Wat moet je doen als jou optometrist jou ogen niet opnieuw wilt laten meten?

Goedendag,

Twee weken geleden kreeg ik een nieuwe bril voorgeschreven door de optometrist. Vijf dagen later lag de bril klaar voor gebruik. Na het opdoen van de bril kreeg ik last van enorme hoofdpijn, accomodatie problemen en vermoeidheidsklachten. Ik ben 3 dagen later terug gegaan naar de optometrist en die wilt mijn ogen niet opnieuw meten. Hij zei letterlijk tegen mij: Ik ben een optometrist en mijn meting is goed. Hij zij ook dat ik een week moest wennen aan mijn nieuwe bril. Nu zijn we een week verder en ik heb nog steeds de zelfde klachten plus het gevoel dat mijn ogen uit mijn oogkassen komen. Wat moet ik doen nu hij mijn ogen niet opnieuw wilt meten. en kan ik mijn geld in dit geval terugeisen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.2K

Antwoorden (5)

Ik weet niet of dit jouw eerste bril is,maar dan moet je zeker wel even wennen, en kan dat idd hoofdpijn veroorzaken.
is dit niet het geval dan is het een andere kwestie. Het zal niet per sé aan de optometrist ( opticiën) liggen, vind het zelf ook altijd lastig. Vraagt ie: is dit goed? zeg je ja en dan vraagt ie weer: is dit beter na dat 15 keer gehoord te hebben weet ik het ook niet meer. Maar goed we dwalen af. Een opticiën is net als een ander dokter dus denk dat je gewoon recht hebt op een second opinion.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een opticiën of optometrist is géén dokter!
Ga naar je huisarts en vraag hem een verwijskaart voor een echte oogarts. Vraag aan die oogarts of hij je ogen wil nakijken en deze bril wil nameten. Als er iets anders uit die test komt vraag hem dan ook of je je geld kunt terugeisen bij de optometrist en of hij je een schriftelijk bewijs kan verstrekken van de test zodat je dat aan de optometrist kan laten zien. Er is vast wel ergens een geschillencommissie voor zulke problemen. Vraag je oogarts ernaar en anders de consumentenbond. Je kan ook altijd nog naar zo'n consumentenprogramma op tv stappen bv Radar of Kassa.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies! plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant: weet/meet de oogarts meer/beter dan een optometrist?
zondag
12 jaar geleden
Ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gehoord dat een optometrist voor dat onderdeel in feite langer heeft gestudeerd dan een oogarts. Dus je zou ook naar een andere optometrist kunnen gaan en je probleem uitleggen. Ze doen toch altijd gratis oogmeting? Als niemand wil meewerken kun je nog altijd naar een oogarts gaan.
Oogmetingen bij een opticien / optometrist zijn gratis, althans: bij die waar ik geweest ben wel.
Het staat je vrij om naar een ander te gaan en daar een nieuwe meting te laten doen en je bril door te laten meten. Dan weet je het zeker of de eerste meting goed is gedaan.
Is dat zo, dan is het een kwestie van wennen. Daar kan trouwens wel wat meer tijd overheen gaan dan een week.
Wijkt de 2e meting af van de eerste, dan heb je daar bewijs van en kan je ermee terug gaan naar de eerste optometrist en dat ligt het aan de reactie van hem/haar welke stappen je eventueel verder moet nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In diverse testen is aangetoond dat er maar weinig oogmetingen correct zijn. Maar als je het bij nog wat anderen laat doormeten kan je met redelijkheid zeggen of er een verkeerde meting is geweest. Het kan ook zijn dat de meting wel goed is maar de glazen er verkeerd in zijn gezet.

Ik zou even laten nakijken bij een andere opticien of optometrist en ook je bril laten doormeten aan de hand van je gegevens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals bij iedere aankoop heb je het recht om deze binnen 7 werkdagen ongedaan te maken.

Bij hoofdpijn of andere klachten kunt u dus uw bril inleveren en uw geld terug vragen.

Uit meerdere onderzoeken van de konsumentenbond blijkt dat de oogsterkte onderzoeken bij brillenzaken nog al eens te wensen overlaten. Zeker bij eerste bril is een onderzoek bij een oogarts aan te bevelen.

Conclusie: u heeft klachten over bril, u krijgt geen 2e meting? Bril terugbrengen en geld terugvragen. Via huisarts verwijzing voor oogarts vragen. Bij evt lange wachtlijsten, informeren bij zorgverzekeraar voor sneller alternatief.