als ik iets in de spiegel zie dat dichtbij is kan ik dat gewoon zien maar voor wat veraf is moet ik mijn bril opzetten, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De spiegel weerkaatst de lichtstralen gewoon. Wat jou oog dus moet doen met de lichtstralen die rechtstreeks op je oog invallen moet het ook doen met de lichtstralen die via de spiegel weerkaatst worden. Als je dus een bril nodig hebt omdat je bijziend bent heb je die ook voor de spiegel nodig.

Het beste antwoord

Je kan in dit geval een spiegel niet met een tv of monitor vergelijken. Dezelfde natuurkundige regels zijn nog steeds geldend als je in een spiegel kijkt. Bij een beeldscherm kan je dingen in "de verte" wel scherp "zien" als je dicht op de tv zit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dezelfde natuurkundige regels zijn nog steeds geldend als je in een spiegel kijkt.

Dus alles wat ver van je afstaat is nog steeds onscherp in de spiegel.

Toegevoegd na 4 minuten:
De grap is dus, dat als je een foto maakt van de spiegel en alles wat er in staat, deze op ware grote uitprint en op de spiegel plakt je die foto wel scherp ziet, als je dan die foto weghaalt is het weer onscherp.

Toegevoegd na 48 minuten:
Stel dat je geen moeite hebt met afstand A, maar wel met A+B, je ziet nu dat als je naar een spiegel kijkt je A+B moet kijken. Zo de spiegel geen spiegel zijn (maar een foto/tv/monitor) dan kijk je alleen afstand A.

Toegevoegd na 9 uur:
Zo de spiegel=zou de spiegel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zal zijn omdat jij bijziend bent. Dat betekent dat je met blote ogen goed kunt zien wat dichtbij is, maar voor in de verte scherp kijken een bril nodig hebt.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt. Maar de afstand tot de spiegel is toch gelijk voor wat er van dichtbij is gereflecteerd en wat van veraf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee zo werkt het dus niet.