Hoeveel druppels vloeistof kun je halen uit een flesje van 5 ml?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
48K
Amadea
8 jaar geleden
Dat hangt er geheel vanaf hoe groot de druppels zijn die de betreffende druppelaar produceert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt er vanaf hoe groot de druppels zijn. En hoe groot je een druppel kúnt maken hangt dan weer af van de wijze waarop je druppelt - een flesje met een hele kleine opening krijgt kleinere druppels dan wanneer je probeert te druppelen met een theelepeltje - en bijvoorbeeld de viscositeit van de vloeistof.
Ivana
8 jaar geleden
Bij een normale pipet met een vloeistof met normale viscositeit zoals water, gaan er 15 druppels in een cc. Dus 15x5 is 75 druppels.

Het beste antwoord

1 druppel is gemiddeld 0,05 ml dus 1 ml is 20 druppels.
3 ml is dus 60 druppels (herinner ik me nog van mijn laboratoriumopleiding)

Toegevoegd na 1 minuut:
O, het gaat dus om 5 ml dat zijn dus 100 druppels
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt ook af van de vloeistof en van b.v de grote van de uitsroomopening van de pipet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had het dus al over gemiddeld
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In mijn geval gaat het om oogdruppels en ik denk dat ik nu een aardig idee heb wat mij de komende tijd staat te wachten. Als deze berekening ongeveer juist is, dan weet ik ongeveer hoeveel flesjes van 5ml ik per jaar nodig zou kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je hebt natuurlijk altijd wel wat verlies door verdamping en vloeistof die aan de buitenkant van het pipetje blijft zitten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de info.