Ben ik depressief en/of heb ik last van hyperventilatie ?

Hallo ,

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen maar 1 jaar geleden was ik nog als lasser aan het werk en was er niks aan de hand.Tot ik op een dag van werk richting huis ging en ontzettend misselijk werd.Door de steeds terugkerende misselijkheid(Elke dag dat ik naar buiten stap) kreeg ik een fobie om naar buiten te gaan omdat ik maar al te bang ben dat ik moet overgeven ( klinkt raar maar kan er niks aan doen).Ik ben uiteindelijk iemand anders geworden dan hoe ik mijzelf ken.Ik raakte me baan ,vrienden en vriendin kwijt.Daar bij is gekomen dat ik me erg neergeslagen voel en vaak het nut van alles niet meer zie.Nu heb ik sinds een maand ook last gehad van een benauwd gevoel wat gepaard gaat met duizeligheid ,hartkloppingen en bang zijn om bij wijze van dood neer te vallen.
Dit is zo hinderlijk dat ik nu helemaal geen raad meer weet ik was als bang om laat ik het zeggen naar buiten te gaan.Maar nu ben ik dat nog meer dan ooit.Ik vraag me af of iemand dit ook heeft meegemaakt en mij kan vertellen wat ik heb.Ik ben pas 21 jaar oud maar heb al aardig wat laat ik het zeggen minder leuke dingen in me leven meegemaakt.Ik wil een manier om verder te gaan want op deze manier weet ik niet hoe ik hieruit komt.Ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik depressief ben want ik kan me niet voorstellen dat ik daar op zo'n jongen leeftijd last van kan hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Als antwoord op jouw hoofdvraag:
Je bent mijns inziens niet depressief en hetgeen jij ervaart kán een vorm van hyperventilatie zijn maar is het daarom nog niet.

Als antwoord op jouw nevenvragen en bedenkingen:

Er staat geen leeftijd op eender welk symptoom of fenomeen.

Je bent niet de eerste en ook niet de laatste die door dit soort ervaringen 'moet' vooraleer diens leven een welgekomen wending neemt.
Een schrale troost misschien maar toch, je kan hierdoor wel teren op de succesformules van diegenen die hier op hun unieke wijze door geraakten.

Persoonlijk ben ik uit dit sukkelstraatje geraakt door mij consequent te focussen op hetgeen ik vroeger wél kon of durfde.
Op een gegeven moment merkte ik op dat ik onvermijdelijk begon te blokkeren op het punt waarop ik ofwel een job aan nam die totaal niet bij mij paste, of wanneer ik aan een snelheid leefde die echt niet bij mij paste, of wanneer ik een relatie in stand wilde houden die te veel van mijn eigenheid vergde, of wanneer ik teveel rekening hield met de mening van anderen enz.

En ja, je kan je vele jaren voor een bepaalde job (een relatie, project, geloof, enz.) inzetten zonder hier al te veel hinder van te ondervinden.
Doch als je je elke dag opnieuw (bewust of onbewust) forceert om er bij te horen en/of om anderen hun behoeften te vervullen dan wreekt zich dat onvermijdelijk.

Aanvankelijk lijkt het een tegenvaller te zijn dat jou zoiets overkomt maar als je de tijd en de moeite neemt om jouw eigen situatie vanuit verschillende richtingen te herbekijken dan ga ook jij merken dat er al veel langer symptomen van ongenoegen of misselijkheid de kop op staken.

Vaak wijten we die symptomen aan totaal iets anders dan aan de hoofdoorzaak.
En de hoofdoorzaak van eender welke kwaal is dat we onvoldoende rekening houden met onze eigen wensen. Onze eigen droom!

Vraag jezelf dus élke dag opnieuw af wat JIJ het liefst van al wil en hoe JIJ daar het liefst van al wil mee bezig zijn.
Wat is jouw meest ultieme kinderdroom?
Wat belet jou om er thans mee bezig te zijn door bijvoorbeeld één en ander op papier te zetten, er een blog over te openen of er over te praten met andere droom-realisators?!

Vraag het aan eender welke Succesvolle én Gelukkige medemens en die zal dit beamen.
Een mens 'sterft af' en/of kweekt de meest uiteenlopende kwalen van zodra die te ver van zijn ultieme droom- of wensenpad afwijkt.

Leer jezelf en jouw ware behoeften kennen en leef er consequenter dan ooit naar.

Succes verzekerd!