Waarom zit het laseren van ogen niet in het ziekenfondpakket?

De laatste tijd hoor je steeds vaker dat brildragende of slechtziende mensen hun ogen laten laseren. een operatie die vrij kostbaar is. Ze kunnen erna beter zien zoals de tekst op borden of wegwijzers veraf. Er zijn veel prominente Nederlanders die hun ogen al lieten laseren zoals Gerard Joling, Jamai of Catherine Keijl.
Waarom zit het laseren van ogen niet gewoon in het ziekenfondspakket, uitgevoerd in ziekenhuizen?
Eenmalige kosten zijn niet zo hoog als het vergoeden van een bril om de twee jaar voor altijd. Een operatie voor het genezen van slechtziendheid zou dan voor iedereen betaalbaar zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
1.3K

Het beste antwoord

bij menzis wordt ooglaseren vergoed als je
pakket 4 hebt
500 euro per oog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Als ze dat opeens zouden invoeren, dan zouden er een heleboel mensen hun ogen laten laseren. En aangezien een verzekeringsmaatschappij een commerciele organisatie is. Willen ze niet in een klap zoveel geld verliezen.

Toegevoegd na 1 uur:
ze zijn commercieel en willen in dat geval niet dat de premies hoger worden en zij klanten verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig krijg je niet veel meer vergoed, voor een bril.
Als ze dat nu in het pakket zouden doen, gaat iedereen tegelijk zijn ogen lazeren. Dan worden de kosten in een korte periode extreem hoog voor de verzekeraars.

Toegevoegd na 20 minuten:
Dus gaat de premie extreem omhoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vergoeden van een bril is voor de verzekeraar vele malen goedkoper dan een laseroperatie.

Een verzekeraar vergoedt maximaal 50 euro per twee jaar. Veel mensen maken daar niet eens gebruik van. Bovendien moet je een aanvullend pakket afsluiten om daarvoor in aanmerking te komen en als je daar een berekening op loslaat, dan kun je van de premie die je betaalt ieder jaar een nieuwe bril kopen.

Een laserbehandeling kost al gauw min. 1500 euro. Dat zal een verzekeraar nooit vergoeden. Bovendien zitten er nog steeds risico's aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooglaseren is geen noodzakelijke medische ingreep. Met een bril kunnen mensen ook prima zien. Het is ook maar de vraag, of mensen na een operatie beter kunnen zien, dan ervoor met bril of lenzen.

De meeste mensen nemen trouwens niet om de twee jaar een nieuwe bril. De kosten vallen dan ook best mee, als je niet de duurste bril uitzoekt. Bril valt trouwens ook niet binnen het basispakket van de verzekering.
13 jaar geleden
Omdat een bril bijna niets kost. Laseren is erg duur. Gewoon een centenkwestie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zorgverzekeringspakket wordt altijd betaald door de verzekerde. Dus als de zorgverzekering besluit om laseren in het pakket te stoppen zal de te betalen premie stijgen.
13 jaar geleden
Het is niet voor iedereen een optie en niet iedereen wil dit.
Daarnaast helpt laseren niet voor altijd (dus geen garantie dat het eenmalig is), kan het zijn dat de operatie niet (goed) lukt en kun je infecties oplopen die je via het dragen van een bril toch niet zult oplopen.

Overigens zit die bril niet in de basiszorgverzekering maar in de aanvullende, en niet elke verzekering vergoedt een bril compleet (ik kan zelf elke 2 jaar 80 euro vergoed krijgen, maar voor 80 euro heb ik geen bril).

Zie hier meer info: http://ooglaseren.10-tips.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik betaal nu 16,65 voor de aanvullende verzekering, en nee, ik gebruik daar niet alles van ;-) Maar die bril wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was dit jaar verrekte blij met m'n verzekering toen ik ineens veel fysio nodig had en allerlei andere dingen die gelukkig keurig binnen de aanvullende verzekering vielen.
Toch lullig als je op het moment dat je iets nodig hebt moet zeggen: 'sorry, het komt nu financieel effe niet uit'.
Da's het hele systeem van de zorgverzekering hè, al wordt het steeds meer uitgehold naar mijn idee.
Je ogen laten laseren is meer een esthetische (schoonheids-) kwestie dan een medische als men geen contactlenzen verdraagt. Het is meteen ook het duurste dus er zijn meerdere redenen waarom verzekeringen deze methode niet vergoedt. De meesten kiezen dan voor de gulden (ehm euro) middenweg; de bril die wel vergoed wordt. Je kan het vergelijken met borstvergroting laten doen; je wordt eerst helemaal mentaal onder de loep genomen of het puur uit esthetische of medische reden is. Medisch is in dit geval of je depressief bent over je borsten en het je leven belemmert omdat je je verschrikkelijk schaamt en dergelijke. Als het laatste echt het geval is, wordt het (deels) vergoed door de verzekering ander moet je zelf alles betalen. Dat is wat ik weet over laserbehandeling vandaar die vergelijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bril is een volkomen geaccepteerde manier om slechte ogen te verbeteren, zodat je goed kunt zien. Bovendien kunnen er allerlei kleine aanpassing op gemaakt worden, je kunt echt maatwerk krijgen.
Daarnaast is een bril ook een modeartikel, mensen dragen 'm heus niet alleen omdat het moet maar ook om hun gezicht net een tikkie meer te geven.

Laseren is toch een operatie. Niet voor iedereen geschikt ook. Ik denk dat de capaciteit er op dit moment ook niet is in de ziekenhuizen, misschien wordt het later nog wel opgenomen in aanvullende verzekeringen, wie zal het zeggen.

Verder is laseren nog vrij nieuw. Niemand weet nog wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ziekenfonds bestaat al even niet meer.

En waarom ooglaseren niet vergoed wordt: dat is véél duurder dan het, via een aanvullend pakket ook nog, iedere twee of drie jaar vergoeden van een bedrag waar je amper de meest simpele bril van kunt kopen.

Meer fundamenteel zou ik het ondergaan van een ooglaseroperatie om bijziendheid te corrigeren niet scharen onder 'risico' (waar je voor verzekerd bent) maar simpelweg onder 'kosten'.

Overigens: als ik iets totaal irrelevant vind bij deze vraag is het wel hoeveel en welke 'prominenten' hun ogen hebben laten laseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we met z'n allen besloten hebben geen zin te hebben in het betalen van premies voor luxe
behandelingen.