Werkt diazepam nog na 1,5 jaar gebruik?

Ik was opgenomen geweest bij de crisisdienst in mei 2022. Daar hebben ze mij Diazepam gegeven 4x per dag 40 mg. Ik merkte toen wel flinke effect als in rust en ontspannen gevoel.

Nu gebruik ik nog 30 mg verspreid over de dag in 3 doses. Lichamelijk ben ik wel verslaafd helaas. Wat ik mij afvraag is; Ik voel niet meer die sterke rust en ontspannen gevoel. Betekend dit dat de Diazepam eigenlijk helemaal niet meer werkt of heeft het nog enigszins een werking wat ik niet meer voel?

10 maanden geleden
3.1K
tinus1969
10 maanden geleden
Je hebt tolerantie opgebouwd - dus ja, het werkt niet of iig minder. Langdurig gebruik van benzodiazepinen wordt sowieso door veel artsen afgeraden.

Antwoorden (1)

Je lichaam bouwt al snel na een paar weken een tolerantie op, waardoor je voor hetzelfde effect een hogere dosering nodig zou hebben. Het is dus bijzonder dat je het een jaar lang met 4x per dag 40 mg hebt kunnen redden.
Nu de dosering (ook nog) verlaagd is, is de kans groot dat het middel niet of nauwelijks meer werkt.
Daarnaast kan het zijn dat je stressniveau verhoogd is, waardoor het sederende effect verminderd is. Hopelijk kan je arts je hierbij helpen.
SimonV
10 maanden geleden