Zijn de meeste mensen bijziend of verziend, en aan welk oog het meest? Waardoor komt dat zo?

Zegt bijvoorbeeld het feit dat je linkeroog het slechts is, iets over je rechterhersenhelft en vice versa? Zo je wat?

11 jaar geleden
in: Optiek
2.8K

Het beste antwoord

Bijziendheid is vermoedelijk een bij-effect van de vroegere bewoning van bossen en dichtbegroeide omgevingen. Het was toen niet nodig om ver te kijken.

De hersenen projecteren delen van beide ogen over en door elkaar, waardoor je diepte kan zien. Visusklachten die uit het brein komen geven vaak klachten van halfzijdige gezichtsvelduitval (in beide ogen) of uitval in de vorm van taartpuntjes ('pie in the sky'). Een probleem in 1 oog is dus per definitie te localiseren in de regio nog voor de oogzenuwkruising (optisch chiasma), dus meestal het oog zelf of direct erachter. Verschil in bij- of verziendheid per oog kunnen niet vanuit de hersenen verklaard worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar kan je geen algemene feiten over verstrekken. De gesteldheid van iemands ogen is namelijk erfelijk bepaald. Mijn linkeroog is sterker bijziend dan mijn rechteroog, en dat rechteroog is wat lui. Dat heeft er vast mee te maken dat mijn vader heel sterk bijziend was, en mijn moeder sterk verziend is en een loens rechteroog heeft.
Amadea
11 jaar geleden
Het is een feit dat mensen die heel veel lezen bijziend worden en dat mensen die veel buiten zijn verziend zijn. Of er ooit wetenschappelijk percentages zijn gemeten weet ik niet. Mijn oogarts heeft mij elk geval verteld dat ik mijn bijziende ogen te danken heb aan veel lezen en studeren. Echt veel: elke dag een boek vanaf mijn 8e, dus al ruim 60 jaar. Het zegt niets over je hersenhelften. Bovendien zijn heel veel oogafwijkingen aangeboren zoals astigmatisme ( dan is je oog niet perfect rond maar komen de brandpunten niet overeen - tegeltjes zijn dan bijvoorbeeld vertekend te zien- en krijg je glazen met een "cylinder) . Normaal ben je aan beide ogen of verziend of kippig, oftewel bijziend. De sterkte van de afwijking links en rechts ( daar kan veel verschil in zitten) heeft ook weer heel vervelende gevolgen.