Ik heb voor het eerst contactlenzen gekocht, mag ik deze zomaar indoen of moet ik daarvoor eerst naar de oogarts?

Ik heb al een tijdje een bril maar zet deze absoluut niet graag op. Mijn ma heeft voor mij maandlenzen meegebracht uit het kruidvat.
Kan ik deze gewoon gebruiken? Of zijn er nog andere dingen die ik zozeer moet weten?

Alvast bedankt
J.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hoeft hiervoor niet naar de oogarts, wel naar de opticien, je mag voor een meting voor lenzen je bril ongeveer 12 uur niet gedragen hebben, om een juiste meting te kunnen krijgen. De opticien meet de sterkte die je nodig hebt voor lenzen, die is anders dan je brilsterkte. Ook bekijkt hij of zij of je ogen geschikt zijn voor lenzen, ook bekijkt hij/zij welke lenzen het beste bij je ogen passen, dat kunnen harde of zachte lenzen zijn. Ook kan het voorkomen dat je geen standaard lenzen nodig hebt. Nooit op goed geluk lenzen kopen, een lens moet op maat zijn en bij je ogen passen. De opticien leert je ook hoe je de lenzen moet schoonhouden, hoe je ze moet inzetten en er uit halen. Ook weet hij/zij welke vloeistof je nodig hebt bij je lenzen.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoe...

je moet even langs de opticieen je mag ze maar beperkt in op het begin je ogen moeten nog wennen

Oogartsen krijgen steeds meer jonge gebruikers van contactlenzen over de vloer met beschadigde ogen. Als gevolg van onzorgvuldig gebruik van die lenzen die ze op eigen houtje kochten in een supermarkt, drogist, of via internet. Hoewel deze lenzen van goede kwaliteit zijn, krijgt men als klant bij de aankoop geen passend advies. Ook de medische controle door een oogarts, of begeleiding door een gekwalificeerd opticien ontbreekt. Mensen moeten zich voor een correct gebruik van hun lenzen baseren op de vaak beperkte instructies op de verpakking. De praktijk leert dat dit onvoldoende is. Dus besef goed dat jouw ogen kostbaar zijn, je moet er je hele leven mee doen. Ga niet op eigen houtje experimenteren met contactlenzen, maar ga eerst naar de opticien!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100