indirect kan dat wel, als het chronische stress betreft.
chronische stress ondermijnt de weerstand, en maakt je vatbaarder voor ziekte, wat met koorts gepaard kan gaan.
het hoeft dus niet, maar indirect kan het wel.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

van stress kan je heel erg ziek worden.. stress kan verschillende klachten opwekken.
het heeft natuurlijk ook ermee te maken hoeveel stress dat je hebt en of je dat een langere periode hebt.
ik ben regelmatig flink beroerd geweest door stress...
het laat je bloed ''koken'' waardoor je ook warmer voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij stress maak je corticosteroiden aan. Deze onderdrukken de reacties van het lichaam bij ontstekingen en infecties. koorts is meestal een teken van ontsteking of infectie. Dus het lijkt me juist niet dat je van stress koorts krijgt.
Wel kan je lichaamstemperatuur oplopen bij stress, je bloeddruk verhogen, je hartslag versnellen etc. Maar of dat zo erg kan zijn dat je daadwerkelijk koorts krijgt? Ik betwijfel het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest voorkomende oorzaken van koorts zijn virale en bacteriële infecties zoals infecties van de luchtwegen, oren keel e.d. Koorts kan ook een bijwerking van sommige geneesmiddelen zijn. Koorts is geen ziekte maar een verschijnsel dat een natuurlijke reactie is op het lichaam dat zich gaat weren tegen deze veroorzakers.
Koorts heb je pas boven de 38 graden C.

Lichamelijke inspanningen, te warme kleding, warm eten/drinken, opwinding en STRESS kunnen de lichaamstemperatuur doen stijgen. Je voelt dan warm aan, maar zit vaak nog onder de 38 graden C.

Heb je echter boven de 38 gemeten en het wordt niet beter na veel drinken en rust, dan zou er ergens een infectie kunnen zitten. Als je dus langere tijd hoge koorts houdt en er komen verschijnselen bij zoals nekstijfheid, sufheid, koortsstuipen, niet wegdrukbare roodblauwe vlekjes,verwardheid, heftig braken en/of diarree, dan moet de huisarts onderzoek gaan doen.
Anders is koorts niet erg, het is een bewijs dat je afweersysteem bezig is met het bestrijden van de infectie.
Evtl. hoofdpijn of spierpijn kunnen met zelfzorgmedicatie worden behandeld zoals paracetamol, ibuprofen enz.
Dus drink veel, rust veel en zorg dat je omgeving niet te warm is.
amc
13 jaar geleden
Jazeker. Ik heb diverse keren koortsaanvallen gehad nadat ik hevig was geschrokken. De symptomen zijn exact hetzelfde als bij een lichamelijke oorzaak alleen ontbreekt een infectie en andere symptomen zoals pijn, hoesten, verkouden en dergelijke. Mijn ogen waren wel branderig en bloeddoorlopen, maar niet ontstoken. Ik neem een ibuprofen en probeer hiermee te slapen om de koorts niet te hoog te laten worden.