hoe kan zij reageren naar haar schoonmoeder?

mijn vriendin haar schoonouders hebben al 40 jaar een slecht huwelijk. De schoonvader gaat 30 jaar vreemd (vast minnares). de schoonmoeder is doodongelukkig, maar doet alsof ze van niets weet. al die jaren hebben ze zelfs nog seks gehad.
nu vinden mijn vriendin (en ikzelf) dit een rare situatie. waarom blijven ze bij elkaar als ze toch niet gelukkig zijn? Volgens ons zijn kinderen, huis e.d. geen reden om samen te blijven. dan kan je toch beter uit elkaar gaan en elk op jezelf opnieuw gelukkig worden? vaak zijn minnaressen hier de boosdoener, maar eveneens ongelukkig. De meeste mensen die ik ken die minnares zijn van iemand hopen stilletjes dat die ander vroeg of laat toch gaan scheiden. en dat is die vader hier in ieder geval niet van plan.
haar schoonmoeder neemt mijn vriendin steeds in vertrouwen, In het begin had ze medelijden maar nu heeft ze zoiets van "mens hak toch eens een knoop door en blijf niet bij die kerel ".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Het beste antwoord

Heeft je vriendin de behoefte om te reageren op het huwelijk van haar schoonouders of schoonmoeder, of heeft het op de een of andere manier te maken met haar eigen huwelijk, projectie van angst of onvrede misschien?

Zo zou je vriendin ook bang kunnen zijn dat haar man hetzelfde gedrag gaat vertonen als haar schoonvader.

Het belangrijkste voor haar lijkt me dat haar man in zijn jeugd hoogstwaarschijnlijk veel last heeft gehad van de slechte verstandhouding tussen zijn ouders. Of nog steeds last van heeft, en op dat punt wat extra aandacht nodig heeft. Dit zou haar eigen huwelijk kunnen beinvloeden.

Maar als dat helemaal goed zit kan ze toch gewoon de verantwoordelijkheid voor een slecht huwelijk bij haar schoonouders laten? Dus reageren als "ik kan me voorstellen dat je ongelukkig bent, maar ik kan niets aan jouw huwelijk veranderen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik snapte het eerst niet helemaal omdat ik dacht dat de schoonouders van je vriendin dus jouw ouders waren. Maar ik begrijp dat het gewoon om een vriendin gaat?

Helaas kunnen jij of je vriendin de keuze niet maken voor de schoonmoeder van je vriendin. Dat zal ze echt zelf moeten doen. Wel zou je vriendin haar kunnen vertellen dat zij er niets mee te maken heeft en er ook niet iedere keer over wilt praten. De schoonmoeder van je vriendin zal het zelf moeten inzien en ook als ze inziet dat ze beter weg kan gaan, als ze dat al zou willen, is de stap om het daadwerkelijk te doen waarschijnlijk heel lastig. Mensen maken soms onbegrijpelijke keuzes. Maar het zijn wel hun eigen keuzes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was me 9 seconden voor......!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha sorry (A)
De enige die hierover kunnen beslissen zijn de schoonouders zelf. Als zij besluiten hun leven op deze manier te leven heeft niemand daar iets over te zeggen. Mochten ze je mening erover vragen mag je uiteraard eerlijk zijn en ook werkelijk zeggen wat je er van vind maar de uiteindelijke beslissing ligt bij hun. Gelukkig of niet.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had net een uitgebreid antwoord getypt op je andere vraag.

Maar het komt gewoon hier op neer:

Iedereen maakt zijn eigen keuzes.
Die vrouw zal heus wel haar reden hebben om met die man getrouwd te blijven. Misschien is haar leven verder tamelijk comfortabel en durft ze een nieuw leven niet aan.

Die man maakt zich niet druk. Die heeft gewoon twee vrouwen.
Polygamie mag in de meeste moderne culturen niet, maar veel mensen kiezen dan voor deze oplossing.
Of gaan samenwonen met meer vrouwen, kijk wat Anton Heijboer deed.

Je hoeft geen medelijden te hebben.
Je hoeft je er helemaal niet mee te bemoeien.
Je kunt niet in een anders hoofd kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die andere vragen werden verwijderd doo rhet moderatieteam, tot tweemaal toe. leuk is anders, maar soit. bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier ben ik het mee eens. Als je ouder wordt zul je merken dat een mens gecompliceerder in elkaar zit dan onze cultuur voorschrijft. Als we al onze impulsen zouden volgen zou het een chaos worden. Tja schoonmoeder heeft nu waarschijnlijk financieel een goed verzorgd bedje. De bijstand als alternatief maakt niet bepaald gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan is het een kwestie van prioriteiten stellen.
blijf je afhankelijk van iemand anders en accepteer je de situatie, of kies je een eigen weg? ik heb destijds om dezelfde reden gekozen voor mezelf en mijn 2 kinderen (1 was nog en baby, de andere bijna 2 jaar), en koos dus indirect voor de bijstand destijds. geluk ligt niet in de inkomsten, dat is wel duidelijk uit het verhaal. voor mij was het een verademing.
heb de eer aan mezelf gehouden, en vond de rust die ik kreeg onbetaalbaar,en mijn kinderen zijn mijn rijkdom. ook in een financiële situatie die minder marge biedt kan je gelukkig zijn. heb eigenlijk ook niet eens stilgestaan bij de 'voorschriften van de cultuur' als zodanig. kwestie van knoop doorhakken dus en niet iemand anders opzadelen met de besluiteloosheid naar mijn mening. verleggen van je probleem heeft geen enkele zin als je zelf niets onderneemt of je afhankelijk opstelt van anderen :) het is niet eens zo gecompliceerd als het lijkt.
een klaagmuur zoeken is makkelijker dan stappen ondernemen.

als iemand al zo lang vreemd gaat (vreemd is het dan niet meer lijkt mij, maar goed) is de kans groot dan de man daar in zal trekken als ijn vrouw hem de bond geeft.
in dat geval .. weg is weg.
ze weet nu wat ze heeft, dus waarschijnlijk is de angst om de stap te nemen om uit elkaar te gaan veel te groot.

je kan wel een keer naar iemand luisteren, ook wel 2 of 3 keer, maar als het altijd om hetzelfde gaat word het vervelend in dit geval.

mijn mening
ze weet dat de man vreemd gaat en gaat óf akkoord hiermee, ;of niet. m.a.w. je doet wat aan het probleem, of je doet er niets aan maar dan moet je ook niet zeuren.

ze kan dus reageren: met alle respect, ik weet wat het probleem is, ik weet dat het moeilijk is voor u, maar als u hier niets aan veranderd kan ik het ook niet. als u het prettig vind kan ik weer luisteren naar uw verhaal, maar ik kan niets voor u oplossen.

de verantwoording ligt bij deze mensen, en bij niemand anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vriendin kan hier helemaal niets mee. Zoals al gezegd: de beslissing ligt geheel bij haar schoonmoeder. Als zij niets wil veranderen aan haar situatie moet ze ook niet steeds blijven zeuren en anderen lastigvallen met haar geklaag.
Jouw vriendin kan zeggen tegen haar schoonmoeder:
"Als je wilt scheiden dan zullen wij je helpen waar het maar mogelijk is, maar verder wil ik er niets meer over horen".
En weglopen als schoonmoeder voor de zoveelste ker haar beklag doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op je vraag hoe zij kan reageren? Dat kan ze wel...haar vertellen dat ze met haar man moet praten en niet met haar. zij kan dit probleem niet oplossen want zij is niet met die man getrouwd. Maar net wat ik in een eerder antwoord las, dat haar schoonmoeder waarschijnlijk van overtuigd is dat ze nu houvast heeft en als ze bij hem weggaat niet meer. Dan staat ze er helemaal alleen voor en dat zal haar niet helpen gelukkiger te worden. Ik las tevens dat minnaressen volgens jou vaak de boosdoener zijn maar begrijp wel dat het háár man is die haar bedriegt en niet die minnares (ook wel natuurlijk maar die is niet met de schoonmoeder van je vriendin getrouwd). Het is natuurlijk ook zo dat je vriendin waarschijnlijk maar 1 kant van het verhaal hoort maar de kant van haar schoonvader nooit heeft gehoord dus in feite kan je natuurlijk niet iemand veroordelen als je maar 1 kant hebt gehoord. In echtelijke ruzies of onenigheden zijn er altijd 2 fout. Misschien is haar schoonmoeder niet bewust fout maar zij heeft haar keuze gemaakt om ondanks dit toch bij haar man te blijven dus moet ze de consequenties er ook van inzien. Haar man heeft nu dus 30 jaar een buitenechtelijke relatie met dezelfde vrouw dus dan kan je van vreemdgaan niet meer spreken en ze vinden dit juist spannend omdat het stiekem is, de relatie zou juist kapot gaan als ze besluiten samen verder te leven, dan is de spanning eraf. Hij houdt waarschijnlijk toch nog van zijn vrouw en aangezien ze samen financieel gezien een hoop hebben opgebouwd wil hij geen risico's lopen. Dat die minnares ook ongelukkig is kan je niet beoordelen want als ze werkelijk die man voor zichzelf wilde hebben had ze er allang een eind aan gemaakt want hij is nu na 30 jaar nog bij zijn vrouw en zolang zal toch niemand het volhouden te blijven hopen? Maar buiten dit kan noch jij...noch je vriendin niets veranderen aan hun situatie...dat is de verantwoordelijkheid van haar schoonouders en niet van jullie. Succes