Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik krijg vreemde strepen rondom mijn oog / iris. Wat kan dit zijn?

Het doet mij een beetje denken aan een supernova explosie. Het valt me al langer op en het lijkt de laatste jaren meer te zijn geworden. Ik heb eindelijk een duidelijke foto om de vraag met afbeelding te kunnen stellen. Wie herkent dit?

Picture for question
6 maanden geleden
in: Optiek
1.1K
Ritsuka
6 maanden geleden
Bedoel je rondom pupil? (In het gekleurde, net buiten het zwarte)
Of rondom iris? (Het witte, net buiten het gekleurde)
Of rondom oog? (De huid rondom je oogbal) Ik zie trouwens niks geks. Zie wel dat je lenzen draagt.
wilkers
6 maanden geleden
De lenzen zie ik zelf niet, maar dat klopt! Die zwarte strepen rondom de pupil bedoel ik.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het kan wijzen op heterochromie. Deze wordt bepaald door de productie, afgifte en concentratie van melanine (een pigment).
Bij centrale heterochromie zijn er punten van verschillende kleuren die uit de pupil stralen.
Het kan erfelijk zijn of veroorzaakt worden door een letsel of ziekte.
Voor alle zekerheid zou je een foto van je oog naar je huisarts kunnen sturen. Dat kost minder tijd en een bezoek. Deze kan bepalen of onderzoek door een oogarts wenselijk is.
(Lees meer...)
6 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding