Hoor je dubbel te zien met een oog als je nieuwe lenzen heb?

hallo!
Ik heb sinds kort lenzen, wat me best goed bevalt, alleen heb ik als ik bijvoorbeeld een boek wil lezen er last van dat mijn ogen niet scherp willen stellen op het boek. Vandaar dat ik dus geprobeerd heb om mijn hand voor mijn linkeroog te doen en dan te checken of het wel goed ging. En tot mijn verbazing zag ik alle letters twee keer, zo'n 1 tot 2 mm naast elkaar. Als ik mijn hand voor mijn rechteroog houd, dan kijk ik precies scherp hoe het hoort.

Gaat dit vanzelf weg of zou ik de opticien even bellen?
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
8.8K

Het beste antwoord

Als je dubbelziet terwijl je met één oog kijkt, dan betekent dat, dat er twee beelden tegelijkertijd op het netvlies van dat oog vallen. Dat betekent dat de contactlenzen en de lens in het oog zelf op dat moment niet meer als het ware één lens vormen. Dat is een andere manier om te zeggen dat de lens simpelweg niet goed in het oog zit.
Het kan zijn dat de lens normaal gesproken goed zit, maar bij het naar beneden draaien van de ogen (zoals bij lezen) onvoldoende meedraait.

Uw opticien kan dat controleren; lijkt me dus verstandig om het daar eens te laten bekijken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik zie net uw reactie op het vorige antwoord; klinkt voor mij alsof de lens blijft hangen achter het bovenste ooglid en daarna heel langzaam weer uitzakt naar de goede plek. Mogelijk helpt het dan om een paar keer te knipperen. Het kan ook een teken zijn dat het oog te droog is (met lenzen kan dat zonder klachten gaan). Er is dan een te dun of afwezig laagje vocht waarop de lens 'drijft.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tsja, dat komt vaak voor bij lenzen. Laat u goed adviseren door de opticien.

Andere antwoorden (2)

Nee dat hoort niet zo, ik heb ook lenzen maar heb daar geen last van. Het kan zijn dat je ze niet goed in hebt, of verkeerd om. Of dat je de lens op je verkeerde oog hebt gedaan als je verschillende sterkte per oog hebt.
Zijn het deze dingen niet, dan kun je altijd bellen. Of even bij je opticien langslopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dan zal ik gewoon wachten tot je controle (tenzij je er natuurlijk vaker last van hebt). Wat vaak voorkomt is dat er een klein luchtbelletje achter de lens blijft, dat zou het misschien geweest kunnen zijn want dan zie je inderdaad dubbel.
Je oog goed openen en even naar boven, beneden en links, rechts kijken helpt in dat geval altijd.
Misschien heb je een leesbril nodig, afhankelijk van je leeftijd. Een bezoek aan de opticien is altijd goed.