Hoe kom ik van mijn zenuwen af tijdens autorijlessen?

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik begonnen aan autorijlessen en vandaag heb ik mijn 7e les gehad (1 les is 1,5 uur). Hoewel ik de eerste 3 keer echt super enthousiast was en ik autorijden super leuk vond, stap ik momenteel nog net niet met knikkende knieën in. De zenuwen begonnen vanaf het moment dat ik leerde schakelen en je ineens het idee hebt alles te moeten doen (schakelen, gassen, remmen, koppelen, om je heen kijken etc). Mijn rij instructeur is verder heel aardig en juist gespecialiseerd voor mensen met faalangst, etc. Hoewel ik niet zeker weet of ik faalangst heb, zal dit me niks verbazen. Door de zenuwen word ik nogal beperkt. Zo ben ik tijdens rijlessen erg stil en durf ik niet veel te zeggen en is mijn reactievermogen ongelofelijk traag, waardoor ik dingen over het hoofd zie en ook geen gevaren zie (of pas veel later). Ik baal ontzettend! Omdat ik in het dagelijkse leven verder gewoon sociaal ben, en juist veel praat.
Vandaag was er o.a een leuk nummer op en mijn rij instructeur zei, moet je wel meezingen! (uiteraard als grapje). En hoewel ik normaal gesproken met familie keihard meezing, durf ik dit gewoon niet. Mijn spraak wordt gewoon belemmerd, waardoor ik ook vaak geen antwoord durf te geven. Hij wist wel dat ik zenuwachtig was, en bleef gelukkig gewoon rustig. Maar ik zie nu wel al heel erg tegen mijn volgende rijles op. En waarom?! Ik weet het gewoon niet. Ook valdispert (wat ik had ingeslikt tegen de stress) werkte niet.

hoe kom ik van die zenuwen af??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
17.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bespreek dat met je rijinstructeur.
Mij klinkt het in de oren als een fase waar je even doorheen moet, je moet waarschijnlijk nog te veel bij alles nadenken waardoor je hoofd erg vol raakt en je soms eigenlijk met de verkeerde dingen bezig bent.
Als je wat meer ervaring krijgt, zal vooral het bedienen van de auto als het ware vanzelf gaan (net als fietsen) en kan je dus meer aandacht aan het overige verkeer schenken, of zelfs wat aandacht aan een liedje op de radio. Bij de een duurt die fase wat langer als bij een ander.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is dit iets wat je met andere dingen als toetsen, examens, wedstrijden ook (in mindere mate) hebt of alleen nu met autorijden? Valeriaan is mogelijk niet de beste keuze in combinatie met autorijden.
Je kan er wat slaperig van worden en dat kan je reactievermogen beïnvloeden.
Probeer het anders eens ruim van te voren in te nemen, ongeveer 2,5 a 3 voor het begin van de les. Dan werkt het nog tijdens de les, maar de slaperigheid is dan het minste.
http://www.apotheek.nl/medicijnen/valeriaan?product=valeriaan#belangrijk-om-te-weten-over-valeriaan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Haha dat meezingen was natuurlijk als grapje! Nu ik er weer een nachtje over heb geslapen vallen mijn zenuwen wel weer mee, gelukkig. Mijn eerst volgende rijles duurt ook nog even, dus dan heb ik sowieso weer even tijd om op adem te komen. We doen het gelukkig al in wat kleinere stapjes, omdat hij al door had dat het niet helemaal ging. Dankjewel allemaal voor de reacties!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou een stapje terugdoen. Met je instructeur bespreken: de radio uit en misschien even niet schakelen, maar concentreren op andere dingen. Als je dat goed onder de knie hebt, het schakelen erbij. Misschien dat het nu allemaal te snel gaat voor je, dus bouw het gewoon langzamer op. Misschien heb je meer lessen nodig om alles te leren, daar is niets mis mee.
ninn
6 jaar geleden
Je zou eens mindfullness moeten proberen. Ik krijg zo rust in m'n hoofd en werkt bij mij ook tegen de zenuwen. Baat het niet dan schaad het ook niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aan mindfullness doe ik al. Maar dat werkt bij mij helaas niet zodanig goed dat ik helemaal geen zenuwen meer heb. Ik wacht het wel even af tot mijn volgende rijles. Misschien moet ik er gewoon even doorheen.

Antwoorden (3)

Banaan eten, helpt volgens de nichtjes ook voor de zenuwen bij een rijexamen Dus zal bij de lessen ook wel helpen
6 jaar geleden
Daar bestaan verschillende mogelijkheden voor. Ten eerste scheelt het natuurlijk al, dat je instructeur hebt die geduldig is en blijft. Vaak scheelt dat al zodanig dat je je over de angsten heen kan zetten, maar schijnbaar is dat voor jou nog onvoldoende.

Als je naast de angst tijdens de lessen ook vaak belemmerd wordt door angst op andere terreinen/ situaties waarin je (iig voor je gevoel) moet presteren (examens, presentaties, wedstrijden enz) dan kan de angst die je nu voelt een symptoom zijn van een meer onderliggende angst of onzekerheid. Wellicht is het dan het meest verstandig om die onderliggende problemen aan te pakken; helaas zou dat al snel een psychologische behandeling betekenen. Soms zijn een paar gesprekken met de huisarts of diens POH-GGZ ook voldoende; dat is wat minder heftig dan meteen een psycholoog.

Meestal loopt het echter niet zo'n vaart. Juist bij autorijlessen/ rijexamen is de angst vaak alleen in die specifieke situatie. Mensen die daarmee op mijn spreekuur komen schrijf ik meestal propranolol voor in lage dosering, 30 min tot 2 uur van te voren innemen. Voordeel hiervan is dat het een duidelijk angst-dempend effect heeft zonder dat je er suffig/ slaperig van wordt; dit in tegenstelling tot benzodiazepines of valeriaan.)
Maar al te vaak hoor ik dan later terug dan een paar rijlessen mét de propranolol voldoende zijn om de angst te overkomen, waarna de rest van de lessen zónder gevolgd kunnen worden.
Of dat bij jou ook zo uitpakt kan ik natuurlijk niet voorspellen, maar wellicht kan je dat bespreken met je huisarts; voor het recept zal je toch naar hem toe moeten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het allerbeste helpt door het te vertellen aan je instructeur. Hij kan natuurlijk niet zo zien wat jij voelt en door het hem te vertellen kan hij er meer rekening mee houden en je wellicht meer ondersteuning of tips geven bij onderdelen waarbij je moeite hebt. Helemaal in het begin komt er megaveel op je af en moet je veel dingen tegelijkertijd doen. Aangezien het een open persoon is kun je bv zeggen, nou ik ben me toch een partij zenuwachtig! gewoon eerlijk zijn. lukt dit niet dan aan je huisarts vragen of misschien rustgevende medicatie een optie is, al moet je natuurlijk wel Allert blijven tijdens het rijden. En bedenk maar zo, je bent er om te leren he en van fouten leer je het meest dus wees niet bang, hoe meer fouten je maakt hoe meer je leert! succes hoor! komt goed!