Hoe voorkomen dat contactlenzen pijn doen en/of uitvallen tijdens uitgaan?

Ik draag zachte maandlenzen en soms komt het voor (eigenlijk altijd) dat ze versleten geraken en het einde van hun levensloop bereiken. Vaak heb ik er geen last van omdat ik ze na 30 dagen dus automatisch weggooi. Maar soms halen de lenzen niet eens de 4 weken en dan laten ze dat ook vrij plotseling weten - van de ene op de andere dag - beginnen ze plotseling zich in allerlei pijnlijke posities te verwringen, verplaatsen en inkrimpen - totdat ik ze eruit haal of vallen ze ineens zelf uit door droogte.

Ik wil deze tekst niet omslachtiger maken - dus hoe voorkomen? En het gebeurt ook altijd weg van huis tijdens het reizen of stappen - natuurlijk.

BTW: Ik draag ze gemiddeld 10-12 uur per dag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
3.3K

Antwoorden (6)

Ga naar een goede opticien en laat je adviseren, er zijn ook zachte siliconen lenzen, die zijn steviger dan de gangbare lenzen, ook kun je oogdruppels kopen die je ogen vochtiger houden, maar laat je wel goed adviseren wat bij jouw ogen past.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toen ik nog lenzen droeg, had ik altijd last van te weinig traanvocht. de opticien raadde mij aan altijd een klein flesje oogdruppels bij me te hebben. het kan in je tas of in je broekzak.

je lenzen slijten kennelijk sneller dan bedoeld, je moet je misschien afvragen of het wel de goede lenzen zijn voor jou ? advies bij een goede opticien is raadzaam.

antwoord

op korte termijn kun je dit probleem oplossen, door een reserve/setje bij je te hebben.
wat soms helpt, tijdelijk, is een keertje extra schoonmaken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik draag zelf ook lenzen maar ik ben er helemaal niet zuinig op maar ik heb lenzen die goed ventileren waardoor je lenzen wat vochtiger blijven. Ik heb zelf ook lenzen gehad die dat niet hadden en die werden kurk droog met ook irritatie en het uit vallen er bij. Mijn advies is om bij een opticien er naar te vragen en je probleem uit te leggen want ventilerende lenzen bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle genoemde ongemakken waren voor mij reden om over te stappen om daglenzen.
Nergens meer problemen meer mee gehad.
Wel altijd een reserve in m'n auto liggen voor het geval dat..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem als jij, bij mij werd dit veroorzaakt doordat ik de lenzen de hele dag in had en het grootste deel van mijn tijd achter de PC werkte. Ook knipper ik blijkbaar niet veel.

Er zijn tegenwoordig zogenaamde HYDROGEL lenzen. Ze zijn er in verschillende merken. Daar heb je zelfs types van waarmee je kan slapen! En ze zijn juist bedoeld voor mensen met droge ogen. Ik heb ze ook, slaap er niet mee, maar des te comfortabeler zijn ze in dagelijks gebruik als je weet dat ze dat zelfs aankunnen!
Vraag er eens naar bij de opticien!

Als je echt last blijft houden, zou je ook kunnen nadenken over daglenzen.

Succes!

Toegevoegd na 56 seconden:
Die hydrogel lenzen zijn trouwens ook zachte lenzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf ook contactlenzen, maar ik denk dat het aan de kwaliteit ligt. Met mijn lenzen zou ik ze zelfs meerdere maanden mee kunnen doen, als dat hygiënisch ook verantwoord zou zijn. Misschien moet je eens gaan kijken voor een ander merk lenzen.