Elke ochtend (vuur)rode ogen, gevoelig tegenover fel (zon)licht, wat kan dit betekenen?

Ik sta elke ochtend op met (vuur)rode ogen. Ze zijn daarbij licht geïrriteerd maar veel last heb ik er ook weer niet van. Als ik bijvoorbeeld op de bus zit en het zonlicht reflecteert in mijn gezicht dan raken mijn ogen ook geïrriteerd en worden ze weer rood.

Na een paar uur gaat het grotendeels weg maar ik zie nog wel veel meer aders dan vroeger.

Ik heb dit sinds een maand of twee, ik zit veel achter de PC maar dit doe ik al 10 jaar dus waarom dit nu opeens gebeurd weet ik niet.

Enige ideeën wat dit zou kunnen betekenen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
3.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
allergie voor iets in je beddengoed?
Cryofiel
7 jaar geleden
Een teveel aan magnesium kan de opname van calcium verstoren. Daar merk je jarenlang niets van - tot je opeens zomaar een bot breekt omdat je botten broos zijn geworden door calciumgebrek. Het (ongemerkt) staren naar een beeldscherm zonder voldoende met je ogen te knipperen kan wel een oorzaak zijn. @vraagsteller, kan het zijn dat je je ogen net niet helemaal gesloten hebt tijdens het slapen? Als je een "slaapgenoot" hebt, kun je die vragen eens heel goed naar je oogleden te kijken wanneer jij diep in slaap bent. Zijn je oogleden niet geheel gesloten dan drogen je ogen gigantisch uit, en dat kan de genoemde klachten veroorzaken.
tinus1969
7 jaar geleden
Dit betekent dat je naar de huisarts moet.

Antwoorden (1)

Ga er mee naar de oogarts of in elk geval eerst de huisarts. Rode ogen kunnen ZO veel oorzaken hebben, dat wij hier geen diagnose kunnen stellen op basis van een paar symptomen.
Vermoeide ogen (pc-gebruik) lijkt niet voor de hand te liggen omdat je er mee opstaat. Ik denk dan eerder aan een allergie of een ontsteking.

Maar ook griep, zangerschap, gebruik van marihuana, beschadigingen van het hoornvlies, slaapgebrek en wrijven of oculaire herpes kunnen dergelijke klachten geven. Altijd de moeite waard om naar te laten kijken dus, en niet zelf gaan dokteren.