Hoe ga ik met dit gevoel om.

Ik heb 2 zieke ouders en behoorlijk veel erfelijke ziektes in m'n familie (multiply sclerose, diabetes, darmkanker, borstkanker, manisch, kroon, epilepsie) Ik ben vaak zelf ook erg kwetsbaar en dus ook snel ziek. Nu ben ik elke keer als ik iets kleins heb overtuigd dat ik een ziekte heb wat bij dat beeld past, bijvoorbeeld bij pijn of weigering van spieren en vermoeidheid aan multiply sclerose. Ik ben bang dat mensen om me heen dit door gaan krijgen maar ik schaam mij hier ontzettend voor. Ik wil dit niet maar toch elke keer als ik ook weer op tv een documentaire over een ziekte zie denk ik alweer dat ik het heb. Hoe ga ik hier mee om? Het liefst zodat niemand dit anders door heeft.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Misschien dat je naar de huisarts kan gaan en kom je naar aanleiding van jouw verhaal en erfelijkeheden in aanmerking voor een full body scan. Op advies van de huisarts zou deze evt. misschien nog kunnen worden vergoed door je zorgverzekering. Misschien dat je na de scan iets meer geestelijke rust krijgt.
Verder lijkt het een beetje op hypochondrie en misschien dat het praten met een psycholoog je ook op weg kan helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat je bang bent om één van deze ziektes te krijgen, snap ik. er zitten ernstig tussen. een tip hoe je daar mee om kunt gaan heb ik zo niet. mijn advies is om hulp te gaan zoeken bij een psycholoog die je hiermee om kan leren gaan. ieder mens gaat namelijk anders om met bijvoorbeeld angsten. samen kun je met de psych gaan zoeken naar mogelijkheden die voor jou helpen. als laatste wil ik nog een persoonlijk punt toevoegen. zelf ben ik ernstig beperkt door verschillende ernstige erfelijke ziektes. toch kan ik nog steeds heel gelukkig zijn. geluk komt uit je binnenste. sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door zoveel ziekte in je nabije omgeving ben je gaan denken dat jij zelf 'dus ook wel ziek zult worden' (nu of in de toekomst). Dat je dit bent gaan denken is niet zo gek, maar is wel een irrationele angst te noemen. Er is niet direct een reden om aan te nemen dat jij 'het dus ook wel zal hebben'. Jouw gedrag en gedachtegang klinken mij als een angststoornis in de oren. Wat betekent dat je angst voor iets (in dit geval het krijgen van ziekten) buiten proportie is en niet is gebaseerd op gegronde feiten. Om weer 'in normale proporties' te gaan denken (gevaren reëel in te kunnen schatten) kan therapie bij een psycholoog je goed helpen. Om hier voor in aanmerking te komen heb je een verwijzing van je huisarts nodig.

Mocht je dit ECHT NIET willen, dan kan je proberen door bijvoorbeeld op internet te zoeken naar manieren hoe je met deze angsten weer normaal mee kan leven.
Je kan bijvoorbeeld je gedachten analyseren door alles wat je denkt letterlijk op te schrijven en onder te verdelen in reële / niet reële angstgedachten. Denk daarbij ook echt serieus naar: hoe reel is het nu eigenlijk dat jij dat krijgt? Als een ander bij jou zou komen met deze gedachten, zou jij die dan reel vinden? Wat zijn tegenargumenten (wat zijn redenen dat jij die ziekten niet hebt?). Kijk er van een afstandje/neutraal naar. Koppel het los van jezelf zeg maar. Probeer het om te draaien: 'Ik heb (nu) niks, ik mag mijzelf gelukkig prijzen dat ik (nu) alles kan". Kijk naar wat je allemaal WEL kan, wat je WEL hebt.

Hopelijk kan je hier wat mee. Het is erg vervelend in deze angsten te leven terwijl je niets hebt, maar daar niet van kan genieten. Sterkte

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens wil ik er even aan toevoegen: ik ben geen dokter, psycholoog of wat dan ook (ik spreek wel uit ervaring). Ik kan niet vanaf een scherm een oordeel vellen of een diagnose stellen. Ik zeg dus niet DAT je een angststoornis of wat dan ook hebt, het doet mij er alleen aan denken. Voor zekerheid ga naar je huisarts! Sterkte.