Hoe kan het dat bepaalde dingen die ik als ''Kleurenblinde'' wel zie die normale mensen niet zien?

Ik deed laatst een kleurenblindheidstest en daaruit bleek dat ik kleurenblind ben. Echter niet zo dat ik alleen grijstinten zie, maar een vorm waarbij ik moeite heb tussen het onderscheiden van bepaalde rood en groentinten (deuteranomalie). Zo heb ik hier bijvoorbeeld een plaatje van zo'n test waar ik me echt geen getal ik kan voorstellen:

http://www.tveen.nl/Testjes/Kleurenblind_afb/Color6.jpe

Echter waren er op de test die ik laatst deed ook plaatjes die ik juist wel zag, en een ''normaal'' mens wel.
Zo zagen al mijn vrienden helemaal niks in die plaatjes, en ik kon alles foutloos opnoemen. Best vreemd vond ik dat, want ook die plaatjes waren opgebouwd met allemaal gekleurde bolletjes. Hoe het kan dat IK dingen NIET zie die hen wel zien snap ik wel... Maar hoe het kan dat IK dingen WEL zie die hen NIET zien snap ik niet. Kan iemand mij uitleggen waar dat door komt? Zie ik dan werkelijk ''meer'' dan hen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, jij ziet niet meer dan hen maar de test is zo opgebouwd dat jij iets wel ziet en zij niet. Omdat jij rood/groen een beetje als 1 kleur ziet kun jij een vorm zien die uit rood en groen door elkaar gemaakt is (dat is voor jou 1 kleur) en anderen zien dat niet. Extra zekerheid dat jij dat probleem hebt. Overigens heb jij zo ongeveer de vorm die het meest voorkomt. Er zijn maar weinig mensen die alleen grijstinten zien. Dat is een zeldzaamheid. Toegevoegd na 1 minuut: Je voorbeeld laat heel veel geel/rode/oranje stippen zien met in het midden een groen cijfer. Jij ziet dat niet omdat al die kleuren voor jou 1 zijn. Iemand die niet kleurenblind is kan dus dat groene cijfer zien. Heb je nog een voorbeeld van wat jij wel zag en zij niet?

Er is een test, vernoemd naar Dr. Shinoby Ishihara, die een test maakte voor personen met een normaal kleurenzicht en personen die kleurenblind zijn. In het bijgevoegde plaatje kan ik als "normaal" ziende persoon niets ontdekken, maar ik neem aan dat jij daar wel iets ziet staan. Op onderstaande site valt daar nog heel wat over te lezen.

Bronnen:
http://www.kleurenblindheid.nl/kleuren/ish...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100