Wat te doen bij twee verschillende waarden bij oogmeting?

Vorige week heb ik mijn ogen laten opmeten. Resultaat -1.25 en -1.5. Deze week heb ik ze nog een keer laten opmeten wegens eventueel lenzen. Resultaat -0.75 aan beide kanten. Wat moet ik hier nu mee en hoe kan het dat deze resultaten zo verschillend zijn?

Ik heb nog nooit een bril gehad dus ben volledig nieuw met de materie. Willen jullie aub in 'jip en janneke taal' reageren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
2.2K

Het beste antwoord

De metingen voor een bril en voor contactlenzen zijn altijd verschillend. Dat komt omdat de brillenglazen verder van het oog zitten dan de contactlenzen en er dus een zwaardere breking nodig is. En dat verschil zou best wel eens een half punt kunnen zijn. Resteert er dan nog een kwart punt verschil bij een oog. Dat is normaal omdat je bij een oogtest.soms zelf ook twijfelt of het ene beeld beter is dan het andere.
Zorg er in ieder geval voor dat je goede afspraken maakt over de eventuele kosten als de lenzen toch niet de goede scherpte zijn. En maak ook goede afspraken over als je niet tegen lenzen kunt, wegens bijvoorbeeld allergie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste dames en heren, Een verschil in sterkte tussen contactlenzen en een bril gaat pas gelden boven een sterkte van +/- 4.00, daaronder is het verschil te verwaarlozen. Nogmaals het advies om eens naar een echte specialist te gaan! dit voorkomt problemen

Andere antwoorden (3)

Heel simpel. Nog minimaal één keer laten meten!
Verkeerde sterkte bril of lenzen is net zoiets als geen bril of lenzen! ( en je kan er stevige koppijn van krijgen!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n groot verschil is alleen mogelijk bij gebruik van medicijnen of mensen met diabetes.

Is dat niet het geval dan is 1 van beide metingen niet correct uitgevoerd. belangrijk is dat de meting wordt uitgevoerd door een gediplomeerde opticien en liever nog een optometrist. Een optometrist is een HBO opgeleide specialist, voor adressen kun je een bezoek brengen aan de website www.optometrie.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel belangrijk dat je de juiste sterkte lenzen draagt, ik zal daarom zeker bij nog 2 optometristen (geen opticien) langsgaan zodat je zeker de juiste sterkte lenzen koopt