Hoe kan het dat de kleur van mijn ogen veranderd?

Het gebeurt regelmatig. Normaal zijn mijn ogen grijs-blauw. Maar het gebeurt regelmatig dat ze geel worden (niet het oogwit ;) ) of zelfs groen. Sommige dagen zijn ze alleen grijzig en weer andere dagen helder blauw.

Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook, zij het in lichtere mate. Bij mij wisselt het van blauw tot groen en grijs.
Ritsuka
12 jaar geleden
Geel?
Blauw-groen-grijs kan zeker, afhankelijk van het licht, maar geel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook bij mij varieert het van blauw tot grijs groen. Leuke vraag in ieder geval. Ben ook wel benieuwd waar dat aan ligt. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geel ja, het is ook wel eens bruinig. Maar soms ook bruin-geel met de neiging naar geel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/kleur-ogen-veranderen.6888
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Maria, lijkt me toch een hele andere situatie.
Lees mijn vraag nogmaals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zijn er maar twee kleuren ogen : bruin, en niet-bruin dat zich afhankelijk van allerlei factoren kan voordoen als schakeringen en combinaties van grijs, blauw of groen. Lichtinval, maar ook gesteldheid, gezondheid en leeftijd hebben invloed op de kleur, soms op lange termijn, maar soms ook van moment op moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook. Van bruin naar groen.

Het beste antwoord

Ik heb niet echt de oplossing, maar de denkrichting is dat de oogkleur een mengsel is van een structurele kleur en een kleur veroorzaakt door pigment. De sterkte van een structurele kleur hangt af van de lichtinval. Bij blauw en grijs zal de hoeveelheid teruggekaatst licht groot zijn als het licht recht op het oog valt en minimaal bij een verstrooiingshoek van 90 graden (De hemel is wat donkerder 90 graden ten opzichte van de zon. De weglengte is bij recht opvalllen en 180 graden verstrooid licht ook minimaal. De redering is dat de geelbruine kleur veroorzaakt door een lage concentratie pigment juist meer uitgesproken wordt naarmate de weglengte door de iris toeneemt (meer kans op absorptie).
Van mensen met een "hazel" pigment is bekend dat de iris met de tijd ook zijn pigmentatie weer kan verliezen. De stoffen in ons lichaam worden voortdurend vervangen en als het gen voor pigment met de leeftijd of constitutie minder actief wordt zal het oog weer grijs/blauw worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan niet, wat waarschijnlijk gebeurd, is dat je met kleding of omgevings kleuren, de kleur van je ogen "opgehaald of versterkt" die truuk passen ze in de mode ook toe. Dus als je iets groen in je ogen hebt en je trekt er een groene bloes bij aan, lijkt de kleur in je ogen veel sterker groen. Verder kan je verschil zien als het omgevingslicht helder (zon) of donker (thuis bij lamp of kaarslicht. Met helder licht zijn je pupillen bijna gesloten, en kan je alle kleuren zien, als het donker is zie je alleen maar de rand. Als de randkleur afwijkt van het midden, kan het dan lijken of je ogen een andere kleur hebben.