord! :-) +
Je haalt dingen aan die nog niet of niet zo gezegd zijn en enorm herkenbaar zijn.
De vlucht, opvoeding en onderdrukking... en van dat laatste hebben we nog steeds een boel last, vermoed ik. Geleidelijk aan is er toch een boel veranderd, ten positieve. En wat is fout, schitterend opgemerkt! Want wie kan overzien hoe belangrijk iets wat fout leek is voor onszelf en voor de ander. Er kan door een 'fout' JUIST iets goeds in werking zijn gezet, misschien wel zó essentiëel dat het hele voortbestaan van de mensheid hier vanaf hing.
Dat vind ik nou het mooie, dat ik dit overzicht niet hoef te hebben en merk dat het bestaan nadat ik 'mijn best' heb gedaan en naar zuiver geweten hebben gehandeld me beloont met dat oer-vertrouwen, waar dat ook vandaan mag komen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx lieve bassie,. geef mij ook ff wat, ben het heel even kwijt zelf :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zullen we je met z'n allen helpen zoeken?<3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag! een voor allen, allen voor één!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
forall. je hebt kristal een antwoord gegeven, maar vooral je zelf!
Dat is vaak het mooie met dit soort vragen.
heel waardevol!
+ natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja vlak daarna kreeg ik inderdaad een inzicht waar ik nu nog last van heb... maar dat had je wel door denk ik.
Kristal
12 jaar geleden
Lastig en ook mooi, zo'n inzicht.
Kristal
12 jaar geleden
Ik wil jullie allemaal vanuit mijn hart bedanken voor de mooie antwoorden en reacties... Eigenlijk kan ik niet kiezen, sommige van jullie verrasten me, sommigen ontroerden me, sommigen gaven met heldere nuchterheid inzichten. Basta met zijn, ik zou haast zeggen, heldhaftige acceptatie van en leren omgaan met pijn (ook al ziet hij zichzelf niet als heldhaftig), Klaas die gevoelsmatig meeleefde, ieder van jullie gaf zinvolle antwoorden. En velen vanuit het hart. Waarom ik Forall's antwoord uiteindelijk koos is vooral om het volgende wat ze schreef: ***Dat je het inziet bewijst al dat je leerde van die fout, maar dan wat is goed? Wat is fout? Misschien schudde je met die vreselijke fout die je maakte wel iemand heel erg wakker, waardoor diegene zijn levenskwaliteit verbeterde…
Omdat hij ineens een inzicht had waardoor hij weer verder kon. En als jij jezelf vergeeft, kun jij ook weer verder…*** Dit weet ik van binnen wel maar Forall kon het zomaar beschrijven zonder dat het als een excuus overkwam om je eigen fouten te ontkennen, te vergoelijken op een verkeerde manier.
Dit inzicht is voor mij zo belangrijk om te herinneren als ik iemand pijn doe, kwets, omdat ik mijn eigen weg moet (ver-)volgen.
Vandaar deze keuze, wat niets afdoet aan alle andere antwoorden.
Dank jullie állemaal van harte!!!
Lieve groet, Kristal.

Andere antwoorden (14)

Het zijn onzekere mensen die zichzelf lastiger vergeven dan anderen. Ze willen graag aardig gevonden worden en stellen daarom hogere eisen aan zichzelf dan aan anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Onzekere mensen zijn m.i. vaak mensen met een lager zelfbeeld/gevoel van zelfwaarde: waarmee ik bedoel, dat ze niet zo positief over zichzelf denken. Dat verklaart ook de hoge(re) eisen die ze aan zichzelf stellen.
Ik ben het niet eens met het andere antwoord dat juist vooral de onzekere mensen dat hebben. Zelf ben ik niet onzeker,maar ik stel wel hoge eisen aan mezelf. Ik ben de oudste,dus degene die het goede voorbeeld moet geven. Ook in de vriendengroep voel ik mij geroepen om de rol van 'verantwoordelijke' op te nemen en altijd er te zijn voor de ander. Dit betekent ook dat ik andere mensen makkelijk vergeef:immers,mensen maken fouten. Iedereen verdient een tweede kans. Maar omdat ik vind dat ik er voor anderen moet zijn,vind ik dat ik diezelfde fout niet mag maken. Omdat ik er voor anderen moet zijn en anders 'belast' ik hen met mijn fout. Ook al is het dezelfde fout,ik reken het mezelf altijd zwaarder aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dank je voor je open en heldere antwoord!
dikke plus! Ik wil je een vraag stellen hierop die je alsjeblieft niet verkeerd moet opvatten, ik wil graag weten hoe het "mechanisme" werkt. Kan het dan zijn dat wij (degene die zichzelf moeilijk vergeeft) onszelf éigenlijk belangrijker vinden? Dat wij ons gedrag belangrijker vinden? Dat wij onze eigen verantwoordelijkheid te zwaar opvatten? Want als wij een fout maken kan een ander ons wél makkelijk vergeven (vaak). Wij berechten onszelf heel streng.
Zou het voor onszelf niet veel fijner zijn als we even aardig naar onszelf zouden zijn als naar de ander?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet eens zozeer dat het ligt aan dat we onszelf belangrijker vinden. Ik denk meer het feit dat,ik spreek even voor mezelf, we ons niet kwetsbaar willen opstellen. Althans,ik niet. Ik kan makkelijk een fout toegeven,maar dat betekent niet dat als de ander mij vergeeft,dat ik het mezelf ook vergeven heb. Ik wil graag onafhankelijk zijn,zodat ik niet gekwetst kan worden. Veel probeer ik alleen,zo ook mijn fouten op te lossen. Als ik die fout zelf kan oplossen,dan kan ik ook voorkomen dat het in de toekomst nog eens gebeurt. En als ik de fout zelf oplos, dan belast ik andere mensen er niet mee en dan voel ik me niet schuldig. Over het algemeen zullen mensen mij omschrijven als spontaan,impulsief,aardig etc. Ze denken veel van me te weten,echter vertel ik alleen oppervlakkige dingen en kennen ze me niet echt. Een enkeling die daardoorheen prikt. 3 mensen kennen mij op dit moment echt. De rest kent me zoals ik me presenteer. Ik laat vooral een kant zien,ik ben wel eerlijk,maar ik observeer vooral anderen. Dat vind ik interessanter en daardoor weten mensen minder over mij. Om even op fouten terug te komen: sommige fouten heb ik nooit verteld. Zelf heb ik wel in mijn hoofd al besloten welke ik nooit meer wil maken en hoe dat toen kwam. Uiteindelijk accepteer ik fouten. Maar dat duurt een hele tijd.. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi en eerlijk antwoord èn reactie, een + van mij.
Is voor jou accepteren hetzelfde als vergeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. En nu je die vraagt stelt bedenk ik me dat het niet hetzelfde voor mij is. Het is meer het idee dat ik met de fout kan leven,want bij elke fout die je maakt leer je weer iets van. Mezelf echt vergeven voor mijn fouten.. Dat doe ik echt totaal niet snel. Tenzij het kleine foutjes zijn in mijn ogen (bijvoorbeeld een verkeerd ingrediënt gebruiken bij een recept), maar bij deze vraag ging ik uit van grotere fouten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan voor het inzicht ;-))))
Ik vraag me ook af, wat "fouten" zijn.... in een leerproces, en zo zie ik het leven, mag je toch uitproberen? En je realiseren, dat je zaken ook op een andere manier kunt oplossen? FOUT is zo.... afkeurend. Zeker als je bedenkt, dat je juist van die "fouten" leert, dus ze zouden in feite hartstikke welkom moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt en daarbij komt: Wie beslist wat 'fout' is? Zelf denk ik heel erg de maatschappij. We groeien op met bepaalde waarden en normen.. Dat bepaalt wat men 'fout' vindt. En in elke tijd is het weer iets veranderd. Best interessant om erover na te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens! Niet alleen de maatschappij, maar vooral de indoctrinatie van je opvoeders denk ik; hetgeen ook niet anders kan, van generatie op generatie.
Vind ik ook: zeer interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En omdat je de oudere bent zou je niet dezelfde vergevingsgezindheid verdienen? Op een gegeven moment ben je allemaal volwassen en behoor je je even verantwoordelijk te gedragen als iemand die tien jaar ouder is.
Je doet jezelf tekort als je nu nog steeds vindt dat anderen voor dezelfde fout wel vergeving verdienen en jij niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Effe om te kijken of ik je goed begrijp Twix:
als volwassene ben je niet meer dat kind van vroeger, dat geleerd heeft anderen voor te laten gaan, dus neem je verantwoording en behandel (vergeef) jezelf, zoals jij anderen behandelt (vergeeft)?
Bedoel je dat zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik reageerde op het antwoord van tuimel, die het meten met twee maten wijt aan leeftijdsverschil en voorbeeldfunctie.
Je doet jezelf tekort als je strenger bent voor jezelf dan voor anderen. (Net als dat je inderdaad jezelf zou moeten behandelen zoals je anderen behandelt.)
Als je genoeg eigenwaarde hebt, is er geen reden voor ongelijke behandeling.
Kristal
12 jaar geleden
Mooi gesprek vrouwen, Twix, ik denk dat dat heel vaak gebeurt, dat je strenger tegen jezelf bent als tegen een ander. En je zegt dat treffend: dat je dus jezelf tekort doet. Tuimel, dank je wel voor je open toelichting. Mag ik eruit concluderen dat jij jezelf niet laat kennen, ook je fouten niet, als scherm tegen gekwetst worden? En zie jij het dan zo dat onafhankelijkheid gelijk is aan onkwetsbaar zijn? Of bedoelde je dat anders?
Kristal
12 jaar geleden
Adrem, het is heerlijk dat je van jezelf niet meer perfect hoeft te zijn. Als ik mezelf betrap op opgefokt perfect willen zijn dat kalmeer ik me zelf met: oja! gewoon goed is ook goed. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook niet fair en oneerlijk naar jezelf toe, als je een ander wel vergeeft en jezelf in een vergelijkbare situatie niet. In feite doe je jezelf inderdaad groot onrecht aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twix: Aan de ene kant ben ik het met je eens: het is niet fair dat je jezelf anders behandelt dan anderen. Echter houd ik dat gevoel dat ik verantwoordelijker moet zijn. Ik heb het meegekregen uit mijn opvoeding/gebeurtenissen,dus dat is lastig om los te laten ;) Ik snap dat je vindt dat ik mezelf tekort doe. Realistisch gezien is dat ook zo,maar mijn gevoel zegt dat het anders is. (dat gevoel kan ik verder niet uitleggen) Kristal: Mijn fouten geef ik wel toe. Ik gebruik meer het onafhankelijke als scherm om niet gekwetst te worden. Ik stel dat niet gelijk aan elkaar, maar als je onafhankelijk bent heb je minder vaak hulp nodig van anderen en dan kan je minder snel gekwetst worden. Ik help graag anderen,dan vertel ik ook mijn eigen ervaringen. Alleen dingen die me gevoelig liggen,haal ik niet naar boven. Zelf weet ik donders goed dat ik dan ergens mee zit,maar door het te verstoppen 'vergeet' ik het. Soms ook niet en dan komt alles na een aantal maanden eruit. Dat is het risico. Ik ben nu ook aan het leren dat het juist goed is om hulp te vragen,maar dat vind ik nog steeds moeilijk ;)
Kristal
12 jaar geleden
Tuimel, hulp vragen is altijd moeilijk voor zelfstandige mensen ;-) Het wordt in het begin vaak gevoeld als zwakheid. Het hielp mij om te bedenken dat ik anderen op die manier ook een goed gevoel bezorg als ik hén om hulp vraag.
Net als dat het mij een goed gevoel van nuttig zijn geeft als ik een ander kan helpen. Dat gun ik een ander tegenwoordig ook ;-)
En zo langzamerhand verandert het vragen om hulp, bij dingen die écht veel makkelijker zijn als je het even met z'n tweeen doet, in een fijn gevoel van samenwerken, er voor elkaar kunnen zijn. Ik hoéf niet alles alleen te doen, te dragen (letterlijk en figuurlijk). Dus als je hulp nodig hebt bij het hulp vragen.... pb me ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb je al eens eerder verteld Kristal, misschien wel al een jaar geleden.... en dat schrijf ik niet, omdat ik zou vinden dat je in herhalingen valt waahaaaaahahahahaha.
De reden is, dat ik dat altijd onthouden heb en ook ben gaan toepassen.
Het was een groot inzicht voor me toen en is nu een soort van 2e natuur geworden: hulp vragen is een enorm stuk minder moeilijk als ik me realiseer, dat hulp geven voor iemand anders vaak als prettig ervaren wordt.
Nu ik dit lees realiseer ik het me weer en wil je er alsnog voor bedanken, want ik ben er erg door geholpen!!!!!!
Met een KNUFFFFF!!!!
Zeer aan te raden dus Tuimel!
Kristal
12 jaar geleden
Ik dacht al, o jee, nou ga je toch merken dat ik ouder word... ;-))) Fijn dat het ook zo voor jou uitwerkt Wen! Ik word er ook zelf steeds aan herinnert als ik mensen hun gezicht zachter zie worden als ik ze om hulp vraag.
Hoi Kristal. Misschien zijn dit wel twee verschillende dingen!

Als je een fout maakt, en je denkt erover na of je deze fout aan jezelf kan vergeven, dan moest het wel om een behoorlijk akkefietje gaan. Zeg maar iets waarvan je moest blozen, of moest schelden op jezelf, of waarvan je een rottig gevoel had dat je avond bedierf.
Dat moet je dan even verwerken. En dat is goed hoor, zo geef je er aandacht aan.

Maar zie je dat een ander dezelfde fout maakt, dan is er een andere situatie. Je bent niet verantwoordelijk voor die fout, dus de bijbehorende emotie heb je ook niet. Maar, en daar gaat het om, je hebt wel op de een of andere manier een relatie met die persoon. Je zult genegen zijn om die persoon te troosten, of te helpen, of je bent in de positie die persoon te beschimpen welke positie jou macht geeft.
Een sociale interactie dus. En dat voelt prettig.
Bovendien zie je dat die ander ook gewoon maar een mens is, dat stemt je mild.

Ik heb geen idee waarom je dit vraagt, Kristal, maar stel dat je ergens mee zit, zou het een idee zijn om het voorval te bezien vanuit de positie van een medemens?
Neem mijn positie maar, ik denk heel mild over jou. Goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord Klaas! Heel verhelderend. Het grote verschil is dus dat je je verantwoordelijk voelt voor je fout. Daarom is het moeilijk om jezelf te vergeven. Ik denk zeker dat dat zo is, maar dan de volgende stap zou kunnen zijn, nadat je even flink boos op jezelf gewwest bent, dat je net zo met jezelf om kan gaan als met een ander die zo'n fout maakt.
Want jouw woorden:
***Maar, en daar gaat het om, je hebt wel op de een of andere manier een relatie met die persoon. Je zult genegen zijn om die persoon te troosten, of te helpen,***
kan je ook op jezelf betrekken.
En dat doen we vaak niet waardoor we veel harder zijn voor onszelf dan nodig (in mijn opinie). Ha, dát is lief Klaas, om die suggestie te doen om het voorval vanuit een medemens (jou in dit geval) te bezien die mild over je (mij) denkt!
En weet je... dat zou in het algemeen wel eens een heel goede manier kunnen zijn om te oefenen bij het vergeven van jezelf, net zolang tot je het rechtstreeks vanuit jezelf kan. Hele mooie manier! Maar ik kwam op deze vraag omdat een andere GVer een vraag stelde omdat hij nog zo leed onder de nare dingen die hij had meegemaakt vroeger. Bij de antwoorden kregen we het ook over de ander en jezelf vergeven, dat het zo helend werkt als je dat kan. Waarna ik mij dus afvroeg..... zie mijn vraag :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een heel goeie vraag, en ik ben erg blij dat je deze gesteld hebt. Ik hoop dat ik mijn antwoord t.z.t. ook voor mijzelf kan toepassen!
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Klaas, en ja, dat gun ik ons allemaal!
Kristal
12 jaar geleden
Mooi gezegd Adrem: als een ander je niet (hebt) bevestigd moet je het zelf doen vroeg of laat...
ik denk dat het kwestie is van accepteren (ook ik ben een mens) en aanvaarden (tja, heb nu eenmaal een fout gemaakt) en toepassen (weet waar en waarom ik de fout ben ingegaan, en ben de volgende keer scherper als de alarmbelletjes afgaan in een soortgelijke situatie)

het gaat er natuurlijk ook om om welke fout het gaat. als je er vanuit gaat dat het maken van een fout onbewust is, is het makkelijker te verkroppen dan wanneer je in een gekke bui iets doet waar je jezelf daarna wel voor je kop kan slaan.

kortom, vertrouwen in jezelf en er vanuit gaan dat alle dingen die je doet in feite een keuze zijn die je hebt overwogen. blijkt dat het niet de juiste was is dit juist een leermoment, waardoor je als mens kan groeien en weer een stukje wijzer bent geworden.

het wil enorm schelen als iemand de lat voor jezelf niet te hoog legt, en weet dat geen een mens een robot is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja precies Eucje, het geeft innerlijke rust als je het zo kan benaderen als jij beschrijft. Zeker ook als je het als een leermoment kan benaderen +1 En waarom denk jij nou dat mensen het niét zo kunnen benaderen. Opvoeding? Karakter? En daardoor die lat wél te hoog leggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx ;-) ik denk een combinatie van opvoeding, karakter, omgeving, milleu, ervaringen, persoonlijke emotionele beleving, etc. waarbij het ene aspect zwaarder kan wegen dan het andere. (of elkaar versterken kan in het meest ongezonde geval) iemand die in het verleden blijft hangen zal hier meer moeite mee hebben. karakter/eigenschap of zelfs een labeltje kan een oorzaak zijn.
(dingen gaan niet zoals je had gedacht, jij blijft aanlopen tegen het moment waarop het fout ging met alle ergernis die erbij hoort, balen wat voor gevolg het heeft en komt hierdoor geen centimeter verder.... acceptatie, aanvaarding, toepassen dus) een minderwaardigheidscomplex zou ook kunnen
(bv je ouders hebben altijd geroepen dat je achterlijk bent en toch altijd een mislukkeling zal blijven, je kan het dan zien als een bevestiging als er een keer wat mis gaat 'zie je nu wel, of ' ze hebben gelijk, ik moet NOG meer mijn best doen anders ben ik niet goed genoeg) onvoldoende inzicht in het eigen handelen (sommigen mensen stoten zich tig keer aan dezelfde steen, herkennen de steen nog niet van 2 cm afstand en verbazen zich keer op keer over het feit hoe ze in godsnaam over een steen hadden kunnen struikelen die uit het niets kwam) uiteindelijk zal het leiden naar de welbekende hoge lat die m.i. altijd voortkomt uit een vorm van onzekerheid. denk niet dat er een standaard antwoord is maar het voor elk persoon anders is omdat er meerdere oorzaken mee kunnen spelen. zelfobservatie, know how over je eigen kunnen, grenzen, mogelijkheden en onmogelijkheden lijken mij een sleutel tot zelfacceptatie, ook als er een stituatie als je eventjes niet zo blij bent met jezelf
(als het maar eventjes is dan hé) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(momenten van) zelfspot is soms de beste manier om crisissituaties te overleven.
zelf heb ik humor verplicht gesteld in mijn leven om de boel luchtig te houden tussendoor, wat er dan ook op het padje mag komen (eigen fout, fout van een ander, een klote situatie en helemaal niemands fout, het is 1 pot nat eigenlijk)
zolang niet alles luchtig weggespot wordt en hierdoor gebagatelliseerd lijkt het mij persoonlijk een gezonde manier van dingen het hoofd bieden. 2e kans, 3e kans, 3e kans..... het maakt niet uit toch? zolang iemand kan leren van zijn/haar fouten is het juist goed lijkt me. en dat gaat lang niet altijd in 1 sprong, maar in stapjes. en elke kans is een stapje, zolang men bij elke stap en elke kans leert en groeit is het ontwikkeling. (tig keer dezelfde fout herhalen daar heb ik het dus niet over uiteraard ;-) als men maar een paar dagen niet vergeet helder te krijgen:
waar is HET fout in gegaan (niet op jezelf betrekken dus)
waar heb ik de keuze gemaakt die achteraf fout bleek te zijn (heel belangrijk het woordje ACHTERAF)
waarom heb ik die keuze gemaakt (wat heb ik overwogen op dat moment)
ben ik eigenlijk wel echt fout? (of waren er dingen die ik niet kon voorzien?)
of pakt het fout uit en ben ik hier eigenlijk niet schuldig aan omdat het een samenloop van omstandigheden is? wat kan ik doen om dit in de toekomst te voorkomen
(en als het fouten maken vaak voorkomt kan een stappenplan handig zijn) ik vind persoonlijk eigenlijk dat fouten niet bestaan als achteraf blijkt dat IETS fout is gelopen.
dingen kunnen fout uitpakken, dat is HEEL wat anders dan fouten maken m.i. fouten zijn voor mij: bewust een keuze maken waarvan je weet dat dit vanuit het oogpunt van gemak, wraak, leugens, egoisme etc is. (maar dan laat men ook bewust een heleboel leermomentjes leermomentjes liggen...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Eucje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je webske :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welkom terug wederom, ragebolleke ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ spin-nen-web-weg-ha-ler :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Uitbundiger kon niet, sorry hahahahaha.
Kristal
12 jaar geleden
:-)))))))) ja dat is wel even héél confronterend en héél grappig... een gesprek tussen een ragebolletje en een spinnenwebje lol, goed gezien Forall!! Eucje, vooral die humor, dat is voor mij ook zo belangrijk. Het neemt zoveel spanning weg wanneer je om jezelf kan lachen of in ieder geval, na je boosheid, om je zelf kan glimlachen. ***als men maar een paar dagen niet vergeet helder te krijgen:
waar is HET fout in gegaan (niet op jezelf betrekken dus)
***
Ja, ook heel waardevol mijns inziens, je eigen gedrag als een waarnemer leren bekijken en helder krijgen zonder jezelf weer naar beneden te halen. We noemen het fouten, en fouten zijn negatief in ons beleven. In die zin bestaan er geen fouten tenzij je bewust een ander en/ of jezelf kwaad doet. Dat iets fout kan uitpakken zonder dat er een fout is begaan vind ik ook een verhelderende uitspraak van je! Zo'n stappenplan Euc, hoe zou je dat aanpakken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, mensen zijn geen robots..! + En robots zijn computers, waarbij iedereen er aan gewend is dat die OOK fouten maken. ;-)
Het vergeven van je eigen fouten is lastig omdat er als consequentie hierna zelfreflectie nodig is.

Je kunt een fout van iemand anders vergeven waarna je eigenlijk alleen het signaal hebt afgegeven, en die ander daarmee nu aan de gang moet gaan, om te bekijken hoe het kwam dat het misging en wat eraan gedaan kan worden om het te voorkomen. De ander heeft ook nog jou steun bij dat proces.

Bij het jezélf vergeven heb je na het vaststellen, wat al heel moedig op zich was, dit alles ook nog te doen.
De neiging is dan ook nog aanwezig om te vervallen in twijfel of je het wel bij het juiste eind hebt.

We zijn ook zo gewend om naar buiten te kijken en niet naar binnen...

Toegevoegd na 1 dag:
Het vergt dan veel moed om de confrontatie met jezelf aan te gaan. De angst voor deze ontmaskering is zo groot dat het er vaak in een mensenleven niet van komt. De beloning is echter groot: vrij zijn van schaamte, wrok, schuld, haat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even als reactie op mezelf (kijk, ik begin te leren hoe 't werkt.. :-), en verder bordurend op dit belangrijke aspect wat je hier aangestipt heb, Kristal.
Het is zó belangrijk dát we onszelf onze 'fouten' vergeven, om niet ziek te worden en in de kramp te schieten - dat kan zelfs dus letterlijk gebeuren. Zodat we een vrij mens mogen zijn en met opgeheven hoofd en een schoon geweten ons in het leven mogen begeven. Zoals het bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Bas!
Kristal
12 jaar geleden
Ha ja Bas, je noemt de zelfreflectie, dat is inderdaad heel belangrijk! Maar doen we dat voor of na het vergeven van onszelf? Of gaat het samen? Wat betreft de steun: ***De ander heeft ook nog jou steun bij dat proces.***. Meestal kunnen wij ook wel steun krijgen bij ons vergevingsproces toch? Het is alleen moeilijk dat te vragen omdat je je schaamt vermoed ik. Ik ben het helemaal met je eens Bas, het verrijkt je leven wanneer je éindelijk jezelf kan vergeven. Het houdt dus wel in dat je daarna ook je verdriet en het "minder denken" over jezelf los kan (moet) laten. Soms is dat nog het moeilijkste, om compassie te hebben met jezelf. Om het negatieve zelfbeeld los te laten wat je al zo lang bij je draagt... Maar als me dat soms lukt kan ik me diep dankbaar voelen.
En ja, mensen van buiten kunnen daarbij helpen als ze van je houden. Langzaamaan kunnen we daardoor (gaan) geloven dat we onszelf mogen vergeven. Het zou fijn zijn wanneer dat later iets van jezelf werd, het accepteren van jezelf met liefde.
Kwestie van oefenen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo jammer, dat we die zelfliefde niet met de paplepel ingegoten krijgen hè!
Kristal
12 jaar geleden
Ja nou!!
Kristal
12 jaar geleden
Bas, ***Zodat we een vrij mens mogen zijn en met opgeheven hoofd en een schoon geweten ons in het leven mogen begeven. Zoals het bedoeld is.*** Die zin maakt me blij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij ook!!!!..... en nu als de wiedeweerga toepassen ;-)))))
Kristal
12 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:P haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het geduld om even op m'n reactie te wachten, was tot in de avond aan het werk… effe nog wat plaatsen met mijn moeie koppie ;-) Ja, Kristal, de mogelijkheid om bij jezelf zelfreflectie te kunnen toelaten moet er al zijn alvorens de zelfvergeving kan plaatsvinden, ook al vind de zelfreflectie later plaats, denk ik. Eerst stel je voor jezelf vast, dat je vanuit een bepaalde hoedanigheid hebt gehandeld, en dat dit een gevolg was van de die toen geldende omstandigheden. Die omstandigheden zijn nu niet meer geldig, je kijkt vanuit een nieuwe ruimte en tijd naar een oude ruimte en tijd. Eigenlijk was het ook een andere jij, die voortdurend aan verandering onderhevig is.
Je nieuwe jij kijkt in dat opzicht naar de oude jij eigenlijk naar een andere persoon. Op die manier zou het misschien makkelijker worden om jezelf iets te vergeven, gelijk aan het een ander iets vergeven. Ik denk ook dat we in de zelfvergeving, als het zover is dat die mag plaatsvinden van onszelf, steun kunnen ontvangen. Steun uit het vertrouwen dat het goed is, dat de motivatie van onze zelfvergeving in het geheel goed is, bij het inzien dat het ons helpt een beter en zuiverder mens te worden, met een reiner geweten. Het maakt mij weer op mijn beurt blij dat jullie van die ene tekst van mij blij worden, het zal wel door de wederzijdse herkenning komen. En voel me daarmee vereerd. :-)
Kristal
12 jaar geleden
Gewoon vaker reageren als je echt moe bent Bas... het levert mooie inzichten op :-) Eigenlijk is het een oude jij waar je naar terugkijkt, mooi gezegd, en zo waar. Nou ja, ik ga niet alles hier herhalen wat me aanspreekt in je tekst, dan kan ik het net zo goed in het geheel kopieren ;-)) Dank je voor je reactie.
Kristal
12 jaar geleden
Bas, ik lees net je toevoeging.
Ik heb deze ontmaskering doorleeft. Wát een moeilijk proces... maar wát een verrijking uiteindelijk...
En het is een blijvend proces, ook na de grote eerste intense ontmaskering. Steeds weer word je geconfronteerd met situaties die een keuze van je vragen, blijf je jezelf of sla je (even) een zijweg in. Leven is een groot avontuur, it's a wonderful wonderful life !! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De angst om jezelf te ontmaskeren staat niet in verhouding tot het ontmaskeren zelf..... althans: dat is mijn ervaring!
"Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest." En angst is een vorm van lijden.
Kristal
12 jaar geleden
Oh ja Wen!! Die ángst is lijden op zich!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik een mooie synchroniteit vind, Kristal, is dat de laatste 2 wavespells uit de Maya Tzolkin kalender goed aansluiten bij jouw vraag. (vertaald:) De White Worldbridger Wavespell van 15-27 november zegt ons dat we doorgaan met loslaten en vergeven. Voordat we nieuwe paden kunnen ingaan, moeten we soms eerst onnodige balast kwijt. Realiseer dat bij smart ook loslaten en vergeven hoort. Vraag jezelf eens af of je nog steeds voldoende baat hebt van bezittingen, situaties, zienswijzen of ideeën. Of dat ze je eigenlijk in de weg staan in het vervolgen van je levensreis. De wavespell daagt je uit, zodat je er vanuit kan gaan dat je alles zult tegenkomen wat je hebt los te laten en te vergeven. Elke weerstand die je ondervindt is het resultaat van je angst voor de dood. Realiseer dan dat je niet volledig leeft als je niet naar de dood kunt kijken als een consequentie van leven. Als er ten tijde van de Blue Storm Wavespell van 28 november - 10 december (en zie het veranderde weer buiten ;-) nog steeds dingen zijn die we liever niet onder ogen komen, dan is deze wavespell genadeloos. Hij zal niet subtiel zijn, want laten we wel wezen, een mild briesje is geen storm. Weet echter dan dat dit alleen plaatsvindt om je te zuiveren en te transformeren. Als alles kalm zou blijven in je leven, dan zou het wel eens kunnen zijn dat je in iemand anders' storm terecht komt. Blijf kalm, storm geeft je ook veel kracht om met van alles te kunnen omgaan. Steek de handen uit de mouwen! En blijf steeds kalm. Zoek het oog van de storm op, want hier is het kalm. Vanuit deze plek kun je het gebied van de kalmte vergroten door gebruik te maken van je liefde en zodoende de storm te pacificeren.
Kristal
12 jaar geleden
Dat is inderdaad een mooi voorbeeld van synchroniteit Bas...
Ik vermoed dat velen ons die energie wel herkennen of, als zij het niet onder de Mayanamen kennen, dan toch wel de heftige veranderingen in zichzelf en om hen heen herkennen. Ik wel tenminste.
Dank je voor deze mooie reactie als toevoeging!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waardevol bas, dankjewel (L)
Mooie vraag!
Ik denk, omdat het voor veel mensen heel moeilijk is om van zichzelf te houden.
En dát heeft vaak weer te maken met de opgedane ervaringen, zowel in de jeugd als later, maar vooral die in de jeugd: een hele belangrijke is de opvoeding.
Velen hebben geleerd te luisteren naar een ander, lief te zijn (vooral meisjes), je te gedragen, rekening te houden met anderen, zijn afgekeurd etcetc.
Maar hebben niet geleerd, om rekening te houden met, te luisteren naar, te voelen in: ZICHZELF. Want dat "hoort" niet, dat is egoïstisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja Wen, dat herken ik ook heel sterk.
Vooral ook dat het egoistisch is als je doet wat je zelf graag wilt doen, als je jezelf wilt zijn.
Wat is opvoeding toch belangrijk. Het is dan ook een grote klus om dingen áf te leren als je ouder wordt, als je je bewust wordt van negatieve inprentingen die je er vanaf houden om jezelf het geschenk van vergeving te gunnen. +1 natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1..! Ben dan wel een jongetje maar voor hun geldt dat natuurlijk ook. Je naasten boven jezelf zetten is een hele ouderwetse ingesleten gedachte... Dit gaat ver terug in de tijd, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk, dat jongens eerder stoer moeten zijn, niet lief gevonden.... generaliserend gesproken dan hè ;-) Het is ook wel logisch, natuurlijk bekeken, dat je je in moet zetten voor de groep. Dat had te maken met overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie is zijn/haar + vergeten? Ik kan ècht wel tellen hoor, met al die spinnenpootjes hahahahaha. Opvoeding is zooooooooooo belangrijk Kristal, eng gewoon eigenlijk hè. En dan is het natuurlijk altijd aan de persoon zelf, wat hij/zij met die opvoeding doet.
Maar je basis, het fundament...is gewoon heel.... fundamenteel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja herkenbaar, een stukje dat er ook bijhoort vooral van je zelf te houden... En daarmee dus ook van die ander... tederheid wordt vergeten... stukje dat bij mij momenteel ook erg speelt... Want nu hou ik van mezelf en nu vlucht ik niet meer weg en nu ben ik zo teder als de pest. En dan zit je tussen veel "zombies" die zijn vergeten wat tederheid is.... Wie geeft mij tederheid? Wie slaat om mij een arm heen als ik ook ff zielig wil zijn een keer? t Zal mijn periode wel zijn ;-) tederheid zit in heel veel dingen en ik merk steeds meer hoezeer datgene in de vergetlheid is geraakt. Door dit zie ik om mij heen vele relaties en vriendschappen stranden, omdat men dat vergeten is. Even kennismaken en alle leuk en aardig. daarna wordt het eenrichtingsverkeer. men is in de veronderstelling je te hebben, dus men hoeft geen moeite meer te doen. maar zo werkt het niet. maar goed ik dwaal af. Zal wel een reden hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De allerallerallerbeste reden die er is: inzicht krijgen voor jezelf!
En als je dat "hardop" doet, zoals hier op GV, dan geef je anderen ook de kans om hun hersentjes te laten kraken.
Thanx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
psies... en op mijn beurt kom ik hier dan het tegenovergestelde tegen van waar ik nu inzit, namelijk dat er wel degelijk mensen zijn die nog weten wat tederheid nu ECHT is!@!!! Zoals jij, Kristal, Bas, Gd, Ed Euciepeukie en wie ik verder nog achterwaarts ben vergeten te noemen en zich nu niet vreselijk achtergesteld voelt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mezelf sprekend: dank je wel meis!
Kristal
12 jaar geleden
Ach... tederheid... wat een mooi woord is dat toch... zo...ja...téder.
Prachtig Forall, tederheid voor jezelf is ook zó belangrijk als je op onderzoek gaat naar je zelf en je "fouten". Ik moest even glimlachen om je: ***nu ben ik zo teder als de pest...*** Je bent een lieverd. En Wen, ehm ja, mijn fout...maar het plusje staat er nu wel echt... vergeef je me?
Plies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mildheid, vind ik ook zo'n mooi begrip. Mildheid naar jezelf toe.
Tuurlijk vergeef ik je meis, ruimhartig met mildheid en tederheid ;-)))
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Wen, je mildheid en tedere vergiffenis maken mij zacht van binnen ;-)) Nu kan ik straks tenminste slapen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Ik heb precies hetzelfde. Ik kan echt bijna alles van een ander vergeven maar mezelf niet. Volgens mij ligt dat aan je persoonlijkheid en daarin verschillende categorieën. Zoals: Te fanatiek, hebberig, jaloers,verwend zijn of in mijn geval met een verslaving hebben. Het heeft natuurlijk ook te maken met je opvoeding en vrienden. Ik pieker er een hoop over en het enigste waar ik op uit kom bij mezelf is om fouten en ergenissen van het verleden te laten voor wat ze zijn. Probeer je te focussen op de dingen waar je trots op ben en je er goed bij voelt. Probeer er over te praten met je geliefde of familie. Ik zal je een voorbeeld geven over mezelf. Ik had ooit echt iets stoms gezegd over een persoon en daar zat ik zo mee in de knoei en schaamde me zo erg dat ik pas na twee jaar ben gaan praten met die persoon. Toen ik het vertelde wist ze het niet eens meer. Soms denk je te veel na over slechte dingen en gewoontes dat het bijna een fobie word voor je eigen en dat is gevaarlijk. Wat mij heeft geholpen is het boek van de Dalai Lama en 'mediteren'. Via dat boek ben ik veel meer vergevins gezind naar me eigen geworden. Ik hoop dat je jezelf de rust kan geven die je wilt. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt mi hier van af ,
Heb ik een fout gemaakt waarikzelf alleen bij betrokken ben dus geen andere partij benadeeld /gekwets en gedupeerd oid.

Dan probeer ik die fout zelf te herstellen .

Maar wat is een fout ,ik noem het liever een blunder .
Is een leermoment .en verbeter jezelf moment .

Heb ik iets fouts gezegd of gedaan en daarmee een ander verdriet of pijn gedaan ,

Waarvan ik spijt heb dan laat ik dit weten en merken dan kan ik het mezelf ook beter vergeven.

En dan kan ik een ander zn fout ook vergeven ,omdat ik ik weet dat ik het zelf ook fouten maak .

Zelfreflectie en mensen kennis ,het je kunnen verplaatsen in die andere .kom je een heel eind mee .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De achtergrond voor het antwoord is net zo divers bij verschillende mensen. Ieder heeft zo zijn eigen reden. Schaamte, frustratie etc. Die emotie heb je niet als je een ander vergeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat, als iemand anders diezelfde fout gemaakt heeft, je begrip kan opbrengen door verzachtende omstandigheden aan te voeren die JIJ DENKT dat van toepassing zijn. Die bewuste persoon kan daar voor zichzelf ook anders over denken....

Voor jezelf WEET JE dat er bij die fout geen verzachtende omstandigheden waren. En je kan de fout niet meer goedmaken. Daarom heb je dan ook nog een schuldgevoel. Hoe kan je jezelf vergeven als je weet dat je schuldig bent?

Vaak heeft het ook met je opvoeding te maken. Als er al te vaak op jouw rechtvaardigheidsgevoel is ingespeeld is het moeilijk om dat nog kwijt te geraken. Bij een fout hoort straf, zo heb je het geleerd. Dat er na die straf ook vergeving moet komen is heel moeilijk als het over jezelf gaat, omdat je de bewuste fout vaak niet kunt vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YEPS!! +
Kristal
12 jaar geleden
Lieve Sis, dank je voor je antwoord.
Je antwoord laat me nadenken en ik vraag me af:
is het niet een verzachtende omstandigheid, voor iedereen, dat je toen het beste deed wat je dacht te moeten doen?
Je beslissing was in wezen niet fout maar kan fout uitpakken (Eucje). Vind ik een hele zinvolle nuancering.
Je kijkt terug naar de mens die je was, je bent niet meer dezelfde als toen je de beslissing nam, je bent nu anders want je bent een mens in ontwikkeling (Bas). Wéét je dat er geen verzachtende omstandigheden zijn, of beslúit je dat die er niet zijn. Vermengen wij niet vaak oprechtheid naar onszelf toe met onverdiende strengheid/hardheid naar onszelf?
En stel dat wij het wél verdienen, die hardheid, helpt het dan mee ons innerlijk te helen? Ontwikkelen wij daardoor de innerlijke liefde voor onszelf en onze medemens?
Hebben we profIJt van die hardheid voor onze ontwikkeling denk jij? Vragenvragenvragen... ;-)) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leven zit vol vragen :) En vaak kunnen we enkel maar gissen naar de antwoorden, omdat iedere persoon en elke situatie anders is.
Natuurlijk zijn we andere (en hopelijk betere) mensen geworden dan bvb 30 jaar geleden. Maar toch kan ik nog boos zijn op mezelf voor fouten die ik toen maakte, alhoewel dat was omdat ik niet beter wist. (eigenlijk een verzachtende omstandigheid :) We hebben van strengheid voor onszelf in zekere zin wel profijt in onze ontwikkeling. Kritisch kijken naar jezelf en je gemaakte fouten kan ervoor zorgen dat je dezelfde fouten niet meer maakt, en daardoor een beter mens wordt. Maar TE streng zijn voor jezelf helpt zeker niet mee om het innerlijk te helen. Daar wordt je alleen maar ongelukkig van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de plusjes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar boos blijven om vermeende fouten van lang geleden is altijd destructief voor jezelf vind ik.
In strengheid zie ik ook geen profijt: van fouten leer je, en eigenlijk zouden we ze dus moeten omarmen in plaats van negatief veroordelen.
Kristal
12 jaar geleden
Sissi, sommige fouten hebben heel erge gevolgen (gehad).
En toch, ik merkte bij mijzelf ook dat ik door de boosheid op mijzelf, mijzelf bleef straffen. Ik strafte mij door te blijven leven in schuldgevoel en boosheid naar mijzelf. En zo strafte ik dus onbedoeld ook degenen die mij na staan, en degene die ik het aandeed. Omdat ik door boosheid en het (onbewuste) besluit mezelf voor straf niet te vergeven hun leven niet verrijkte maar nóg eens een keer negatief beinvloedde. Net als mijn eigen leven natuurlijk.
Ik ben vóór begrip voor jezelf (door inzicht) en voor vergeving ;-) Ja Wen, zo zie ik dat ook meer. Strengheid is veroordeling, afkeuring. Terwijl we hier op aarde zijn (volgens mij) om te ontdekken. En bij ontdekken hoort fouten maken. Ik kan nu wel terug kijken naar fouten die langer geleden door mij gemaakt zijn en zien wat geweldig veel ik ervan geleerd heb.
En soms, in een verlicht en zacht moment, kan ik ze inderdaad omhelzen, die fouten van mij die zoveel verdriet en tevens zoveel inzichten veroorzaakten,
de schooiers...
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heb je eraan als je je fouten uit het verleden gaat omhelzen? Ik bedoel wel fouten die je niet meer kan goedmaken, fouten die je gemaakt hebt bij mensen die nu overleden zijn. Daar heb je inderdaad van geleerd en inzichten van gekregen, maar bij die bewuste mensen kan je je inzichten niet meer in de praktijk brengen.
En omdat ze er niet meer zijn, behandel je ze ook niet negatief, door af en toe nog eens boos te zijn op jezelf, omdat je toen die fouten maakte.
Kristal
12 jaar geleden
Ik denk te begrijpen wat je bedoelt Sis, ik kan mijzelf ook nog steeds fouten die ik maakte kwalijk nemen. Misschien druk ik mij niet goed uit. Eigenlijk bedoel ik dat ik mijzelf mag omhelzen met al mijn fouten, dat is meer de essentie. En ik (mijzelf ) o.a. ook te vergeven omdat ik denk dat ik op die manier een prettiger mens kan zijn voor mijzelf en mijn omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska: zouden die geliefden, die zijn overgegaan, jou niet allang hebben vergeven denk je?
Het doet pijn, dat je de gemaakte fouten niet meer goed kunt maken, maar is het zinvol en helpend voor jezelf, om er boos over te blijven?
Moet je levenslang boos blijven op jezelf, als een soort van boete (?) om dingen uit het verleden, die er nu heel anders uitzien dan toen?
Verandert je boos zijn nu iets aan het verleden?
Zomaar een paar vragen Sis.... vragen die ik mezelf ook stel als ik weer eens boos of eerder verdrietig ben om zoiets.
En daarbij: niemand is perfect, we mógen fouten maken, anders valt er niets te leren, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer er echt geen fouten gemaakt (mogen) worden ziet alles er vrij krampachtig uit omdat door het constant proberen op safe te spelen we onszelf enorm veel ruimte misgunnen, ruimte die zó nodig is om te kunnen uitproberen, uittesten, aftasten, pogingen wagen, een blauwtje lopen, spelen, 's iets 'gek' doen. Zonder dat is innerlijke groei eigenlijk onmogelijk. Fouten maken is dus essentieel, in dat opzicht zouden we ze kunnen omarmen.
Kristal
12 jaar geleden
Zo waar Wendy en Bas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy: ik heb je vragen enkele keren gelezen en laten doordringen. En je hebt gelijk......
Hier zijn mijn antwoorden op je vragen: Zouden die geliefden, die zijn overgegaan, jou niet allang hebben vergeven denk je? Ja ik denk het wel.....
Is het zinvol en helpend voor jezelf, om er boos over te blijven? Nee, natuurlijk niet.......
Moet je levenslang boos blijven op jezelf, als een soort van boete (?) om dingen uit het verleden, die er nu heel anders uitzien dan toen? Nee, want mijn situatie is nu inderdaad heel anders......
Verandert je boos zijn nu iets aan het verleden? Hier moet ik de grootste NEE op antwoorden. Want het verleden kan je helaas niet veranderen. Ik ga de vragen bijhouden. Dan kan ik ze lezen, elke keer als ik mezelf weer eens verwijten maak voor fouten in het verleden.
Heeeel erg bedankt lieve Wendy! En Kristal ook bedankt natuurlijk, voor het stellen van die gevoelige vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zooooooo blij ben ik, dat het je heeft geholpen Sis!!!!!Tussen je regels door (en ook doordat je dingen hebt verteld over jezelf op GV) las ik de grote moeite, die je ermee hebt: er was voor mij zoveel herkenning vanuit mijn eigen ervaringen hiermee.....
Ik heb erg getwijfeld, om mijn vragen op te schrijven namelijk, vanwege de pijn die ik voelde bij je.
Grote knuffel van me en wat super, dat je een reactie hebt gegeven! Dank je wel!!!! <3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JIJ bent bedankt :))
<3
Kristal
12 jaar geleden
:-)
Wat je vraagt, herken ik.
Een ander gemakkelijker kunnen vergeven is vaak gelegen in een nog te ontwikkelen zelfacceptatie.
Je mag echter voor jezelf net zo zachtmoedig worden als voor de ander.
Heb uw naaste lief als uzelf.
Daarmee wordt ook aangegeven dat je van je zelf mag houden en je afstand zou mogen nemen van een vertekend zelfbeeld door (jeugd) trauma's.
Trauma's (de onderliggende oorzaak) ontstaan door een gebrek in de ontvangen liefde en/of de aard waarop deze liefde aan jou gegeven is.
Ook met liefde gegeven dingen kunnen schadelijk voor je zijn omdat dat te weinig rekening is gehouden met jouw eigenheid.

Wat je niet ontvangen hebt kun je jezelf niet geven, dar hoort ook vergeving toe.
Blijkbaar heb je wel zoveel liefde in jezelf dat je de ander wel vergeving kunt schenken.
Je hart is dan niet verhard, stel hem nu dan ook open voor jezelf.

Het heeft mij ook 50 jaar(!) gekost om dit te ontdekken.
Ik hoop en denk dat je slimmer bent dan ik.....
Deze vraag bewijst dat eigenlijk al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste mensen houden niet genoeg van zichzelf. Daarom is jezelf vergeven moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi hermance,
Is het houden van jezelf een randvoorwaarde of resulteert het automatisch in iets jezelf gemakkelijk kunnen vergeven?
Kristal
12 jaar geleden
Wat denk jij Hermance, houden ze dan meer van anderen?
Dat ze die makkelijker kunnen vergeven? Dank je voor je antwoord. +1
De persoonlijkheid van de mens wordt voor een belangrijk deel gevormd door onze genen ( lees hier karakter)
Een klein deel door onze opvoeding en een ander klein deel door omstandigheden en oh ja, een piep klein deeltje door onze eigen wil!!!

En juist daar gaat het fout!
Juist daar voelen we vaak de onmacht.
We kunnen het vaak niet uitstaan, dat we zo zijn.
Waarom we niet meer geduld hebben.
Beter inzicht in de ander.
Meer begrip voor de situatie.
Met onze ratio, kunnen we alles prima uitleggen en er na handelen, zolang het maar over een ander gaat.
Fouten van de ander vergeven is een fluitje van een cent, we begrijpen het immers wel, waarom de ander zo heeft gehandeld,
We begrijpen het goed, dat het zo ook niet echt bedoelt was.
En de ander moet ook verder, dus een vriendelijk woord, een aai over de bol en kijk, twee blije mensen.
De een omdat hun fouten vergeven zijn en de ander om dit te mogen doen.
Want het is toch soms wel heerlijk de ander te mogen helpen/ vergeven.

Maar maken we zelf die fouten, dan is dat vaak onvergeeflijk, immers je wist toch hoe het wel moest, terwijl je de ander het kan vergeven en er ook nog een persoonlijke uitleg bij kan geven, loop je bij je zelf helemaal vast.
Je kunt het niet uitstaan!
Hoe had je zo stom kunnen wezen!
En dat dit juist jou moest overkomen, jij die anderen graag wilt vertellen hoe het wel of niet moet.

Je karakter vertelt je nu, dat je erg stom bezig bent.
Je opvoeding vertelt je nu, zo hebben we het je niet geleerd!
Door je ervaringen in je leven, weet je, dat je er schijnbaar niet veel van geleerd heb.
Je eigen wil voelt de onmacht dat het zo gelopen is, zo lijkt het of je alles tegen hebt.

Dus zo maar voor je zelf , alles even vergeten en vergeven, is daardoor vrijwel onmogelijk geworden, of op zijn minst erg moeilijk.
We zijn te veel 'geprogrammeerd" door het leven zelf.
Het is net een soort van computerprogramma, als je te gek doet, loopt alles vast, terwijl dat dan wel het laatste is wat je eigenlijk wil.
Alleen maar je best doen, is niet altijd de oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik miste al een tijdje iemand hier... +1 Ed! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou je dus met de armen over mekaar moeten afwachten, tot alles weer over gaat of over is.
Dan zou je je "fouten" kunnen wijten aan je genen, je opvoeding en de omstandigheden, waardoor je wil tot niks in staat is.... hopeloze zaak dus. Laat maar waaien dan, zinloze toestand etcetc. Maaarrrr: mensen kunnen ook leren; het breintje is tot veel in staat gelukkig!
Hard werken aan jezelf is, ondanks (en soms dankzij) de genen, de jeugd en de omgevingsfactoren, weldegelijk mogelijk, en mèt resultaat.
Hard werken aan jezelf en je stinkende best doen is het enige wat je als mens kúnt doen.
Maar dat is mijn ervaring.
Kristal
12 jaar geleden
Ha! Fijn dat je er bent Ed! +1 ***Maar maken we zelf die fouten, dan is dat vaak onvergeeflijk, immers je wist toch hoe het wel moest, terwijl je de ander het kan vergeven en er ook nog een persoonlijke uitleg bij kan geven, loop je bij je zelf helemaal vast.*** Hoe komt het dan Ed dat we diezelfde uitleg en dat begrip voor een ander niet op onszelf toepassen?
Is dat je karakter?
Jij zegt:***Je karakter vertelt je nu, dat je erg stom bezig bent.***
Ligt het dan aan mijn karakter dat ik dat aan het leren ben; het mild zijn naar mijzelf toe en mijzelf vergeven na innerlijk onderzoek?
Is dan het karakter doorslaggevend hoe je met je eigen fouten omgaat denk je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy ik begrijp je reactie.
Maar stel dat het hard werken aan je zelf en je stinkende best er voor doen, niet in je karakter zit, als je van nature geen knokker bent, wat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kristal, hoe mensen in elkaar zitten en waarom ze doen wat ze doen, heeft al mijn hele leven mijn aandacht gehad.
Sinds een jaar of 4 werk ik intens met mensen, het heeft me alleen maar meer overtuigd, dat we voor een erg groot deel door onze genen zijn gevormd en we daardoor zijn die we zijn.
Iemand die erg verlegen is, zal nooit voorop lopen in het leven.
Hij zal er hooguit beter mee leren omgaan.
Had vroeger een buurman, die ieder week ruzie met me maakte en dat ging vaak heel erg ver, tot doodsbedreigingen aan toe.
Later hoorde ik, dat zijn vader nog erger was geweest en zijn opa, meer in de gevangenis zat wegens openbaar geweld, dan dat hij thuis was.
3 generaties met de zelfde gewelds problemen.
Vanaf toen ben ik er meer op gaan letten en ontdekte dat de meeste kinderen, wat betreft hun karakter,of op hun vader, of op hun moeder leken. je karakter hoeft niet doorslaggevend te zijn hoe je met je eigen fouten moet omgaan, want immers, hebben we nog een eigen wil het anders te doen.
En juist daar ligt de grote strijd.
Je karakter is zo allesoverheersend aanwezig en je eigen vrije wil, is maar zo beperkt. Als ik onrecht zie hier op G.V., blijf ik maar boos worden, ik blijf de zwakkere verdedigen, ik kan het maar niet af leren!
Mijn vader was ook zo, denk nog wel erger.
Mijn eigen vrije wil, roept nog wel eens, laat ze toch barsten op G.V. gaat jou niets aan, niet mee bemoeien!.
Bek houden!
Maar die zelfde dag bijt ik me er toch in vast, 30 40 50 reacties lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens, dat je je karakter, je genetische paspoort, niet voor 100% kunt veranderen, en gelukkig maar!!
Je kunt er wel aan werken (sorry, dit kan drammend overkomen, maar het is mijn vrij recente ervaring).
Om jouw voorbeeld van verlegenheid aan te halen: je kunt wat je in aanleg bij je hebt bijvoorbeeld niet uit de hand laten lopen. Of als dat wel is gebeurd door jeugd of omstandigheden, leren te verminderen.
Dat was het breintje waar ik het over had en daarbij hoort het je stinkende best doen. Over als je van nature geen knokker bent, als dat in aanleg niet sterk aanwezig is: dan kan je tóch leren om dat te versterken. In ieder mens zit die oerkracht om te overleven op een zo prettig mogelijke manier. Daarnaast ben ik met je eens, dat er dingen zijn, die je niet makkelijk of niet zult kunnen leren. Die zul je moeten aanvaarden en accepteren. Het Don Quichote-effect en vechten tegen de bierkaai is zonde van je energie. Over je gevoelens van onrecht en de boosheid daarbij: ik ken ze ook en maar al te goed. Toch denk ik, dat je die boosheid (en pijn) kunt aanpakken. Bijvoorbeeld door je er heel bewust van te zijn als je ze voelt en er dan naar te handelen. Daar zijn "truukjes" voor. Het genetische paspoort, dat je van ouders en voorouders heb meegekregen verandert niet, maar de reacties en het gedrag van jezelf: die kan je wel leren aanpassen.
Er zijn mensen, die in staat zijn problematiek, die van generatie op generatie werd doorgegeven, te veranderen (wat je vertelde over je buurman), zodat de volgende generatie er minder of geen last van heeft. En dat is eigenlijk, denk ik, wat je hier ook schrijft: "je karakter hoeft niet doorslaggevend te zijn hoe je met je eigen fouten moet omgaan, want immers, hebben we nog een eigen wil het anders te doen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Wendy, toch denk ik dat je eigenwil maar heel beperkt is, wel wordt dat beter met het ouder worden.
je wordt minder impulsief, minder snel kwaad enz.
Maar als er b.v. in je genen geen muzikale aanleg zit, zal die er ook nooit komen, ook al oefen je iedere dag, ook al wil je niet anders, ook al ben je een vechter.
Begrijp je, hoe beperkt je eigen wil ook is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begrijp ik helemaal en dat bedoelde ik ook met het Don Quichote-effect.
Maar....en daar ís ze weer met d'r "maar" ;-).... je kunt er ook dan wel lol in hebben om met muziek bezig te zijn. Verwacht alleen niet, dat je er anderen ook een plezier mee kunt doen (proest).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou-ou...! ;-) Ik heb áltijd nog een spinnetje op een harp horen spelen, zo teder en zacht en met zoveel gemak tokkelt over de snaren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Owowowowow, daar hebben we die WW weer.....
Heb je dat spinnetje dan nooit onder die harp zien liggen met alle spinnepootjes in de knoop????? Weinig teder- en zachtheid komt er dan uit dat krijsende bekkie hoor!!! *hahahahaharp???? welke harp????*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah! Ze moet dan ook niet zo snel op-ge-ven, jaaaa!? Daar gáát het hier toch over?? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spinnepiepje...jamaar..jamaar....
Kristal
12 jaar geleden
O!vergeven was het toch??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeven dat je hebt overgegeven? eh...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woehahahahahaha. Mijn dag begint met een lach ;-)))))))))
Wat een vondst Kristal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, neem het maar weer voor d'r op..!
:-)))))
Kristal
12 jaar geleden
Nou Basje, jij had het over op-ge-ven, dus ik zei:O!vergeven was het toch? ;-) Overigens komt bij mij de volgende vraag opborrelen door jullie reacties hier; Zal het de eigen wil versterken wanneer je bewustzijn groter wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Basje.. whaha.... Ik voel me inderdaad nu een klein Basje die zijn bedje maar eens moet opzoeken -.- Je eigen wil... hmmm, da's een goeie. Waar een wil is, is een weg. En de weg is het doel.... de wil is dan het doel..! En bewustzijnsvergroting is ook de bedoeling. Nou, ik wil die wil best wel!! Ga je die vraag hier dan stellen, als GV? Nu wil ik wel dat ik geen wallen krijg, dus het is wel welletjes > zzzzz.... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag Kristal!
Heb op dit moment nog geen zinnig idee hierover ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi te lezen Adrem5!
JUIST van vallen leer je!!!
Kristal
12 jaar geleden
Ik vermoed ook dat het samen op kan gaan Adrem!
Hoe meer inzicht, bewustzijn, hoe krachtiger je (eigen wil) wordt.
Door het schuldgevoel natuurlijk!

Als we een fout begaan voelen we ons eigen schuldig, dat voelen we niet wanneer iemand anders een fout maakt.