Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Blijven ogen goed door afwisselend ver en dicht te kijken of is het beter om zoveel mogelijk ver te kijken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Door te wisselen tussen veraf en dichtbij worden de spieren die je lens bol en hol maken veel gebruikt. Dit kan vermoeidheid van je ogen opleveren. Tevens wordt je lens veel vervormd, waardoor deze sneller minder soepel wordt. Meer naar de verte kijken zorgt ervoor dat je spieren van je ooglens zich niet hoeven aan te spannen, dus blijven je ogen beter goed. Je kan dus beter zoveel mogelijk ver kijken, indien de praktijk het toelaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt. De "leesbril" of "studiebril" komt niet uit de lucht vallen ;-) Maar hoe dan ook , vroeg of laat worden je oogspieren slapper (na je veertigste) en op de lange duur moeten we er och allemaal aan geloven.
Bordensteker
8 jaar geleden
Die vroegtijdige slijtage als je niet veel in de verte kijkt (veel computeren) kun je dan dus tegengaan door vaker bij zulk soort voortdurende dichtbij-omstandigheden preventief een leesbrilletje te gebruiken. Lijkt mij (maar ik kijk nu niet verder dan mijn neus lang is).
Bordensteker
8 jaar geleden
Want dan is het voor je ogen net alsof je boek of beeldscherm een heel eind weg is. En ook als je zo koffie gaat zetten blijft dat effect bestaan, zo lang als je die leesbril ophoudt in de omgeving waar de meeste dingen redelijk dichtbij zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs schijnt het zo te zijn dat de mensen die in de 'zwaarst bewaakte gevangenis' Vucht verblijven en onderhevig zijn aan het zwaarste regime (EBI), allemaal oogproblemen oplopen na verloop van tijd omdat ze daar haast geen mogelijkheden hebben tot het kijken naar dingen in de verte (en zo hun ogen te 'onspannen')

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding