Het enige vervelende aan ongeduld is dat het ons aanzet tot onaangenaam gedrag, waardoor ons geduld nog meer op de proef gesteld wordt. Want door ons gedrag leiden we andere mensen af van wat ze aan het doen zijn,
waardoor ze juist meer tijd hebben om te doen wat we willen. Het lijkt er dus op, dat ons ongeduld ons ook tegenwerkt.

Ongeduld is dus ook een instrument dat op de juiste manier gebruikt moet worden. Het is niet iets wat als een soort botte bijl toegepast moet worden, want dan werkt het ons tegen. Maar als je ongeduld op een zinvolle manier weet te gebruiken, dan is het een nuttige eigenschap. Dan kan het je helpen om jezelf en anderen te motiveren. Op een goede manier toegepast kan ongeduld je motiveren om bergen te verzetten. Maar daarvoor moet je wel het geduld op kunnen brengen om te leren werken met je ongeduld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik ben zelf ook heel er ongeduldig toen ik 16 was, was het heel erg ben nu 18. Bij mij werkt het door tot 10 tetellen en heel diep in teademen en uit te "zuchten"... En niet door je longen ademen maar door je buik. En als ik alleen thuis ben kaarsen aan zetten en op de bank/bed gaan liggen en muziek of tv aanzetten! Hoop dat je er iets aan hebt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van nature ook erg ongeduldig. Als iets te lang duurt dan begin ik al te mopperen of zuchten. Wat bij mij helpt is te erkenen dat ik ongeduldig ben en bedenken: heb ik haast of heb ik alle tijd en als ik eigenlijk tijd genoeg heb het een tandje rustiger te doen en te genieten van mijn omgeving. Dus geen haast! Wellicht helpt jou dat ook. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeduld heeft altijd een oorsprong, een kern. Misschien omdat het je niet snel genoeg gaat. Dan kan je je afvragen waarom jij zo gehaast bent, waarom nu en niet straks?
Om echt de kern te kunnen raken, zal je precies moeten omschrijven in welke situatie je ongeduldig wordt. Vandaar uit ga je terug in je verleden en onderzoek waar raakvlakken zit. Terug naar de eerste ervaring hiermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst door in te zien dat ongeduld (en geduld) een keuze is.

Als jij bv in de rij staat in de supermarkt en je wordt ongeduldig, dan doe jij dat zelf, dan kies je daar zelf voor om ongeduldig te zijn.
Dat is het begin om er van af te komen; niet dingen of omstandigheden de schuld te geven, maar jezelf verantwoordelijk te houden. Want jij hebt gekozen om in die rij te gaan staan en je kunt van te voren niet weten wat er komen gaat.

Ik heb een boekje gelezen hierover (de kracht van het geduld) waarin op een leuke manier wordt uitgelegd hoe het zit met geduld en waar het vandaan komt. En wat je er aan kunt doen.

Met een paar simpele inzichten is het vrij makkelijk te bestrijden.
Mijn ervaring: Wat een opluchting, het scheelt een hoop energie.
Je zult om je heen zien dat ongeduld heel veel voorkomt, helaas. Maar des te leuker is het om als geduldig mens relaxed door het leven te gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door regelmatig te ontspannen word je gelukkiger. En als je gelukkig bent dan word je vanzelf geduldiger.