Hoe kan het dat bepaalde dingen die ik als ''Kleurenblinde'' wel zie die normale mensen niet zien?

Ik deed laatst een kleurenblindheidstest en daaruit bleek dat ik kleurenblind ben. Echter niet zo dat ik alleen grijstinten zie, maar een vorm waarbij ik moeite heb tussen het onderscheiden van bepaalde rood en groentinten (deuteranomalie). Zo heb ik hier bijvoorbeeld een plaatje van zo'n test waar ik me echt geen getal ik kan voorstellen:

http://www.tveen.nl/Testjes/Kleurenblind_afb/Color6.jpe

Echter waren er op de test die ik laatst deed ook plaatjes die ik juist wel zag, en een ''normaal'' mens wel.
Zo zagen al mijn vrienden helemaal niks in die plaatjes, en ik kon alles foutloos opnoemen. Best vreemd vond ik dat, want ook die plaatjes waren opgebouwd met allemaal gekleurde bolletjes. Hoe het kan dat IK dingen NIET zie die hen wel zien snap ik wel... Maar hoe het kan dat IK dingen WEL zie die hen NIET zien snap ik niet. Kan iemand mij uitleggen waar dat door komt? Zie ik dan werkelijk ''meer'' dan hen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
1.4K

Het beste antwoord

Nee, jij ziet niet meer dan hen maar de test is zo opgebouwd dat jij iets wel ziet en zij niet. Omdat jij rood/groen een beetje als 1 kleur ziet kun jij een vorm zien die uit rood en groen door elkaar gemaakt is (dat is voor jou 1 kleur) en anderen zien dat niet.

Extra zekerheid dat jij dat probleem hebt. Overigens heb jij zo ongeveer de vorm die het meest voorkomt. Er zijn maar weinig mensen die alleen grijstinten zien. Dat is een zeldzaamheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je voorbeeld laat heel veel geel/rode/oranje stippen zien met in het midden een groen cijfer. Jij ziet dat niet omdat al die kleuren voor jou 1 zijn. Iemand die niet kleurenblind is kan dus dat groene cijfer zien.

Heb je nog een voorbeeld van wat jij wel zag en zij niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kon ook even niet het plaatje vinden wat ik bedoel. Op zich is dat altijd grappig: als niet kleurenblinde zie je bijv 4x een cijfer en opeens zie je niets ;) Dat moet dus ook!

Andere antwoorden (1)

Er is een test, vernoemd naar Dr. Shinoby Ishihara, die een test maakte voor personen met een normaal kleurenzicht en personen die kleurenblind zijn.
In het bijgevoegde plaatje kan ik als "normaal" ziende persoon niets ontdekken, maar ik neem aan dat jij daar wel iets ziet staan.
Op onderstaande site valt daar nog heel wat over te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
dat is raar, volgens die test ben ik kleurenblind, ik zie een blauwige 2. Maar alle andere plaatjes in de bron zie ik wel normaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet kleurenblind, maar moet goed kijken om er een blauwe 2 in te ontdekken. Op de link die ik doorgaf staan verschillende testjes, best interessant
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Annejos: een 'normaal' persoon moet daar toch echt een 2 in zien. Sommige kleurenblinden zijn die 2 ook (verschillende soorten) en anderen zien de 2 niet (andere vorm).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al zei het kan zijn dat platte beeldschermen een verschil uit maken, hier ziet echt iedereen een 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle 't is niet anders: ik had er moeite mee en ik vind mezelf toch 'n vrij normaal persoon :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Annejos, ik zag later dat ik het fout had en dat staat er ook. Het is de bedoeling dat een kleurenblinde een duidelijke 2 ziet. Niet-kleurenblinden zien een vage 2 of niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat klopt inderdaad.