Hoe krijg je in vier maanden meer levenservaring?

En hoe krijg je meer zelfinzicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Antwoorden (9)

Reizen, er alleen voor staan, uit je dagelijkse routine breken, mediteren.

Ik kan je persoonlijk India aanraden, dat doet echt wat met je...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
India doet zeker wat met je. Dat schijnt echt een cultuurshock te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt westers om ver weg op zoek te gaan naar jezelf ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schijnbaar hebben we dat nodig, uit je comfortzone breken is moeilijker thuis dan ver weg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens praten met vluchtelingenhulp, daar halen ze je wel uit je comfortzone, hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, maar dan 'reis' je net zo goed naar een andere cultuur, zij het zonder een grote afstand af te leggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een andere cultuur leert je heel veel nieuws, over jezelf en ook andere dingen. Daarvoor moet je nou eenmaal een stuk reizen. Contact hebben met mensen van andere culturen in je eigen land, doet natuurlijk ook wel wat, maar toch veel minder dan een complete onderdompeling in een land waar je bijna niemand van je eigen cultuur tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, mensen vergeten in de eigen omgeving om zich
heen te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@momopoyolo. Ja, mensen vergeten dat inderdaad, en als je op reis gaat en alleen bent dan zul je wel moeten...
Vandaar
Door in je eentje op safari te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer vier maanden op straat te overleven, zonder inkomen en zonder (start)geld.

Dat zal wel het een en ander opleveren denk ik.

Toegevoegd na 6 minuten:
Niet dat ik dat aanraad overigens, het is beter om gewoon actief te leven en niet in te slapen, dan doe je vanzelf de nodige levenservaring op.

Maar als je met alle geweld in vier maanden een hoop levenservaring en zelfkennis wilt opdoen, dan is dit zeker één van de opties.
13 jaar geleden
Vrijwilligerswerk gaan doen bij mensen die het moeilijk hebben, b.v. psychiatrische patiënten, chronisch zieken, zwervers, eenzame mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies.
Dat bedoel ik o.a. met "om je heen kijken".
Vreemd antwoord misschien: gewoon doorleven.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar dan duurt het zo lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om 4 maanden volgens Juliastone99.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn nu 4 maanden om meer levenservaring op te doen? Als je leven die 4 maanden gewoon voortkabbelt en er niets buitengewoons gebeurd heb je na die tijd heus niet veel méér levenservaring dan ervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in je eigen veilige wereldje blijft, kan het zijn dat je vanzelf veel ervaring opdoet, maar het kan ook makkelijk zijn dat je geen enkele nieuwe ervaringen meemaakt, als je alleen dingen doet die je al vaak gedaan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is jouw stelling..... Waarom moet er specifieks iets buitengewoons gebeuren dan?
Je kunt toch tot opzienbarende inzichten in jezelf komen bijvoorbeeld? Inzichten waar je veel aan hebt, die kunnen leiden tot een enorme ervaring waar je levenslang wat aan hebt? Door lezen, GV te bekijken, een goed gesprek met iemand, zelfreflectie, vanalles.....
Veel antwoorden gaan over heftige ervaringen van buitenaf en daar heb je veel aan natuurlijk.
Maar dat hoeft echt niet het enige te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vorige antwoord betrof de reactie van Zondag :-)
Ben ik met je eens Fynnya, dat hoeft ook niet. Maar zie mijn bovenstaande antwoord: het gaat toch niet alleen maar om "doe"-ervaringen?
Zoek de zelfkant van de maatschappij op, waar overleven de belangrijkste drijfveer is. Vraag je af wat je echt nodig hebt behalve een hap eten en een dak boven je hoofd als het koud is. Hoe zou je die vier maanden invullen als ze de laatste van je leven zouden zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, volgens mij kun je in vier maanden gewoon 4 maanden levenservaring krijgen en meer niet.

Je kunt de genoemde opties in de andere antwoorden doen en jezelf aan hele heftige en nare dingen blootstellen maar waar leer je dan iets over? Dat de wereld niet overal mooi en fijn is.

Levenservaring is een heel breed begrip. Als je een beetje een standaard leven hebt ga je in de jaren tussen je 20ste en je 50ste waarschijnlijk aan een vaste partner (en mogelijk aan een 2de of 3de), aan een paar kinderen, aan een koophuis aan jaren in sleur in een baan, OF ongewenst ontslag. Maak je het overlijden door van een paar dierbaren, zie je een goede vriend ziek/overspannen worden. Krijg jij of één van je dierbaren een nare kwaal. etc etc.

Dat alles vormt je tot de persoon die je dan bent.
zoiets kun je niet even in 4 maanden beleven en dat wil je vast ook niet.

Je moet dus goed definieren op welk vlak je nu iets versneld ervaring wilt opdoen en dan wordt vast ook gelijk duidelijker wat je daarvoor moet doen
13 jaar geleden
In een nieuw land traditie/cultuur leren, dan heb je binnen vier maanden echt meer levenservaring!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort en krachtig. Gewoon doorgaan met leven en bewust het leven ervaren. Levenservaring kun je niet versnellen en dat dient ook nergens voor. Ben je in ieder geval bewust wat er nu met je gebeurt en deel dat met anderen. Dat helpt in de bewustwording.
De levensles loopt in het ritme van de klok. Maakt het niet gecompliceerder dan nodig is. De klok gaat er niet langzamer of sneller door lopen.