Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is het niet gek om met jezelf te praten alsof je het tegen een ander hebt?

Ik praat heel vaak tegen mezelf, maar dan is het niet hardop denken. Ik voer hele gesprekken met mij zelf, maar dan met iemand die er 'niet' is. Ik zeg wat die ander zegt, en wat ik zelf zeg. En ik doe dit altijd als ik alleen ben. op de fiets, in bed op mijn slaapkamer, als ik s'avonds thuis alleen eet, enz.

Maar ik ben pas 13 jaar. Hebben andere mensen daar misschien ook last van? Is dit echt gek?

Toegevoegd na 1 week:
alleen ik zeg niet gewoon: even een boterham smeren. ik voer echt hele gesprekken, over mijn familie, over wat ik ga doen, wat ik op school heb gedaan, en ik verzin ook verhalen.

P.S. ik eet niet zo vaak alleen, mar die keren dat ik wel alleen eet. voor de rest, fiets ik ook naar school 45 Min. heen 45 Min. terug.

Weet jij het antwoord?

/2500

Tegen jezelf praten is niks ergs aan. Je denk tenminste aan jou zelf in de zin van dat je naar jezelf luistert maar ook een antwoord tegen jouzelf kan geven het is een communicatie om jezelf beter te begrijpen wat jou wel en wat je niet wil in jezelf... deze zin zeg ik omdat jou dan niet met jezelf in discussie gaat want dan wordt het langzamerhand echt een strijd met jezelf soort van lichte (schizofreen) ..Het is ook wat je jou maakt iets wat bij je hoort jou style van met jezelf om te gaan. en het maak jou en je sociaal goed ontwikkeling voor later omdat jezelf nou is de groei fase ben Zelf heb dat niet zo erg hoe jij het beschrijft verhalen enzo. ik heb het alleen op bepaalde momenten als ik keuzes moet maken bijvoorbeeld wat wel en beter is voor mezelf persoonlijk en wat niet goed is voor mezelf of wat handig is om te doen ook om frustratie kwijt te raken maar ik denk het ik zeg het dan niet hardop want ook al denk ik het, het is wel een vorm van praten met mezelf ik zal je een tip geven als het egt een belemmering word voor jou dat je dingen om je heen vergeet of dingen niet echt bewust meer mee maakt, dat je met je zelf praat dan. kan je beter professionele hulp zoeken voordat jezelf pijn gaat doen en dat moet je en jou dat niet hebben. Dit is trouwens een hele goede vraag je zou denken waarom gebruik ik jou en je heletijd in de zin gebruik maar ik geef ook de antwoord aan die andere jou.. Toegevoegd na 4 uur: ik heb jou vraag verkeerd gelezen excuses daarvoor. dit stuk heb ik anders opgevat. (maar dan met iemand die er 'niet' is. Ik zeg wat die ander zegt, en wat ik zelf zeg)

nu ik ben 60 en praat altijd in mn eigen gewoon omdat ik dan precies weet wat ik moet enz t is niet gek echt vindt ik

Dat is zeker niet gek. Sterker nog, de meeste mensen hebben dat. De een alleen wat meer dan de ander. Waar je mee praat is je verstand of ook wel je 'onechte zelf' genoemd. Het kan zijn dat je je (toekomstige) situaties inbeeldt en het gesprek dan in je hoofd voert. Ik merk dat ik zelf regelmatig gevoerde gesprekken terughaal en vervolgens zeg wat ik vind dat ik had moeten zeggen (op het moment zelf, zeker in een discussie, komt het er vaak niet helemaal uit zoals je zou willen). Het beste is om niet in het verhaal in je hoofd mee te gaan. Merk de gedachte alleen op. Je kunt er vervolgens over nadenken waarom je de bepaalde gedachte hebt. Dat kan je veel over jezelf leren. Maar je bent nog erg jong, en ik vind het al erg goed van je dat je dit van jezelf in de gaten hebt. De meesten gaan constant mee in de stroom van gedachten. Je hebt het begin dus gemaakt om meer inzicht in jezelf te krijgen. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100