Kan ik iemand een bril op maat cadeau doen?

Ik wil iemand een bril cadeau doen. Heb ik aan de maten van zijn oogmetingen voldoende of moet dat speciaal gemeten worden per bril?
Is een correctiemontuur een gewone bril?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch graag mijn eigen bril, naar mijn eigen smaak en mijn eigen budget uitzoeken. Je loopt er de hele dag mee.

Antwoorden (5)

Een bril kun je best cadeau doen, misschien kun je als verrassing eerst een leuk kaartje geven en daarin schrijven dat je als cadeau een bril wil geven. Vervolgens gaan jullie samen naar de opticien en daar kan de persoon een leuk montuur uitzoeken. Ogen moeten eerst nauwkeurig worden opgemeten voordat daar glazen voor worden gemaakt. En montuur is natuurlijk is ook een persoonlijke keus.
Op de gok zelf een montuur uitzoeken plus glazen is ook een duur risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een mooie oplossing!
Het is een leuk idee van je om iemand een bril cadeau te willen doen. Je zegt dat je de maten van de oogmetingen hebt. Ik weet niet hoe oud die maten zijn, maar de ogen van die persoon kunnen natuurlijk inmiddels veranderd zijn. Het lijkt mij dus niet zo verstandig om aan de hand van die metingen een bril uit te gaan zoeken. Koop liever een kleinigheidje, een zonnebril of een goedkoop leesbrilletje, en vertel daar dan bij dat de ontvanger binnenkort met jou naar de opticien gaat om een echte bril uit te zoeken. Je kan dan correct de ogen laten meten en je kunt ook meteen zien of het montuur die persoon goed staat. Veel plezier met je cadeau!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je de sterkte weet van de glazen wil niet zeggen dat dit op het moment ook de juiste glazen zijn en daarbij wordt de uitgezochte bril eerst opgezet en aan de hand van de 'nepglazen' die erin zitten afgemeten waar precies geslepen moet worden naar de stand van de ogen.

Misschien is het beter om een cadeaubon te geven van de opticien waar de persoon altijd komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeet dan ook niet dat er kosten bij kunnen komen doordat de persoon misschien een kraswerende laag wil en/of extra dunne glazen.
Dit zijn meestal extra kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand een bril cadeau doen kàn een beetje 'gevaarlijk' zijn omdat je daarmee ook zou kunnen zeggen dat die persoon 'iets aan zijn/haar ogen mankeert' ofwel een 'beetje kippig' is..

Maar ik neem aan dat je dàt niet bedoelt en dat je presentje dus wel in goede aarde zal vallen.

Een bril cadeau doen is wèl heel moeilijk omdat een bril iets zó persoonlijks is..dat een ander dat nooit voor je kan bepalen.

Bijvoorbeeld..hoe de bril zit..hoe het kijkt..welke glazen zitten erin enz. enz.

Beter is het als je een soort cadeaubon geeft ter aanschaf van een nieuwe bril..

Dan kan de persoon in kwestie ZELF zijn/haar bril uitzoeken èn ZELF bepalen welke extra's er eventueel nog bijkomen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou de sterkte van de glazen moeten weten, dus de correctie, eventuele cilinder, en de as. Vervolgens de pupilafstand, en ook een beetje hoe breed iemands hoofd is.

Maar zoals ook anderen al aangeven: een bril is een ontzettend persoonlijk iets. En zelfs als je de juiste correctie en afmetingen hebt, kan een bril toch niet helemaal lekker zitten, doordat een montuur net te hoog of te laag staat, kun je een voorkeur hebben voor grote of juist kleine glazen, en nog veel meer. Zelf vind ik het irritant als ik teveel onder m'n glazen door kan kijken, terwijl een ander liever wat kleinere glazen heeft. Bovendien zijn veruit de meeste brillen te breed voor mijn hoofd. Een bril cadeau doen zou ik dus wel een hele grote gok vinden. Ook dingen als ontspiegeling, anti-kraslaag en dikte van de glazen kunnen afhangen van en persoonlijke voorkeur.

Ik zou het op zich wel tof vinden als iemand mij een bril cadeau zou willen doen als ik een nieuwe nodig zou hebben en ik zou er geen geld voor hebben, maar ik zou m'n bril wel zelf uit willen zoeken. Je moet er wel de hele dag mee lopen, en dan moet hij lekker dragen en moet je 'm zelf ook mooi vinden.