Je zou de sterkte van de glazen moeten weten, dus de correctie, eventuele cilinder, en de as. Vervolgens de pupilafstand, en ook een beetje hoe breed iemands hoofd is.
Maar zoals ook anderen al aangeven: een bril is een ontzettend persoonlijk iets. En zelfs als je de juiste correctie en afmetingen hebt, kan een bril toch niet helemaal lekker zitten, doordat een montuur net te hoog of te laag staat, kun je een voorkeur hebben voor grote of juist kleine glazen, en nog veel meer. Zelf vind ik het irritant als ik teveel onder m'n glazen door kan kijken, terwijl een ander liever wat kleinere glazen heeft. Bovendien zijn veruit de meeste brillen te breed voor mijn hoofd. Een bril cadeau doen zou ik dus wel een hele grote gok vinden. Ook dingen als ontspiegeling, anti-kraslaag en dikte van de glazen kunnen afhangen van en persoonlijke voorkeur.
Ik zou het op zich wel tof vinden als iemand mij een bril cadeau zou willen doen als ik een nieuwe nodig zou hebben en ik zou er geen geld voor hebben, maar ik zou m'n bril wel zelf uit willen zoeken. Je moet er wel de hele dag mee lopen, en dan moet hij lekker dragen en moet je 'm zelf ook mooi vinden.